شنبه 27 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسرائیل مقر حماس در غزه را بمباران کرد

لحظاتی پیش وزارت دفاع اسرائیل با ارسال پیامی به دیپلمات های خارجی گفته خود را آماده می کند تا عملیاتش را در نوار غزه گسترش دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در چهارمین روز از حملات هوایی اسرائیل علیه نوار غزه، صبح شنبه مقر جنبش حماس در این باریکه ساحلی توسط اسرائیل هدف قرار گرفته است.

به گزارش بی بی سی فارسی شاهدان محلی از وارد شدن خسارت گسترده به این مجتمع خبر می دهند.

بخش اعظم شب گذشته بدون حملات هوایی جدید سپری شد، اما گزارشگران از شنیده شدن صدای ممتد پرواز هواپیماهای بدون سرنشین تجسسی در آسمان غزه خبر دادند. اما اندکی قبل از طلوع آفتاب، چند انفجار عظیم شهر غزه را تکان داد.

جان دانیسون، گزارشگر بی بی سی در غزه، از وقوع حداقل پنج انفجار بزرگ خبر داده است.

پس از اصابت یک راکت به حومه بیت المقدس، اسرائیل ۷۵ هزار نیروی ذخیره را به حالت آماده باش درآورده و وعده داده که حملاتش علیه نوار غزه را تشدید خواهد کرد.

از روز چهارشنبه که فرمانده شاخه نظامی جنبش حماس توسط اسرائیل کشته شده، ۲۸ فلسطینی و سه اسرائیلی در حملات متقابل موشکی کشته شده اند.

اسرائیل می گوید ظرف این مدت، به بیش از "۶۰۰ هدف تروریستی" در غزه حمله کرده است.

صبح شنبه شاخه نظامی حماس با ارسال پیامک به اسرائیلی ها تهدید کرده که غزه را به گورستان سربازان اسرائیلی بدل می کند و تل آویو را به آتش می کشد.

وزارت دفاع اسرائیل هم با ارسال پیامی به دیپلمات های خارجی گفته خود را آماده می کند تا عملیاتش را در نوار غزه گسترش دهد.

در تماس تلفنی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، آقای اوباما گفته ایالات متحده از "حق اسرائیل برای دفاع از خودش" حمایت می کند.

یک سخنگوی کاخ سفید گفت، آقای اوباما همچنین نسبت به "تلفات غیرنظامیان در دو طرف" ابراز تاسف کرده است.

آقای اوباما همچنین روز جمعه (۱۶ نوامبر) با محمد مرسی، رئیس جمهور مصر نیز صحبت کرد و از تلاشهای او برای بازگرداندن آرامش به منطقه قدردانی کرد.


ادامه بحران در غزه

احمد الجعبری، فرمانده گردانهای عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس، روز چهارشنبه در حمله هوایی اسرائیل کشته شد.

حماس می گوید شبه نظامیان و غیر نظامیان، از جمله حداقل ۷ کودک، در بین کشته شدگان حملات دو شبانه روز اخیر اسرائیل هستند.

روز جمعه، یک سخنگوی ارتش اسرائیل گفت :"امشب غزه آرام نخواهد بود."

قبل از اوج گیری تنشها در روزهای اخیر، اسرائیل به دفعات غزه را مورد حمله هوایی قرار داده بود و شبه نظامیان فلسطینی هم راکتهایی را به داخل خاک اسرائیل شلیک کرده اند.

روز پنجشنبه، دو زن و یک مرد اسرائیلی در اثر اصابت راکتی که از غزه شلیک شده بود، در شهرک کریات ملاخی در جنوب اسرائیل کشته شدند.

روز جمعه، یک راکت فلسطینی به شهرک یهودی نشین گوش عتصیون در حومه جنوبی بیت المقدس اصابت کرد. به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، از سال ۱۹۷۰ میلادی تا به امروز این نخستین بار است که بیت المقدس هدف راکت قرار گرفته است.

هنوز مشخص نیست که آیا این راکت نیز از نوع موشکهای فجر-۵ تولید ایران بوده یا خیر. شبه نظامیان فلسطینی طی ۴۸ ساعت اخیر دو بار شهر تل آویو را با این نوع موشک که بردی معادل ۷۵ کیلومتر دارد، هدف قرار داده اند.

از جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ میلادی بدین سو، این نخستین بار است که تل آویو هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

مقامهای پلیس اسرائیل اظهارات ضد و نقیضی پیرامون محل اصابت این موشک بیان کرده اند، اما جملگی میگویند که موشک خسارت جانی بر جای نگذاشته است.

تحلیلگران میگویند این نخستین باری است که شبه نظامیان غزه این موشکهای قدرتمند را به کار گرفته اند.

به گفته ارتش اسرائیل، تنها در روز جمعه، ۹۷ راکت شلیک شده از غزه به اسرائیل اصابت کرده است که مجموع راکتهای اصابت کرده را از روز چهارشنبه تا کنون به ۳۸۸ فروند می رساند. اسرائیل میگوید سپر دفاع ضد موشکی آن کشور موفق به ردگیری و انهدام ۹۹ راکت شده است.

روز جمعه، اسرائیل سه جاده اصلی منتهی به نوار غزه را بروی خودروهای شخصی مسدود کرد. این اقدام به شایعاتی مبنی بر نزدیک بودن یک حمله زمینی به داخل نوار غزه دامن زده، اما مقامهای رسمی اسرائیل می گویند هنوز تصمیمی در اینباره اتخاذ نکرده اند.

برای ۱۶ هزار نیروی ذخیره ارتش اسرائیل برگه احضار به خدمت ارسال شده و فرماندهان نظامی بسیج ۷۵ هزار نیروی ذخیره دیگر را تائید کرده اند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی اسرائیل را به ارتکاب "قتل عام" متهم کرده است.

بریتانیا و آلمان حماس را مسئول این دور جدید خشونتها اعلام کرده اند و از این جنبش خواسته اند تا بلادرنگ شلیک راکت به سوی اسرائیل را متوقف کند.

اما محمد مرسی، رئیس جمهور مصر حملات اسرائیل را "تجاوز آشکار علیه بشریت" توصیف کرده و وعده داده که مصر "غزه را تنها نخواهد گذاشت."

از زمان به قدرت رسیدن آقای مرسی در مصر، رابطه حماس و مصر تقویت شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016