یکشنبه 21 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حکومت ايران پاسخگوی مرگ زندانيان عقيدتی باشد، اطلاعيه مطبوعاتی مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران

خبرگزاری هرانا - مرگ مشکوک يک زندانی سياسی ديگر در زندانهای ايران نشانگر بی توجهی حکومت ايران به معاهدات حقوق بشری و وجود مصونيت قضايی عاملان دخيل در خشونت و بدرفتاری با زندانيان عقيدتی است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، با دريافت مستندات لازم از مرگ مشکوک آقای ستار بهشتی، ۳۵ ساله، ساکن رباط کريم در ايام بازداشت به عنوان يک بلاگر و دگر انديش که مطالبی را در انتقاد از حکومت ايران و دفاع از حقوق بشر در وبلاگ و صفحات شبکه های اجتماعی خود منتشر نموده، اطمينان حاصل کرده است.

خانواده آقای بهشتی در گفتگويی که با "مجموعه" در اين رابطه داشتند عنوان کردند: "نيروهای وابسته به پليس فتا (فضای توليد و تبادل اطلاعات) بدون ارائه حکم و توضيح دلايل بازداشت، ايشان را در منزل مسکونی خود در تاريخ نهم آبان ماه دستگير و پس از ضبط وسايل شخصی همراه خود به نقطه نامعلومی بردند. در روز ۱۶ آبان به صورت شفاهی به همراه تهديد خانواده و بی احترامی، خبر مرگ اين زندانی را بدون توضيح دلايل به آنها اطلاع داده و نهايتا نيز در روز بعد ۱۷ آبان ماه در کنار اعمال محدوديت ها و تهديد خانواده و نيز جلوگيری از اطلاع رسانی، پيکر وی را در گورستان رباط کريم به خاک سپردند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين در حالی است که طبق تحقيقات مجموعه و بنا به ادعای پزشکی قانونی اين زندانی در تاريخ ۱۳ آبان ماه يعنی تنها چهار روز پس از بازداشت، جانباخته و پيکر وی از آن تاريخ در سردخانه کهريزک نگهداری شده است و هم چنين در اسناد مربوطه فوت و دفن نامبرده قسمت توضيح دليل مرگ بدون توضيح مانده است. هم چنين نيروهای امنيتی به جای شفاف سازی و پذيرش مسئوليت اعمال خود در اين رابطه، تلاش زيادی را برای ممانعت از اطلاع رسانی واقعه صورت داده اند، اين نيروها از روز ۱۷ آبان ماه به تهديد خانواده بهشتی درباره گفتگو با رسانه ها مبادرت کرده و تمامی تلفنهای همراه آنها را نيز ضبط کردند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، در اين رابطه باور دارد مرگ مشکوک اين زندانی سياسی که به گفته خانواده وی از سلامت کامل جسمی برخوردار بوده است در کنار رفتار ابهام بر انگيز نيروهای امنيتی، بخصوص در بحث شيوه عجولانه به خاکسپاری، جلوگيری از اطلاع رسانی، ممانعت از تحقيق و امتناع از توضيح دلايل مرگ و نيز سابقه مرگهای مشکوک مشابه بخصوص در يک دهه اخير، اين گمانه را که مرگ آقای "ستار بهشتی" نيز ناشی از بدرفتاری، شکنجه و شرايط بد محيط نگهداری است را تقويت ميکند.

اين مجموعه معتقد است تداوم اين قبيل مرگ های مشکوک زندانيان، بخصوص در خصوص آن دسته از زندانيان عقيدتی که‌ مورد غضب حکومت ايران هستند، ناشی از رفتاری است که در سايه مصونيت قضايی عاملان و بی توجهی به ابتدايی ترين اصول حقوق بشر همچون ممنوعيت اعمال شکنجه و نيز حق حيات در نهادهای متولی بستن جامعه مدنی و سرکوب منتقدان و دگرانديشان نهادينه شده است؛ شکل ميگيرد و به همين دليل است که زنجيره مرگهای مشکوک منتقدان حکومت ايران پايان نمی يابد. موضوعی که دولت ايران هيچ گاه علی رغم خواست گروههای مدافع حقوق بشر و نگرانی های جامعه بين الملل، اقداماتی جدی از قبيل تحقيقات مستقلی که موجب معرفی و مجازات آمرين و عاملين آن شود، صورت نداده است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، ضمن ابراز نگرانی از ادامه روندی که شهروندان منتقد ايرانی را در معرض بدرفتاری، شکنجه و قتل در اماکنی چون بازداشتگاه و زندان قرار ميدهد، جامعه بين الملل و بخصوص شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را به واکنش قاطع نسبت به اين موضوع فراميخواند، اين تشکل لازم ميداند متذکر شود مسئله مرگ زندانيان عقيدتی بخشی از پيامد تلاش حکومت ايران برای سانسور، بستن جامعه مدنی، سرکوب منتقدان به عنوان يکی از بزرگترين دشمنان آزادی بيان در جهان است؛ همانگونه که مرگ آقای بهشتی آخرين نمونه از زنجيره بی پايان از مرگهای مشکوک زندانيان عقيدتی در ايران است.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، هم چنين به دولت ايران يادآور می شود مطابق نفس مقاوله نامه هايی چون حداقل قواعد استاندارد برخورد با زندانيان، کنوانسيون حقوق زندانيان، کنوانسيون منع شکنجه، ميثاق بين المللی حقوق مدنی و سياسی، اعلاميه جهانی حقوق بشر و قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حقوق شهروندی، مسئوليت همه جانبه حفظ سلامت و جان بازداشت شدگان بر عهده نهادهای حکومتی ذيربط است و لازم است درباره عدم اعمال شکنجه و بدرفتاری، پايه ای ترين حقوق يک زندانی را فارق از اتهام تضمين کند.

اين مجموعه هم چنين دولت ايران را برای شفاف سازی در اين رابطه و نيز برداشتن گامهای واقعی و ضروری منجمله پيگرد قضايی و مجازات مناسب عوامل اصلی چنين وقايعی که نشان دهنده اراده آن حکومت در بهبود و ارتقاع وضعيت حقوق بشر خواهد بود؛ دعوت ميکند.

دبيرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران
۲۰ آبان ماه سال ۱۳۹۱ برابر با ۱۰ نوامبر ۲۰۱۲


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016