یکشنبه 5 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش جلسه و نشست با احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل، در اسلو نروژ درباره يارسان، فريدون حسينی


باسلام به اطلاع می رسانم که اينجانب سيدفريدون حسينی در روزچهارشنبه گذشته مورخه ۲۱.۱۱.۲۰۱۲ در پی هماهنگی وتماس تلفنی رئيس دفتر سازمان حقوق بشر، به همراه يکی از عزيزان يارسانی به نام آقای ستار شکری ، به مدت بيش از يک ساعت، درجلسه ای با حضور جناب آقای« دکتر احمد شهيد»، گزارشگر ويژه سازمان حقوق بشرو معاونين ودستيارانش شرکت کرديم . اما قبل از اينکه گزارش جلسه را تقديم حضورتان نمايم، ابتدا لازم می دانم مراتب تشکر و قدردانی خويش را از استاد عزيز وگرامی جناب آقای دکتر گلمراد مرادی بعمل آورم، چرا که ايشان لطف نمودند و در ملاقاتی که در ماه جاری (۱۲ نوامبر ۲۰۱۲) با «دکتر احمد شهيد» و دستيارشان داشته اند ضمن معرفی اينجانب، مقدمات برگزاری جلسه و تماس دفتر سازمان حقوق بشر با من را فراهم نمودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


درابتدای جلسه با استقبال گرم وخوشامد گويی آقای احمد شهيد مواجه شديم و ايشان از من خواستند که توضيحات و مستندات خود را ارائه نمايم . من نيز با تشکر از ايشان و همکارانشان صحبت های خود رابا خلاصه ای مفيد از بيوگرافی مردم يارسان و اصول اعتقادی دين ياری، به زبان انگيسی آغاز نمودم و همزمان مستندات لازم را ارائه دادم. سپس درباره ی ظلم ها، محروميت ها، تضييع حقوق وستم های مضاعفی که بر مردم يارسان تحميل می گردد سخن گفتم و برای اثبات حقانيت گفته هايم اسناد لازمه را ارائه و تحويل دادم .فهرست بخشی از اسناد و مدارکی که اينجانب تقديم نمودم به شرح ذيل می باشد:
نمونه هايی از توهين و تهديد روزنامه های دولتی ايران درسالهای گذشته مانند روزنامه جمهوری اسلامی و فرهيختگان، اعلاميه های رسمی و غيررسمی دوائر دولتی جمهوری اسلامی درزمينه منع يا محدويت برای استخدام وتحصيل افرادی که پيرو به اصطلاح آنها « اديان و مذاهب ضاله و غير رسمی» هستند، اعلاميه مربوط به فتوا ونظر علمای وفقهای شيعه حوزه ی علميه ی قم درزمينه « مرتد بودن اهل حق هاوحرام بودن وصلت باآنان»،اسناد ومدارک مربوط به خبراعدام وزندان تعدادی از يارسانی های روستای آق تپه آذربايجان غربی ، عکس های رنگی از مراسم مختلف مذهبی يارسان، و ساير مدارک مفيد ديگر. ضمنأ ايشان در باره متون مقدس دينی يارسان پرسيدندکه من نيز پس از توضيحات لازم يک نسخه ازدفتر خطی ودستنويس «پرديوری» يا«ديوان گوره »را که همراه خودبرده بودم به ايشان نشان دادم و توضيحات مفصلی درباره محتوای «دفتر پرديوری» ارائه نمودم و تأکيد کردم که مردم يارسان بخشی از ملتی است که از هر نظر مستقل و دارای فرهنگ، زبان، موسيقی، تقويم ، و دين و آئين کوردی و بومی است که همه اين مدارک ازجمله کتاب مقدس ياری به زبان اصيل کوردی گورانی هورامی نوشته شده است.

من توضيح دادم که سالهاست که مردم «کرد»درسراسر چهارپارچه ی کردستان مواجه با ظلم مضاعف بوده اند اما يارسانی ها در ايران علاوه بر ظلم مضاعف به خاطر«کرد بودن»، ظلم آئينی زيادی نيز برآنان رفته است، چرا که مسلمان نبودن و اعتقاد به يک دين کاملأ «کردی»، محروميتهای زيادی برايشان به ارمغان آورده است .علاوه براين، به علت به رسميت شناخته نشدن «دين ياری» در قانون اساسی ايران، متأسفانه کودکان وجوانان يارسانی درايران، زندگی دوگانه ای دارند و نمی توانند با هويت وفرهنگ اصلی خويش زندگی کنند.به عنوان مثال، در مدارس ودانشگاه ها می بايست آموزه های دروس مربوط به دين اسلام را فرا گيرند و بعضأ به مناسک دينی نيز عمل نمايند در حاليکه مسلمان نيستند.

در مورد يارسانی های اقليم کوردستان عراق که «کاکه ای» ناميده می شوند، نيز چنين توضيح دادم که متأسفانه با وجود حمايت هاو همکاری های همه جانبه دولت اقليم کوردستان دربرقراری قانون وآزادی بيان وآزادی اديان، هنوز هم مردم مظلوم «کاکه ای» اولأ به خاطر يادآوری حافظه ی تاريخی ظلم وعداوت ديرينه ی ملايان مغز متحجر و قشری و ترس ازگروههای تندرو اسلامی ازيک طرف وازطرف ديگر به خاطر ترس از تحريم ،بايکوت و منزوی شدن در نزد همسايگان مسلمان شان، هنوز هم مايل به آشکارشدن، به رسميت شناخته شدن ومعرفی دينشان درجامعه و کتاب های درسی نمی باشند.

درانتها سئوالات متعدد ديگری پرسيدند که من نيز پاسخ های لازم را دادم .اما نکته ی مهمی را نيز متذکرگرديدم:من انتقادم رااز سازمانهای بين المللی ،چنين بيان کردم که «ما از سازمان های بين المللی انتقاد وگله داريم زيرا جمعيت يارسانی ها از کل جمعيت همه ی اقليت های دينی در ايران بيشتر است، اما سازمان های بين المللی مانند سازمان حقوق بشر تاکنون دراعلاميه های خود، اشاره ی مفيد و مناسبی به اين بزرگترين اقليت دينی ايران نکرده اند». آقای دکتر احمد شهيد درپاسخ گفتند :«انتفادتان را کاملأقبول دارم» وقول دادند که در گزارش ها واعلاميه های بعدی، به اين موضوع رسيدگی شود .

در بخش پايانی آقای ستار شکری نيز به زبان انگيسی، توضيحات مفصل، مناسب و خوبی درباره ی مشکلات پناهندگان يارسانی دادند. ايشان توضيح دادند که متأسفانه بعضی کشورهای اروپايی به استناد اسناد جعلی مندرج در اينترنت، به اشتباه دين ياری را شاخه ای از تشيع اسلامی می پندارند وهمين موضوع باعث مشکلات عديده ای درعدم پذيرش درخواست پناهندگی گرديده است. دربخش ديگر به مشکلات پناهندگان يارسانی درترکيه پرداختند وبه نمونه ای از مشکل يارسانی ها دراين کشور اشاره نمودند و خاطرنشان ساختند که پناهندگان ترکيه از حداقل حقوق انسانی برخوردار نمی باشند ضمنأ متأسفانه دو نفراز کارمندان سازمان ملل در ترکيه «اهل ترکيه » می باشند ونفرت زيادی از «کردها» مخصوصأ «کردهای يارسانی دارند ودر کارهای آنان سنگ اندازی می کنند.

در پايان جلسه مقرر گرديد که در صورتی که اسناد و مدارک بيشتری در باره ی موضوعات مورد بحث وجود دارد، ظرف يک هفته برايشان ارسال گردد. ضمنأ آقای احمد شهيد و دستيارشان قول مساعد دادند که در سال جديد ميلادی ملاقات های ديگری صورت پذيرد و اقدامات بيشتری در زمينه ی شناساندن و معرفی مردم يارسان و مشکلات آنان، به نهادهای بين المللی به عمل آيد.

باتشکر
سيدفريدون حسينی
اسلو - نروژ


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016