یکشنبه 21 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه جبهه مشارکت در محکوميت شکنجه و قتل احتمالی ستار بهشتی

نوروز:

خبر تکان دهنده قتل يک زندانی سياسی، آقای ستار بهشتی موجی از نگرانی در جامعه ايران برانگيخته است. در حالی که مقامات مسئول سکوت اختيار کرده و حتی از تاييد يا تکذيب اين فاجعه خودداری می کنند، طبيعی است که هر روز شايعات گوناگونی در فضای خبری انتشار می يابد.

سابقه فجايعی اينچنينی مانند قتل زهرا کاظمی، زهرا بنی يعقوب، جنايات کهريزک و فوت پرابهام هدی صابر نشان دهنده آن است که در فضای زندان ها، زندانيان بی پناه در معرض خطرات گوناگونی هستند که يکی از آنها مرگ در اثر ضرب و شتم بی رحمانه است.

اين در حالی است که به دليل عدم حساسيت جامعه به سرنوشت بزهکاران زندانی، اين احتمال وجود دارد که بسياری از اين زندانيان نيز که حقوق انسانی و قانونی آنها محفوظ است در معرض آسيب های جدی ناشی از آنچه به اصطلاح بازجويی فنی ناميده می شود، هستند و چه بسا آنها نيز در اين روند از پا در آمده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مسئولان ارشد کشور چه از اين فجايع مطلع باشند و چه نباشند، در هر حال مسئول آن هستند و تنها در صورت برخورد جدی با مسببان و مباشران اين جنايات می توانند جامعه ايران را قانع کنند که اين حوادث سيستماتيک و از قبل برنامه ريزی شده نيست.

آنچه اين جنايات را ممکن می کند، قوانين ناقصی است که دست بازجويان را برای هرگونه رفتاری با بازداشت شدگان باز می گذارد و هرگونه ارتباط خويشاوندان، وکلا و نهادهای مدافع حقوق انسان ها را با اين زندانيان بی پناه برای مدت طولانی قطع می کند.

اگر اراده ای برای اصلاح اين روند وجود دارد، يکی برخورد قاطع با تمام فجايعی است که در طول سال های قبل در زندان ها اتفاق افتاده و متاسفانه حتی در يک مورد هم با آنها برخورد جدی نشده است. اقدام بعد اجازه نظارت مستمر بر بازداشت گاه ها و زندان ها توسط نهادهای مستقل و مورد اعتماد جامعه است. برچيدن همه زندان ها و بازداشتگاه های غيررسمی نيز بايد سريعا انجام شود و بالاخره اصلاح قاطع قوانين در جهت حمايت از زندانيان و محدود کردن اختيارات بی حد و حصر بازجويانی که نه تنها به هيچ کس پاسخ گو نيستند بلکه در بسياری از موارد برای قضات و نهادهای قضايی تعيين تکليف هم می کنند، شرط اساسی پيشگيری از اين جنايات است.

جبهه مشارکت ايران اسلامی ضمن محکوم کردن اين حوادث، برخورد غير انسانی و بدور از شرع و اخلاق و قانون با بازماندگان اين حوادث به خصوص موضوع مبهم آقای ستار بهشتی را محکوم می کند و اعلام می دارد، چه در صورت قتل در بازجويی به عنوان يک جنايت و چه ايجاد التهاب در جامعه به واسطه عدم اعلام زنده بودن فرد بازداشتی که شکنجه او بر اساس شهادت زندانيان سياسی بند ۳۵۰ قطعی است، اين واقعه محکوم است.

ما ضمن همدردی با خانواده اين زندانی مظلوم، از مسئولان امر می خواهيم هرچه زودتر در مورد سرنوشت آقای ستار بهشتی ابهام زدايی کنند و در صورت بروز جنايت، مرهمی بر زخم عميق خانواده اين عزيز بنهند.

جبهه مشارکت ايران اسلامی
۲۰ آبان ۱۳۹۱


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016