دوشنبه 29 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه هفت زندانی سياسی زن درباره مرگ ستار بهشتی

هفت زندانی سياسی زن در بيانيه ای که درباره مرگ ستار بهشتی و نيز ابراز نگرانی نسبت به سلامت نسرين ستوده نوشتند خاطرنشان کرده اند: بديهی است در کشوری که عاملان و آمران جنايت کهريزک بی‌آنکه مورد محاکمه قرار گيرند به مقام و منصبی جديد می‌رسند تکرار چنين فجايعی چندان دور از ذهن نيست.

به گزارش کلمه، اين بانوان محبوس در بند زنان زندان اوين در بخشی از بيانيه خود تصريح کرده اند: برخورد‌ها با زندانيان بند ۳۵۰ نشان دهنده فقدان تفکر، عزم و برنامه نظاممند و ريشه‌ای برای مقابله با عوامل وقوع اين جنايت است و ما را درباره وضعيت ساير زندانيان و از جمله هم بنديمان نسرين ستوده نگران می‌کند. نسرين ستوده بيش از دوهفته است که به بند ۲۰۹ منتقل شده و در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

متن کامل اين بيانيه که در اختيار کلمه قرار گرفته به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ستار بهشتی، وبلاگ نويسی که اوايل آبان ماه بازداشت شده بود پس از چهار روز بازداشت در اثر شکنجه در بازداشتگاه نيروی انتظامی درگذشت، اين خبر چند روزی است که در صدر اخبار قرار گرفته و بار ديگر افکار عمومی را متوجه شرايط سخت و غير انسانی حاکم بر برخی از بازداشتگاه‌های کشور کرده است. گويی هر بار بايد فاجعه‌ای رخ دهد تا نگاه مسوولان کشور چند صباحی به نقض قانون و حقوق اوليه انسان‌ها در بازداشتگاه‌ها جلب شود.

ستار بهشتی اولين مورد مرگ اينچنينی نبوده و صد افسوس که احتمالا آخرين آن نيز نخواهد بود. زهرا کاظمی، زهرا بنی يعقوب، محسن روح الامينی، امير جوادی فر، محمد کامرانی، اکبر محمدی، هدی صابر و… نمونه‌هايی از افرادی هستند که بر اثر عوامل متعددی چون سومديريت و اعمال فراقانونی مسوولان جان خود را ازدست داده‌اند.

بديهی است در کشوری که عاملان و آمران جنايت کهريزک بی‌آنکه مورد محاکمه قرار گيرند به مقام و منصبی جديد می‌رسند تکرار چنين فجايعی چندان دور از ذهن نيست.

درباره مرگ اخير يعنی، در گذشت ستار بهشتی نيز مسوولان به جای تحقيق درباره علل وقوع اين فاجعه دست به اعمال تهديد و فشار در بند ۳۵۰ زندان اوين زده‌اند و در اين ميان ابوالفضل عابدينی را چند روزی به زندان اهواز تبعيد کردند و ساير زندانيان را تنها به دليل شهادت به مرگ فجيع ستار تحت فشار قرار داده‌اند.

اين برخورد‌ها با زندانيان بند ۳۵۰ نشان دهنده فقدان تفکر، عزم و برنامه نظاممند و ريشه‌ای برای مقابله با عوامل وقوع اين جنايت است و ما را درباره وضعيت ساير زندانيان و از جمله هم بنديمان نسرين ستوده نگران می‌کند. نسرين ستوده بيش از دوهفته است که به بند ۲۰۹ منتقل شده و در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

ما امضا کنندگان اين بيانيه ضمن عرض تسليت به خانوادهٔ ستار بهشتی پيش از هر چيز مصرانه خواهان تصويب قوانينی سخت گيرانه و اجرای بدون تنازل قوانينی هستيم که اعمال هر گونه خشونت و شکنجهٔ جسمانی و روانی را منع کند.

ما همچنين خواهان رسيدگی جدی و قانونی به موضوع مرگ ستار بهشتی و مجازات و معرفی عوامل اصلی اين حادثه تلخ هستيم. بدون شک اطلاع رسانی صادقانه جهت آگاهی افکار عمومی از روند اين پرونده و نتايج آن می‌تواند ضمانت اجرايی کوچکی برای عدم تکرار چنين جناياتی باشد.

امضا کنندگان:
فائزه هاشمی، نازنين ديهيمی، ژيلا بنی يعقوب، حکيمه شکری، ژيلا کرم‌زاده مکوندی، شيوا نظر آهاری و بهاره هدايت


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016