یکشنبه 28 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسرائیل برای عملیاتی وسیع در غزه آماده می شود

نخست وزیر اسرائیل در جریان نشست کابینه گفت که اسرائیل در حال آماده‌سازی نیروهایش برای گسترش عملیات علیه نیروهای حماس در غزه است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای نتانیاهو ضمن اشاره به این که حماس، و سازمان های تروریستی هزینه سنگینی را می‌پردازند گفت: "نیروهای دفاعی اسرائیل در حال آماده شدن برای وسعت دادن به عملیات خود هستند."

نخست وزیر اسرائیل به جزئیات بیشتر و احتمال انجام عملیات زمینی اشاره‌ای نکرد.

این درحالی است که درگیری های حماس و اسراییل وارد پنجمین روز خود شده است و اصابت موشک به یک برج رسانه ای در مرکز شهر غزه به مجروح شدن شش روزنامه نگار فلسطینی منجر شده است.

به گزارش بی بی سی شبه نظامیان غزه روز شنبه ده ها راکت به سوی اسراییل پرتاب کردند. یکی از راکت ها که به سوی تل آویو شلیک شده بود توسط اسراییل ردگیری و منهدم شد.

مقامات بهداشت و درمان در غزه می گویند 48 فلسطینی تا کنون کشته شده اند. سه اسراییلی نیز اوایل هفته جان خود را براثر اصابت راکت از دست دادند.

جان دانیسون خبرنگار بی بی سی در غزه خبر داده ساعت دو بامداد روز یکشنبه صدای شش انفجار را شنیده که ظاهرا از روی کشتی های جنگی اسراییلی به سوی غزه شلیک شده اند.

خبرنگاران بی بی سی می گویند تلویزیون القدس که شبکه ای متعلق به حماس است در این برج رسانه ای قرار داشته است.

دفتر بی بی سی در غزه تا سال گذشته در همین برج بود.

غزه شهر ارواح

رشدی ابو علوف خبرنگار بی بی سی در غزه می گوید حمله توپخانه ای از روی دریا معمولا دقت حملات زمینی را ندارد.

به گفته او غزه به شهر ارواح تبدیل شده، مردم خسته از 5 شبانه روز بمبارانند ولی حتی سفر در شب نیز خطرناک است چرا که هواپیماهای بی سرنشین اسراییل بالای سرشان در پرواز است.

رشدی ابوعلوف می گوید مدارس، مشاغل و دانشگاه های غزه بسته اند و تنها راننده های آمبولانس و خبرنگاران در شهر تردد می کنند.

ارتش اسراییل می‌گوید هنوز صد‌ها نقطه‌ دیگر در نوار غزه وجود دارد که می‌خواهد هدف بمباران‌های خود قرار دهد.

یک سخنگوی ارتش اسراییل به بی بی سی گفت سربازان نزدیک مرز گردآمده‌اند و آماده اشغال غزه – در صورت دریافت فرمان از دولت اسراییل – هستند.

او گفته است اسراییل هیچ فرقی میان شاخه‌ نظامی و شاخه سیاسی حماس قائل نیست و هر چیزی که وابسته به این گروه مسلح باشد از نظر اسراییل حمله به آن موجه است.

دور تازه‌ خشونت در پی قتل فرمانده کل نظامی حماس به دست اسراییل آغاز شد و به نظر نمی‌رسد که به زودی فروکش کند.

اسراییل طی شب گذشته دویست نقطه، از جمله دفتر اسماعیل هنیه، نخست وزیر غزه را بمباران کرده است.

افراد مسلح در غزه ده‌ها راکت به سوی اسراییل پرتاب کرده‌اند از جمله به شهر تل آویو که رهگیری هوایی و متوقف شده است.

رییس جمهوری مصر می‌گوید نشانه هایی از احتمال دست یافتنی بودن آتش‌بس وجود دارد اما "هیچ تضمینی" در کار نیست.

محمد مرسی در قاهره، پس از دیدار با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه سخن می‌گفت. خالد مشعل، رهبر حماس، نیز برای شرکت در مذاکرات در قاهره به سر می‌برد.

اتحادیه عرب نیز در قاهره نشستی اضطراری برگزار می‌کند و اعلام کرده طی روزهای آینده هیأتی را به غزه گسیل کند.

از زمانی که اسراییل، احمد جعبری، فرمانده کل نظامی حماس را کشت تا کنون دست کم چهل فلسطینی و سه اسراییلی کشته شده‌اند.

کامبیز فتاحی خبرنگار بی بی سی فارسی در غزه می گوید:"اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته فشار بر حماس را افزایش داده و از مرکز پلیس شهر غزه تا منازل عده‌ای از مقام‌های امنیتی این گروه در بمباران‌های هوایی به تلی از آوار تبدیل شده است."

با این همه به گفته او بمباران های شنبه شب به شدت شب گذشته نیست.

"نگرانی از جنگ زمینی"

ارتش اسراییل می‌گوید هنوز صد‌ها نقطه‌ دیگر در نوار غزه وجود دارد که می‌خواهد هدف بمباران‌های خود قرار دهد.

یک سخنگوی ارتش اسراییل به بی بی سی گفت سربازان نزدیک مرز گردآمده‌اند و آماده اشغال غزه – در صورت دریافت فرمان از دولت اسراییل – هستند.

او گفته است اسراییل هیچ فرقی میان شاخه‌ نظامی و شاخه سیاسی حماس قائل نیست و هر چیزی که وابسته به این گروه مسلح باشد از نظر اسراییل حمله به آن موجه است.

یک سخن‌گوی نیروی هوایی ارتش اسراییل نیز گفت دست‌کم نود درصد از راکت‌های دور برد در غزه طی حملات اسراییل از میان رفته و شمار قابل توجهی از راکت‌های میان‌برد و نزدیک‌برد و زیرساخت‌های پرتاب آن‌ها نیز به سختی آسیب دیده‌اند. او گفته است با این حال، صد‌ها موشک با برد نزدیک هم‌چنان باقی مانده‌اند.

در همین حال یکی از سخنگویان کاخ سفید به خبرنگارانی که همراه باراک اوباما به آسیا سفر می کنند گفته "رییس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل معتقدند که کاهش حملات نظامی مرجه است" با این همه "اسراییل حق دارد از خود دفاع کند و درباره تاکتیک های نظامی اش تصمیم گیری کند."

از سوی دیگر دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو همتای اسراییلی اش خواسته وی برای پایان دادن به بحران غزه "هرچه ممکن است" انجام دهد و از احتمال افزایش خشونت ها ابراز نگرانی کرده است.

ریچارد گلپین، خبرنگار بی بی سی در بیت المقدس می‌گوید به رغم شدید بودن بمباران‌های اسراییل، طبق گزارش‌ها، روز شنبه، شصت راکت به سوی اسراییل پرتاب شده که به آسیب‌دیدن چند ساختمان و جراحت‌های سطحی چهار سرباز انجامیده است.

روز شنبه صدای آژیری در تل‌آویو به گوش نرسید. ارتش اسراییل می‌گوید با رهگیری هوایی یک موشک را متوقف کرده است.

یک راکت نیز به آپارتمانی در شهر بندی اشدود اصابت کرده و چند نفر را زخمی کرده است.

علاوه بر ۱۶ هزار سرباز نیروی احتیاط و ذخیره که طی روزها اخیر به خدمت فراخوانده شده‌اند، اسراییل ۷۵ هزار سرباز ذخیره دیگر نیز دارد.

خبرنگار ما می‌گوید تا کنون هیچ تصمیمی برای گسیل کردن این سربازان گرفته نشده است. با این حال از یکی از وزیران اسراییلی نقل شده که اگر پرتاب راکت طی بیست و چهار ساعت آینده متوقف نشود سربازان می‌توانند در خاک غزه عملیات زمینی انجام دهند.

وزارت دفاع اسراییل روز شنبه آماری را منتشر کرده حاکی از اینکه طی سه روز گذشته ۴۹۲ راکت از غزه به سوی اسراییل پرتاب شده و هم‌چنین ۲۴۵ راکت دیگر با گنبد آهنین متوقف شده است.

"موشکی که از در وارد شد"

روز شنبه، شهر غزه پس از ساعت سه به وقت محلی هدف رشته‌ای بمباران‌های شدید قرار گرفت.

جان دانیسون خبرنگار بی بی سی در غزه می گوید خانه رهبر حماس که شنبه شب هدف حمله قرار گرفته در اردوگاه آوراگان جبلیه واقع است که از بالاترین تراکم های جمعیتی در جهان را دارد.

به گفته جان دانیسون به نظر می رسد موشکی که به این خانه اصابت کرده از در ورودی وارد شده ، لباس های شسته شده هنوز روی بندند اما همه چیز دیگر ویران شده است.

خبرنگار بی بی سی می گوید اغلب ساکنان نزدیک به این نقطه کودکانند و برخی منابع از ۳۰ نفر مجروح در این حمله خبر می دهند.

رشته‌ای دیگر از حملات به غزه و اطراف آن پس از ساعت پنج صبح صورت گرفت که هدف آن از حمله چند ساختمان کابینه حماس بود. خبرنگاران می‌گویند این ساختمان‌ها به احتمال بسیار خالی از سکنه بوده‌اند.

اسراییل می‌گوید آماج حملات هوایی آن، سکوهای پرتاب راکت، انبارهای اسلحه و تونل‌های قاچاق در مرز میان جنوب غزه و مصر است.

اویتال لایبویچ سخنگوی ارتش اسراییل می‌گوید دویست نقطه طی شب گذشته هدف بمباران قرار گرفته است.

مارک ره‌وگ، سخن‌گوی دولت، به بی بی سی گفت وقتی شهروندان اسراییل در امنیت باشند عملیات پایان می‌یابند و نیز همه گزینه‌ها – از جمله حمله زمینی - «بر روی میز» می‌ماند.

با این حال، روزنامه هآرتص از الی یشوای، وزیر کشور اسراییل نقل کرده که هدف این عمیات "برگرداندن غزه به قرون وسطا است. تنها در این صورت است که اسراییل برای چهل سال آرام خواهد بود."

حماس می‌گوید بمباران اسراییلی فلسطینیان نظامی و غیرنظامی‌، از جمله دست‌کم هفت کودک، را در روزهای اخیر کشته است.

سه اسراییلی کشته شده در ساختمانی در جنوب شهر کیریات ملاخی بودند که روز پنج‌شنبه هدف راکت قرار گرفت.

مذاکرات قاهره

در قاهره، محمد مرسی گفته است او با مقامات اسراییلی و فلسطینی در تماس بوده است. پس از دیدار با آقای اردوغان، رییس جمهوری مصر گفت: نشانه هایی وجود دارد حاکی از آن که آتش بس به زودی امکان‌پذیر خواهد بود ولی ما هنوز تضمین‌های قطعی در دست نداریم."

پیش از نشست، آقای اردوغان گفت "این تاکتیک اسراییل است که انگشت بر روی حماس بگذارد و به غزه حمله کند. اسراییل با سه کشته‌ خود جامعه جهانی را تحت فشار قرار می‌دهد. در حقیقت اسراییل آتش بس را نقض کرده است."

پیشتر، یک مقام ارشد حماس در غزه به بی بی سی گفت پیشنهاد ترکیه برای آتش بس را هیأتی از حماس در قاهره بررسی کرده است.

اتحادیه عرب می‌گوید توافق کرده که هیأتی را به ریاست دبیر کل نبیل العربی به نوار غزه بفرستد. این اتحادیه گفته سفر این هیأت طی یک یا دو روز آینده انجام خواهد شد.

در بیانیه‌ای که اتحادیه عرب صادر کرده، تعرض اسراییل محکوم شده و از ناتوانی شورای امنیت سازمان ملل برای برقراری آتش بس ابراز ناخرسندی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016