پنجشنبه 18 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شکايتنامه ستار بهشتی پيش از مرگ در زندان: عواقب هر اتفاقی که برايم پيش آيد، مقصر پليس فتا است

در حالی که نهادهای مسئول از جمله پليس، دادستانی و پزشکی قانونی، هيچ يک درباره سرنوشت ستار بهشتی پاسخگو نبوده‌اند و حتی دستگاه امنيتی و قضايی درباره مرگ و زندگی وی نيز سکوت پيشه کرده‌اند، سندی از داخل زندان اوين منتشرشده که نشان می‌دهد ستار بهشتی با دست‌خط خود از بازجويانش به خاطر شکنجه، شکايت کرده است. اين شکايت در همان يک روزی انجام شده که وی در بند ۳۵۰ اوين به‌سر برده است؛ يعنی در يازدهم آبان‌ماه.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کلمه ـ در حالی که نهادهای ذی ربط از جمله پليس، دادستانی و پزشکی قانونی، هيچ يک درباره سرنوشت ستار بهشتی پاسخگو نبوده اند و حتی دستگاه امنيتی و قضايی درباره مرگ و زندگی وی نيز سکوت پيشه کرده اند، سندی از داخل زندان اوين در اختيار کلمه قرار دارد که نشان می دهد ستار بهشتی با دستخط خود از بازجويانش به خاطر شکنجه، شکايت کرده است. اين شکايت در همان يک روزی انجام شده که وی در بند ۳۵۰ اوين به سر برده است؛ يعنی در يازدهم آبانماه.

به گزارش کلمه، اين سند نشان می دهد در آزادترين مملکت دنيا و در بهترين زندان های جهان که مسئولان بارها به وضع آنها افتخار کرده اند، هنوز به طور آشکار از شکنجه برای اعتراف گيری از زندانيان استفاده می شود؛ موضوعی که حتی قبل از اعلام وضعيت ستار بهشتی و تحويل احتمالی جنازه او، بايد محور پاسخگويی صريح و سريع حاکمان قرار گيرد تا به سرنوشت بی حاصل پرونده جنايت کهريزک و در نهايت به قربانی شدن عوامل دسته چندم و دادن مسئوليت دولتی به متهم اصلی جنايت نينجامد.

طی دو روز گذشته فضای مجازی و رسانه ای پر بود از مطالبی که خبر از فاجعه ای دردناک از زندان اوين می داد. فاجعه ای که هرچند تعدادی از نمايندگان مجلس تاييدش کرده اند، اما هنوز هيچ اظهار نظر رسمی در اين خصوص ارائه نشده است.

روز سه شنبه برای اولين بار خانواده ی ستار بهشتی به کلمه خبر داد که پليس امنيت به آن ها اعلام کرده که قبر بخرند و روز چهارشنبه برای تحويل جنازه ی ستار بهشتی مراجعه کنند. در خبر ابتدايی تاکيد شده بود که با توجه به اينکه هنوز جنازه ای به اين خانواده تحويل نشده، نمی توان درباره ابعاد دقيق اين خبر به طور قطعی قضاوت کرد که آيا اين يک سناريوی امنيتی برای آزار خانواده اوست يا فاجعه ای است که ماموران به دنبال سرپوش گذاشتن بر روی آن اند.

خواهر ستار بهشتی همچنين روز گذشته در گفت و گويی با خبرنگار کلمه از حضور شوهرش به همراه مدارک شناسايی ستار بهشتی و مادرش در سردخانه کهريزک خبر داده و گفته بود که ماموران تاکيد داشته اند خانواده در زمان مراسم تغسيل ستار حضور نداشته باشند.

وی همچنين در گفت و گو با سايت های سحام نيوز، ملی مذهبی، روزآنلاين و … ضمن اعلام همين خبر گفتند که مقام های امنيتی به آنها اعلام کرده تا برای تحويل جنازه مراجعه کنند.

از سوی ديگر سايت اصولگرای بازتاب نيز خبر قطعی از درگذشت بهشتی داده است.

در عين حال روز هم نوشته است: دستگاه قضايی سکوت اختيار کرده، پليس فتا پاسخگو نيست، نماينده های مجلس به صورت رسمی حاضر به اعلام خبر نيستند؛ و تلفن های خانواده اين جوان ۳۵ ساله را کسی جواب می دهد که خود را داماد خانواده معرفی می کند.

هر چند تلاش های خبرنگاران کلمه برای کسب خبر از اين خانواده و ساير نهادهای ذی ربط از قبيل پليس فتا تا اين لحظه بی نتيجه مانده است، اما دستخط ستار بهشتی نشان از آن دارد که اين وبلاگ نويس در طول دوره چند روزه بازداشت خود تحت شکنجه و آزار و اذيت بوده است.

به رغم ابهامات زيادی که به نظر می رسد از سوی نيروهای امنيتی القا می شود تا خبر و گزارشی در اين خصوص منتشر نشود، اما برخی شواهد حاکی از بازی جديد نيروهای اطلاعاتی و امنيتی برای مخدوش کردن افکار عمومی و فرار از پاسخگويی شفاف و صادقانه است.

ستار بهشتی وبلاگ نويسی است که هفته گذشته با اتهام اقدام عليه امنيت ملی از طريق فعاليت در شبکه های اجتماعی فيس بوک توسط پليس فتا بازداشت شده است.

خبرهای رسيده و اظهارات زندانيان بند ۳۵۰ اوين، حاکی از شدت شکنجه و ضرب و شتم وی در حين بازجويی بوده است. به گفته شاهدان، آثار ضرب و شتم بر بدن و صورت اين جوان کارگر ديده شده بود. ستار بهشتی از بازجويان خود به علت اين رفتارهای غيرانسانی شکايت کرده و در سندی که در زير می بينيد، تصريح کرده است که هر اتفاقی برای او بيفتد، پليس فتا مقصر است.

اينک، در حالی که با گذشت دو روز هنوز هيچ يک از نهادهای مسئول پاسخی در اين باره نداده اند، به نظر می رسد خانواده اين زندانی سياسی تحت شديدترين تدابير امنيتی هستند. آنها از زمان انتشار خبر تا پيش از ظهر روز چهارشنبه در تماس های مختلف به خبرنگاران گفته بودند تهديد شده اند که سکوت کنند، و از آن زمان ديگر حتی به تلفن های خود نيز پاسخ نمی دهند. افکار عمومی و جامعه رسانه ای نگران پنهان ماندن ابعاد اين فاجعه انسانی از يک سو و تکرار سناريوهای امنيتی به ارث رسيده از دوران سعيد امامی از سوی ديگر است.

کلمه به منظور اطلاع رسانی شفاف و وادار کردن مسئولان به پاسخگويی، ضمن انتشار تصوير دستخط اين وبلاگ نويس که حاوی شکايت او از بازجو در زندان اوين است، قضاوت را به افکار عمومی واگذار می کند و اميد دارد که مقامات قضايی و امنيتی کشور نسبت به اين مساله مهم که می تواند بار ديگر چهره کشور را در رسانه های بين المللی و مجامع حقوق بشری تخريب کند، پاسخگو باشند و بيش از اين، اين موضوع حساس و با اهميت را در سکوت خبری نگذارند.

تصوير زير، برگه ای را با سربرگ زندان نشان می دهد که در آن ستار بهشتی شکايت خود را از بازجو مطرح می کند و به مواردی از شکنجه ها و رفتارهای غير انسانی صورت گرفته با خود اشاره می کند. ناگفته نماند، بخش هايی از تصوير اين سند که حاوی نام و نوشته دو زندانی ديگر بند ۳۵۰ اوين و مواردی بوده که انتشار آنها به دلايلی به مصلحت نيست، عامدانه در تصوير زير محو شده است. متن دستخط ستار بهشتی نيز در زير همين تصوير، قابل مشاهده است.



ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016