جمعه 26 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حملات اسرائیل به غزه با ورود نخست وزیر مصر متوقف شد

بی بی سی: با ورود نخست وزیر مصر به نوار غزه، دولت اسرائیل با توقف موقت حملات هوایی به این منطقه موافقت کرده است.

روز جمعه، ٢٦ آبان (١٦ نوامبر)، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعلام کرد که دولت اسرائیل با درخواست دولت مصر برای توقف حملات هوایی به نوار غزه در طول سفر نخست وزیر آن کشور به این منطقه موافقت کرده و این حملات به مدت سه ساعت متوقف شده است.

هشام قندیل، نخست وزیر مصر، بامداد جمعه به منظور "ابراز همدردی و همبستگی دولت مصر با مردم غزه" برای یک دیدار سه ساعته وارد این بخش از سرزمین های فلسطینی شد.

منابع خبری گروه حماس گفته اند که نخست وزیر مصر با عبور از گذرگاه مرزی رفح وارد غزه شد و مورد استقبال مقامات حماس قرار گرفت و قرار است از چند نقطه غزه دیدن کند.

به گفته منابع اسرائیلی، دولت این کشور به آگاهی مقامات مصری رسانده است که توقف حملات هوایی به غزه مشروط به آن است که در طول آتش بس، خاک اسرائیل از این منطقه "هدف آتشباری خصمانه" قرار نگیرد.

این منابع افزوده اند که بنیامین نتانیاهو تاکید دارد که پیمان صلح مصر و اسرائیل را برای منافع حیاتی هر دو کشور ضروری می داند و مصمم به حفظ روابط صلح آمیز دو جانبه است.

سفر هشام قندیل سه روز پس از آغاز حملات هوایی اسرائیل به غزه و موشک پرانی پیکارجویان فلسطینی به سوی مناطقی در داخل خاک اسرائیل آغاز شده اما مشخص نیست که آیا ماموریت نخست وزیر مصر شامل تلاش برای توقف درگیری است یا نه.

حملات متقابل

روز چهارشنبه این هفته، احمد سعید خلیل الجعبری، فرمانده تیپ عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه اسلامگرای حماس، در حمله هوایی اسرائیل به اتومبیل حامل او کشته شد.

این عملیات به موشک پرانی پیکارجویان فلسطینی به سوی نقاطی در اسرائیل، از جمله شهر تل آویو، منجر شده است.

به گفته منابع فلسطینی، در جریان درگیری های روزهای اخیر، دست کم نوزده فلسطینی، از جمله پنج کودک، کشته شده اند و مقامات اسرائیلی نیز کشته شدن سه شهروند این کشور و زخمی شدن چند نفر دیگر را تایید کرده اند.

بامداد روز جمعه، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که از زمان آغاز دور جدید درگیری، نیروی هوایی این کشور چهارصد و پنجاه نقطه در داخل نوار غزه را هدف حمله قرار داده است.

وی گفت که نیروی هوایی می کوشد به منظور جلوگیری از تلفات غیرنظامی، هدف های خود، از جمله تاسیسات اسلحه سازی و مراکز تجمع گروه های مسلح فلسطینی را به دقت تعیین و مورد حمله قرار دهد. با اینهمه، گزارش های خبری حاکی از تلفات غیرنظامی در اثر این حملات بوده است.

مقامات اسرائیلی همچنین از پرتاب حدود چهارصد فروند موشک از غزه به سوی نقاطی در داخل این کشور خبر داده اند. به گفته آنان، با وجود اینکه سپر دفاع ضد موشکی اسرائیل دهها فروند از این موشک ها را قبل از اصابت به زمین منهدم کرد، تعدادی دیگر از آنها به نقاط مختلف اصابت کرده اند.

شامگاه گذشته، منابع خبری گفتند که پیکارجویان گروه جهاد اسلامی یک فروند موشک ساخت ایران را به سوی شهر تل آویو پرتاب کردند که ظاهرا در اطراف این شهر فرود آمد اما کشته و زخمی برجای نگذاشت.

مشخص نیست که آیا نخست وزیر مصر در جریان سفر به غزه، برای متوقف کردن درگیری کنونی، در صدد میانجیگری بین حماس و اسرائیل بر خواهد آمد یا نه.

از آنجا که اسرائیل و حماس از شناسایی یکدیگر و برقراری تماس رسمی خودداری می ورزند، در گذشته دولت مصر نقش میانجی را برای حل اختلاف آنها ایفا کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


تلاش برای توقف درگیری

اگرچه دولت به رهبری محمد مرسی، رئیس جمهوری اسلامگرای مصر، در مقایسه با دولت قبلی آن کشور حمایت گسترده تری از فلسطینیان، به خصوص اسلامگرایان حماس به عمل آورده، اما همچنان روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل حفظ کرده و مهمترین مجرای ارتباطی بین اسرائیل و حماس محسوب می شود.

با آغاز دور جدید درگیری بین حماس و اسرائیل، گزارش شد که مقامات آمریکایی از دولت مصر خواسته اند برای جلوگیری از ادامه و گسترش این درگیری اقدام کند.

روز گذشته و در پی اعزام واحدهای زمینی ارتش اسرائیل به مرز با غزه، وزارت دفاع این کشور سی هزار نیروی ذخیره ارتش را به خدمت فرا خواند که باعث تشدید نگرانی در مورد گسترش جنگ بین دو طرف شد.

از حدود چهار سال پیش و خاتمه عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه، بین این کشور و حماس نوعی آتش بس برقرار بوده است.

به گفته ناظران، طی این مدت، ارتش اسرائیل به تقویت تجهیزات ویژه عملیات علیه گروه های فلسطینی و گسترش شبکه دفاع ضد موشکی ادامه داده در حالیکه حماس نیز توانسته است تسلیحات بیشتری را به دست آورد.

برخی منابع اسرائیلی گفته اند که در حال حاضر، گروه حماس بیش از دوازده هزار فروند موشک در اختیار دارد که صرفا شامل موشک های دست ساز و کوچک نیست. دولت ایران تعدادی موشک پیشرفته تر را در اختیار حماس قرار داده و گفته می شود پس از سقوط رژیم معمر قذافی در لیبی، بعضی از زرادخانه های موشکی آن کشور غارت شد و حماس توانست از این طریق، تعدادی موشک پیشرفته به دست آورد.

در واکنش به درگیری اخیر بین اسرائیل و حماس، بسیاری از کشورها و سازمان های بین المللی از دو طرف خواسته اند عملیات نظامی را متوقف کنند.

در ایران، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه، با ارسال نامه های جداگانه برای دبیرکل سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اسرائیل را به دلیل حمله به غزه محکوم کرده و خواستار اقدام بین المللی علیه این کشور شده است.

همچنین، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، که از جمله مسئول سازمان دادن تظاهرات مردمی در ایران است، در اطلاعیه ای "شصت و پنج سال تجاوز" اسرائیل به اعراب را محکوم کرده و گفته است که روز جمعه، مردم بیش از هفتصد شهر و شهرستان، علیه اسرائیل تظاهرات می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016