شنبه 4 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش ديدار کميته خاوران در نروژ با احمد شهيد

روز پنج شنبه ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲ ساعت سه تن از اعضای خانواده های جانباختگان دهه ۶۰/۶۷ و مسئولين کميته خاوران در نروژ با آقای احمد شهيد گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ايران، در هتلی در شهر اسلو ديدار و گفتگو کردند.

در اين جلسه خاطره معينی، حديث بيرانوند و صمد بهادری طولابی از اعضای خانواده های جانباختگان دهه ۶۰/۶۷ و از مسئولين کميته خاوران در نروژ برای ادای شهادت و شرح مشاهدات و توضيحات خود درمورد کشتار دهه شصت بويژه تابستان سال ۶۷ و همچنين توضيحاتی در مورد گلزار خاوران در اين جلسه حضور يافتند.
نخست خاطره معينی از تلاشهای آقای احمد شهيد برای فرصتی که به آنها داده شده تا بتوانند شکايت و مدارک خود را به وی تقديم کنند ، تشکر کرد و همچنين از تلاشهای ايشان برای دستيابی به حقيقت و شنيدن صدای دادخواهی تمامی آنهايی که در طول سی و چند سال عمر جمهوری اسلامی مورد ظلم و ستم واقع شده اند، قدر دانی نمود .خاطره بدليل اينکه سه تن ازاعضای خانواده اش در خاوران درخاک شدند و خود يکی از شاهدين بعد از کشتار تابستان ۶۷ در خاوران بود، درمورد گلزار خاوران توضيحاتی جامع و مستند به آقای احمد شهيد ارائه داد واز وی تقاضا نمود در صورت سفرشان به ايران از گلزار خاوران ديدن نمايند و با خانواده های اين جانباختگان در ايران ديدار کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای صمد بهادری طولابی ديگرعضو فعال کميته خاوران در نروژ، که خود فرزند جانباخته محمد حسن بهادری طولابی می باشد در باره فشارهای سياسی و تهديدهای هر روزه ماموران امنيتی عليه فرزندان جانباختگان در ايران به آقای احمد شهيد گزارش داد و گفت فرزندان جانباختگان در معرض ظلم و ستمی تمام نشدنی از سوی جمهوری اسلامی قرار دارند و رژيم آنها را از همه امکانات و حقوق اجتماعی محروم کرده است. صمد به مواردی از قبيل رفتن به مدرسه، دانشگاه و کار در دواير دولتی اشاره نمود. آقای احمد شهيد پس از شنيدن صحبت های صمد بشدت متاثر

شدند و گفته های صمد برايش تازه گی داشت و برای اولين بار بود که با فرزند يکی از اعداميان سياسی رو در رو گفتگو می کرد.
صمد وضعيت وابستگی به افراد جانباخته و اعدامی را بخوبی ترسيم کرد و از آقای احمد شهيد تقاضا نمود که در سفر احتمالی خود به ايران با ديگر اعضای خانواده جانباخته گان، بويژه فرزندان کشتار بيرحمانه دهه ۶۰ـ۶۷ ملاقات و ديدار نمايند.
خانم حديث بيرانوند ديگر عضو کميته خاوران در نروژ و نيز از اعضای خانواده های کشتار دهه شصت و بويژه شصت و هفت که دايی و دو تن از شوهر خاله های وی همچنين تنی چند از وابستگان او درخاوران دفن شده اند در مورد وضعيت کنونی خاوران سخن گفت، وی اشاره کرد که چندين سال است که درب خاوران را به روی خانواده ها بسته اند و آنان را از حضور بر سر مزار عزيزانشان منع ميکنند او همچنين به يورش و حمله غير قانونی ماموران امنيتی به خانه های بازماندگان در هنگام برگزاری مراسم يادبود و اعمال خشونت عليه آنها اشاره کرد و گزارشاتی در مورد دستگيری و زندانی شدن آنها به اطلاع آقای احمد شهيد و همراهان وی رساند. همچنين وی در مورد تخريب خاوران و از بين بردن آثار اين جنايت هولناک و بزرگ توضيحاتی جامع ومستند به آقای احمد شهيد ارائه داد.
در ادامه آقای احمد شهيد گزارشی کامل از فعاليت های خود در مورد نقض حقوق بشر و همچنين ملاقات با افرادی که بعنوان شاهد و يا اينکه بطور مستقيم مورد آزارو شکنجه قرار گرفته اند ارائه داد. آقای احمد شهيد از آغاز به کار کميسيونی حقيقت ياب با انگيزه مستند کردن تمامی اسناد و شواهد در مورد قتل عام دهه شصت بويژه تابستان ۶۷ خبر داد . که اين موضوع بسيار برای صمد، خاطره و حديث اميدوار کننده و مثبت بود. وی پيشنهاد داد که تمامی افرادی که شاکی جمهوری اسلامی در اين زمينه و يا در زمينه های مشابه هستند بايد بطور متمرکز و برنامه ريزی شده حرکت نمايند، تا نتيجه بهتر و سريعتری بدست آيد .
در پايان صمد گواهی فوت پدرش که دليل فوت ايشان در آن قيد نشده است و همچنين قبض رسيد پولی که مسئولان زندان اوين از پدربزرگ وی به عنوان هزينه گلوله هايی که رژيم برای اعدام پدرش استفاده کرده را که به زبان انگليسی ترجمه شده بود،در اختيار احمد شهيد قرار داد تا به عنوان سند از آن استفاده کند.
اعضای کميته خاوران در نروژ در اين ديدار مجموعه کاملی از اسناد کشتار دهه ۶۰ بويژه اسناد گلزار خاوران را به همراه ليست۱۲ نفر از اعضای خانواده اين ۳ نفر که در کشتارهای دهه ۶۰ اعدام شده بودند را در اختيار احمد شهيد قرار دادند. علاوه بر اين اسناد.به دليل محدوديت زمانی هر سه نفر اين افراد در زوايای مختلف طی سه نامه بطور جداگانه شکايتی به زبان انگليسی عليه رهبران وسران جمهوری اسلامی بويژه شخص سيد علی خامنه ای به عنوان رهبر وقت ويکی از عاملان اصلی کشتارهای دهه ۶۰ ـ۶۷ تنظيم نمودند و آن را در اختيار آقای احمد شهيد قرار دادند تا ايشان شکايت آنها را از طريق سازمان ملل پيگيری نمايد. بخش عمده اين ديداربه عنوان سند فيلم برداری شد.
در پايان اين ديدار آقای احمد شهيد اظهار نمود که در صورت موافقت رژيم جمهوری اسلامی با سفر وی به ايران حتما از خاوران ديدارخواهد نمود و با برخی از اعضای خانواده ها ی قربانيان ديدار خواهد کرد. قرار است در آينده ادامه اين گفتگو بين شرکت کنندگان در اين جلسه از طريق اسکايپ انجام پذيرد.
با اميد به اينکه چنين ديدارهايی به کشف حقيقت و عاملی برای عدم تکرار جناياتی ازاين دست در ميهنمان گردد .

نروژ-اسُلو ۲۲ نوامبر ۲۰۱۲
خاطره معينی، حديث بيرانوند، صمد بهادری طولابی
کميته خاوران - نروژ


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016