دوشنبه 22 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جبهه مشارکت ايران اسلامی به مناسبت پايداری اعضای اين جبهه در زندان ها

از پايداری تاج زاده بر اصول و مواضع اصلاح‌طلبی قدردانی می کنيم

نوروز ـ
به نام خدا

«و لا تفسدوا فی الارض بعد اصلاحها ذلکم خير لکم ان کنتم مؤمنين» (اعراف/۸۵)
در خرداد ماه ۱۳۸۸ و بلافاصله پس از انتخابات، عده‌‌ی کثيری از فعالان سياسی دستگير شدند و سپس در پی اعتراض گسترده و ارام مردم نسبت به نتيجه‌‌‌‌ی انتخابات، که تبلور اوليه‌ی آن در راهپيمايی ۲۵ خرداد با حضور بيش از سه ميليون تن از شهروندان تهرانی صورت گرفت، خيل ديگری روانه‌ی بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌ها شده و به اتهامات واهی به حبس‌ها و محروميت‌های غيرمنصفانه و ظالمانه محکوم گرديدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اينک بسياری از نيروهای سياسی و اصلاح‌طلب در زندان‌ها و در شرايط سخت توأم با فشارها و محدوديت‌های بسيار، دوره‌های سنگين محکوميت را سپری می‌کنند. در اين ميان بسياری از اعضای جبهه مشارکت ايران اسلامی از دبيرکل آن تا ساير اعضای حزب نيز تاوان ايستادگی‌ها و مقاومت‌های اصولی خود را در جهت تحقق اصول اصلاح‌طلبی که همان معنويت، عدالت، آزادی و ايران برای همه ايرانيان است، می پردازند. در اين ميان بسياری از دوستان برغم اين فشارها، کماکان در درون زندان، بر مواضع اصلاح‌طلبانه‌ی خود و اعتراض به روندهای مخرب گوناگون سياسی، اجتماعی و صنفی، چه نسبت به اوضاع دادرسی‌ها تا صدور حکم، و چه نسبت به اوضاع داخلی زندان‌ها و شرايط اسف‌بار آن، و چه نسبت به فضای سياسی حاکم بر کشور و فضای شکل گرفته‌ی بين‌المللی عليه ايران، پای می‌فشارند و به بيان ديدگاه‌های خويش می‌پردازند. اين زندانيان حرکت اصلاح‌گری و بازگشت حاکميت به روند اصلاحی در تمامی زمينه‌ها را وجهه همت خويش قرار داده‌اند، و برخی از آنان، همچون برادرمان مصطفی تاج‌زاده، چنان‌که از زندان نوشته‌های او هويداست بر اساس استراتژی اصلاح‌طلبان، کماکان بازگشت به اصلاحات توسط حاکميت و گشايش سياسی را راه نجات کشور می داند. او نشان داده است که اصلاح‌طلب واقعی در هر کجا که باشد اصلاح‌طلب است، چه در حاکميت، چه در جامعه مدنی و حضور در احزاب و چه در زندان. وی با مبارزه مدنی خويش با بی‌عدالتی‌ها، و در جهت احياء و حفظ حقوق شهروندی، و حق انتقاد و تذکر و ارايه‌ی انديشه‌ی اصلاحی حتی از درون زندان، و تأکيد بر آزادی بيان، عملا اثبات کرده است که زندان الزاما نمی‌تواند مانع حرکت يک اصلاح‌طلب برای ادامه مبارزه با کژی‌ها و بی‌قانونی‌ها باشد.
او اينک حبس در قرنطينه را می‌گذراند، وی از زمانی که در اعتراض به روند غيرقانونی نگه‌داری و برخورد با زندانيان و نحوه رفتارهای توهين آميز با خويش، روزه گرفت- که اينک دو سال از آغاز روزهای اعتراضی وی می گذرد- نشان داد که زندان نمی‌تواند اراده و احساس مسؤوليت انسان‌های آزاده و متعهد را بشکند. همچنانکه بسياری از زندانيان سياسی اين‌گونه بوده و هستند.
ما با اعلام قدر دانی، حمايت و پشتيبانی از کليه‌ی زندانيان سياسی، بالاخص دستگير شدگان پس از انتخابات ۸۸، اعلام می داريم، رئوس دکترين اصلاح‌طلبی کماکان همان رئوس اعلامی گذشته است و اين حرکت با پيشتازی اسيران زندانی و کليه‌ی اعضا و هواداران حزب، بدون هيچ‌گونه انحرافی ادامه خواهد داشت. حرکت اصلاحی، حرکتی قانونمدار، مردمسالار، مسالمت‌آميز- چنانکه آقای مهندس موسوی در بيانيه شماره ۱۷ خود اشاره کردند بدون خشونت- منطقی، توأم با مسؤوليت و البته منتقدانه، آزاد، صريح و بدون مماشات با قانون شکنی‌ها، ظلم‌ها، بی‌انصافی‌ها و تجاوز به حقوق شهروندان و بالاخص زندانيان سياسی بوده و خواهد بود.
ما اعلام می داريم که ادامه روند موجود بالاخص در شرايط کنونی کشور و اوضاع داخلی و فشارهای بين‌المللی، با تکيه به نهادهای نظامی، انتظامی و امنيتی و ايجاد رعب و وحشت و دستگيری و زندان و امنيتی کردن فضای کشور، و يا فشار تبليغات و جوسازی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها و وارونه جلوه‌ دادن واقعيت‌ها توسط دستگاه‌های تبليغی و رسانه‌ای حکومتی، راه به جايی نبرده و جز به تعميق بيش‌تر شکاف دولت- ملت، و افزايش تهديدها توسط دول خارجی، نمی‌انجامد. بنابراين هم به منظور رفع تهديدهای خارجی و هم پيشگيری هر چه عاجل‌تر از روند مخرب تعميق شکاف بين حاکميت و مردم- که قاعدتا پس از بر ملا شدنِ غير واقعی بودنِ برنامه‌ها و شعارهای چند سال اخير بالاخص پس از انتخابات ۸۸ و شکست استراتژی دنبال شده توسط اقتدارگرايان در حوزه‌های کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ريزش بسياری از مردم و هواداران حاکميت را در پی داشته و ظرفيت و گستره‌ی نيروهای اجتماعی و اصلاح‌طلب را افزايش داده است- لازم است حاکميت استراتژی « صلح داخلی » و «آشتی ملی » را اتخاذ نموده و در گام نخست با شکستن حصر خانگی سران جنبش سبز آقايان موسوی و کروبی ، سزکارخانم رهنورد، آزادی همه زندانيان سياسی ، آزادی فعاليت احزاب و نهادهای مدنی- اجتماعی، مطبوعات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، آزادی بيان، و با ايجاد بستری جديد و ساز و کاری شفاف برای انتخابات آزاد، خطر فشار خارجی و تهديدهای آنان را نيز منتفی سازد.
آزادی زندانيان، احزاب، نهادهای مدنی، بيان و مطبوعات و هر آنچه که از لوازم مردمسالاری محسوب می گردد، اگر چه شايد هزينه‌هايی را برای حاکميت به دنبال داشته باشد، ولی بهره و سود آن برای نجات کشور و ملت و نظام جمهوری اسلامی ايران قطعا به مراتب بيشتر خواهد بود.

«ما بجز اصلاح چيزی نمی خواهيم»
جبهه مشارکت ايران اسلامی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016