سه شنبه 30 آبان 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيب نزولی صادرات ايران شدت می گيرد

• صادرات غير نفتی ايران با ۶ درصد کاهش در ۲ ماهه نيمه دوم سال جاری به ۳۷.۵ ميليون تن رسيد. کاهش ارزش صادرات پتروشيمی ۲۷ درصد و کاهش ارزش صادرات ميعانات گازی نيز ۱۸ درصد بوده است.


ايلنا ـ صادرات غير نفتی ايران با ۶ درصد کاهش در ۲ ماهه نيمه دوم سال جاری به ۵.۳۷ ميليون تن رسيد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، در حالی که سيد شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد با اذعان به کاهش ۱۷ درصدی صادرات کشور در نيمه نخست سال جاری، از رشد صادرات اين محصولات در طی ماه های آينده خبر داده بود، اما بر اساس گزارش واحد اطلاعات اکونوميست و واحد های ديگرغير رسمی، صادرات غير نفتی کشور همچنان با روند نزولی روبرو است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


براساس اين گزارش،کاهش ارزش صادرات پتروشيمی ۲۷ درصد و کاهش ارزش صادرات ميعانات گازی نيز ۱۸ درصد بوده است.

وزير اقتصاد، پيش از اين گفته بود:«صادرات غير نفتی گرچه در ماه‌های نخست سال جاری حدود ۱۶ تا ۱۷ درصد کاهش داشت، اما در حال حاضر تنها ۴ درصد کاهش نشان می‌دهد و اميدواريم در ادامه سال اين کاهش به رشد صادرات غيرنفتی تبديل شود، به گونه‌ای که در ۶ ماه دوم، ۲۰ ميليارد دلار صادرات غيرنفتی و ۲۶ ميليارد دلار واردات در کشور وجود داشته باشد».

اظهارات وزير اقتصاد در حالی مطرح می شود که اقتصاد کشور در شرايط تحريم مواجه شده و حجم تجارت جهانی آن به صورت ارزی و کالايی به شدت کاهش يافته است.

بر اساس گزارش نهاد های آماری غير رسمی، در ۶ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل واردات از نظر وزنی ۷ درصد رشد داشته و به ۱/۱۹ ميليون تن رسيده است.

در عين حال، ارزش واردات ۱۰ درصد کاهش داشته و به ۴/۲۶ ميليارد دلار رسيده است.

عمده ترين اقلام وارداتی به ترتيب، شمش، آهن و فولاد، گندم، سخت دانه، ذرت دامی و کنجاله سويا بوده است در همين بازه زمانی صادرات از نظر وزنی ۶ درصد کاهش داشته و به ۵/۳۷ ميليون تن رسيده است ارزش صادرات غير نفتی با احتساب ميعانات گازی و محصولات پتروشيمی ۴ درصد کاهش داشته و به۶/۲۰ ميليارد دلار رسيده است.

ارزش صادرات غير نفتی بدون ميعانات و محصولات و پتروشيمی شامل کالاهای صنعتی، کشاورزی، معدن، فرش و صنايع دستی از نظر ارزش ۲۹ درصد افزايش داشسته است و به ۳/۱۰ ميليارد دلار رسيده است.

کاهش ارزش صادرات پتروشيمی ۲۷ درصد و کاهش ارزش صادرات ميعانات گازی نيز ۱۸ درصد بوده است.

به اعتقاد کارشناسان، روند پيش رو نشان می دهد که در طی ماه های باقی مانده از سال ۹۱، پيش بينی وزير اقتصاد غير منطقی بوده و تحقق۲۰ ميليارد دلار صادرات غير نفتی امکان پذير نخواهد بود.

نويسنده: علی پيرولی


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016