یکشنبه 5 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش کامل سفر علی لاريجانی به کشورهای منطقه

رييس مجلس: آثار منفی استقرار سامانه‌های موشکی ناتو در ترکيه را يادآور شدم

خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) ـ رييس مجلس شورای اسلامی در راس يک هيات پارلمانی از روز جمعه تا پايان شب شنبه در سفری دوره‌ای به کشورهای سوريه، لبنان و ترکيه با مقامات اين کشورها ديدار کرد و درباره مهمترين مسائل منطقه‌ای و حوادث غزه به مذاکرات ديپلماتيک پرداخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) علی لاريجانی که اصلی‌ترين هدف اين سفر دوره‌ای را پيشبرد و تقويت روابط منطقه‌ای جمهوری اسلامی ايران عنوان کرد، در اولين مقصد خود با استقبال محمد‌جهاد لحام رييس مجلس شعب سوريه وارد اين کشور شد و پس از ديدار با گروه‌های فلسطينی در سفارت جمهوری اسلامی ايران در دمشق و مذاکرات بين‌پارلمانی با رييس پارلمان سوريه، با بشار اسد رييس‌جمهور سوريه نيز ديدار و گفت‌وگو کرد.

وی پيش از سفر درباره اين کشور در جمع خبرنگاران هدف خود را گفت‌وگو با مسوولين سوريه برای رسيدن به يک راه‌حل سياسی جهت رفع بحران در اين کشور عنوان کرده و گفته بود: برخی رفتارهای ماجراجويانه که در سوريه به بهانه‌ی اصلاحات ايجاد شده است، بدون شک مورد قبول جمهوری اسلامی ايران نيست و ايران همواره موافق اصلاحات دموکراتيک و واقعی در کشور سوريه است و هميشه مخالفت خود را با ماجراجويی در اين کشور اعلام کرد.

به گزارش ايسنا لاريجانی پس از ورود به سوريه نيز در جمع خبرنگاران تاکيد کرد: معتقد به اصلاحات دموکراتيک در سوريه هستيم و در عين حال رفتارهای ماجراجويانه را در اين کشور تاييد نمی‌کنيم. متاسفانه عده‌ای که مدعی دموکراسی هستند در سوريه به دنبال ماجراجويی هستند و ما موضع‌مان، رفتار دموکراتيک و اصلاحات مبتنی بر دموکراسی است و ارسال سلاح به سوريه توسط برخی از دول عربی را يک اقدام خصمانه تلقی می‌کنيم و با هرگونه ماجراجويی مخالفيم.

به گزارش ايسنا رييس مجلس شورای اسلامی هم چنين در نشستی که در محل سفارت جمهوری اسلامی ايران در دمشق با حضور گروه‌های فلسطينی و نمايندگان آن‌ها در سوريه برگزار شد، اظهار کرد: همه طرح‌های اسرائيل و آمريکا در فلسطين با شکست مواجه شده است و در لبنان نيز حضور حزب‌الله توفيقات زيادی برای مقاومت اسلامی اين کشور داشته است و اگر روحيه مجاهدت در اين مناطق نبود ما هيچگاه نمی‌توانستيم شاهد اين پيروزی‌ها باشيم.

وی تاکيد کرد: در طول دهه‌های اخير همواره وضعيت صهيونيست‌ها و آمريکا رو به افول بوده است و شکست آنها در جنگ‌ها عليه مقاومت فلسطين و لبنان اين موضوع را نشان می‌دهد.

رييس مجلس با اشاره به حمله نظامی اخير صهيونيست‌ها به نوار غزه، گفت: مقاومت فلسطين باعث شده که صهيونيست‌ها به دنبال آن باشند که با دستپاچگی اين جنگ را به پايان برسانند و حضور دبيرکل سازمان ملل و وزير خارجه آمريکا در سرزمين‌های اشغالی نيز بيانگر اين موضوع بود چرا که تا پيش از آن رژيم صهيونيستی تصور می‌کرد می‌تواند با سامانه گنبد آهنين خود در مقابل موشک‌های مقاومت فلسطين بايستد اما در جنگ اخير نتوانست به اين هدف دست يابد و برای اولين بار ما شاهد موشک‌باران تلاويو توسط مقاومت فلسطين بوديم و همه اين اتفاقات باعث شد که رژيم صهيونيستی از لحاظ سياسی و امنيتی ضربه شديدی بخورد و از سوی ديگر نيز بيانگر رشد مقاومت بود.

لاريجانی تصريح کرد: در سوريه نيز به دليل آنکه اين کشور از مدافعان حاميان مقاومت بود آمريکا و متحدانش در تلاش بودند تا با ماجراجويی و تحرکات نظامی، سوريه را از اين عملش باز دارند اما به اين هدف خود نيز دست نيافتند.

وی ادامه داد: انقلاب‌های منطقه و بيداری اسلامی که به عنوان يک ظرفيت خوب برای تحول در منطقه است نيز باعث سردرگمی آمريکا و متحدانش شده است و آنان به دنبال سرد کردن تنور اين بيداری‌ها هستند.

به گزارش ايسنا علی لاريجانی در ديدار با رييس مجلس شعب سوريه نيز خاطرنشان کرد: سابقه دوستی ملت ايران و سوريه سابقه طولانی و مستحکمی است و جمهوری اسلامی ايران مواضع سوريه را در قبال مقاومت لبنان و فلسطين ستايش می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: آمريکا و کشورهای غربی در طول اين دو سال اخير ماجراجويی‌های زيادی در سوريه انجام داده و مشکلات فراوانی برای ملت و دولت اين کشور ايجاد کرده‌اند اما هيچگاه توفيقاتی برای رسيدن به اهداف خود بدست نياوردند.

رييس مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران از کشورهای دموکراتيک در منطقه حمايت می‌کند و اين اعتقاد را دارد که با سلاح و خشونت نمی‌توان دموکراسی ايجاد کرد.

لاريجانی ابراز اميدواری کرد که ملت و دولت سوريه بتوانند هر چه سريعتر از مشکل ايجاد شده رهايی پيدا کرده و از شرايط بحرانی خارج شوند.

به گزارش ايسنا علی لاريجانی در ادامه سفر خود به دمشق با بشار اسد رييس جمهور سوريه نيز ديدار و درباره مباحث مهم منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

لاريجانی در اين ديدار حمايت ايران از دولت و ملت سوريه را به رئيس جمهور سوريه اعلام کرد.

به گزارش ايسنا پس از اين ديدار رييس مجلس شورای اسلامی حرم حضرت رقيه (س) را زيارت و در مراسم عزاداری شهادت سيد و سالار شهيدان شرکت کرد.

گام بعدی لاريجانی در اين سفر، لبنان و مذاکره را با مسوولين اين کشور بود که با توجه به حوادث اخير غزه و شکستی که صهيونيست‌ها متحمل شده‌اند، اين سفر از اهميت بيشتری برخوردار شد.

وی با استقبال نمايندگان مجلس لبنان وارد اين کشور شد و در بدو ورود به بيروت در جمع خبرنگاران تصريح کرد: حادثه غزه حادثه مهمی بود و پيروزی مقاومت نشان داد که مقاومت اسلامی فلسطين به يک نيروی استراتژيک در منطقه تبديل شده است و موج وحشت در دل صهيونيست‌ها ايجاد کرده است.

رييس مجلس شورای اسلامی اظهار اميدواری کرد با توجه به اقتدار مقاومت ملت فلسطين بتواند به حقوق تاريخی و ملی خود دست يابد.

وی تاکيد کرد: اين پيروزی نشان داد که مقاومت يک نيروی استراتژيک در منطقه است.

به گزارش ايسنا علی لاريجانی در ديدار با نمايندگان گروه‌های مقاومت فلسطينی در لبنان نيز خاطرنشان کرد: مقاومت فلسطين و پيروزی آن‌ها در غزه يک ظرفيت بزرگی را ايجاد کرد و البته مقدمه آن روحيه مجاهدت و پيروزی ملت لبنان در جنگ ۳۳ روزه بود و بايد تاکيد کرد که مقاومت ملت بزرگ لبنان در جنگ ۳۳ روزه يک متاع گرانبها بود.

وی تصريح کرد: اسرائيل برای به وجود آوردن يک ظرفيت برای خود و خارج شدن از انزوای موجود، جنگ جديدی را عليه ملت غزه ايجاد کرد اما موج مقاومت و قدرت فلسطين اين جنگ را به يک سونامی بی‌حيثيتی برای اسرائيل تبديل کرد چرا که در اين جنگ اسرائيل با يک قدرت منسجم و روحيه مجاهدت بسيار قوی مواجه شد و بدون شک شما عزيزان نيز در اين پيروزی سهم مهمی داشتيد.

وی تاکيد کرد: جمهوری اسلامی ايران حمايت از مردم فلسطين و مقاومت اسلامی را به عنوان يک استراتژی مهم و يک هدف اصلی دنبال می‌کند.

همچنين در ادامه اين نشست نمايندگان گروه‌های فلسطينی طی سخنانی حمايت‌های جمهوری اسلامی ايران از مقاومت فلسطين را بسيار مهم و اثرگذار دانستند و ابراز اميدواری کردند که اين حمايت‌ها ادامه پيدا کند، ضمن اينکه بر اين موضوع تاکيد داشتند که ماهيت رژيم صهيونيستی مبتنی بر تجاوز و جنگ است و جنگ اخير در فلسطين بدون شک آخرين جنگ برای آزادی‌ کامل فلسطين نخواهد بود.

رييس مجلس شورای اسلامی پس از صحبت‌های نمايندگان فلسطينی اظهار کرد: به خوبی مشخص است که قدرت اصلی در منطقه از آن چه کسانی است و حوادث اخير و جنگ ۳۳ روزه به خوبی نشان داد که قدرت اصلی منطقه در اختيار گروه‌های مقاومت است و قدرت اصلی از آن ملت و مجاهدين است نه آنانی که در کاخ‌ها نشسته‌اند، لذا بايد همين راه مجاهدت را ادامه داد.

وی افزود: جمهوری اسلامی حمايت از گروه‌های مقاومت در منطقه را افتخار خود می‌داند و کمک‌های ما به نيروهای مقاومت در منطقه بدون منت است و حرف‌های کلفتی که برخی از کشورها مانند آمريکا و اسرائيل می‌زنند هيچ ارزشی برای جمهوری اسلامی ندارد.

لاريجانی تاکيد کرد: به آمريکايی‌ها گوشزد می‌کنيم که اگر صدای ملت‌های مسلمان منطقه را تاکنون نشنيده‌اند بعد از اين جنگ غزه گوش شنوا داشته باشند و ما نيز بايد بدانيم که روند امور در منطقه به چه سمتی است و آيا آمريکا در عراق توفيقی داشته است؟ آيا در افغانستان توفيق داشته است؟ آيا در جنگ ۳۳ روزه به موفقيتی دست پيدا کرده است و همين طور در جنگ ۲۲ روزه و يا اينکه آيا اين همه فشارهايی که بر جمهوری اسلامی آورده‌اند تاثيری بر مسئله هسته‌يی ما دارد؟ بنابراين مسير حرکت و پيروزی‌ها بسيار روشن است.

وی تصريح کرد: نکته‌ای که بسيار حائز اهميت است اين است که گروه‌های مقاومت از وحدت خود مراقبت کنند و بدانند که از طرح‌های سازش توفيقی حاصل نشده است و کشورهای عربی منطقه نيز بدانند با دلالی به هيچ کجا نمی‌رسند ما آرزو داريم ان‌شاءالله پيروزی‌های بيشتر نصيب مقاومت شود.

لاريجانی با نبيه بری رييس مجلس لبنان هم ديدار و بر لزوم تحکيم روابط ايران و لبنان تاکيد کرد.

رييس مجلس همچنين خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه بايد بصورت عملی از مقاومت حمايت کنند و اين مساله با حرف و شعار، شدنی نيست.

اين دو سپس يک نشست خبری مشترک برگزار کردند.

رييس مجلس شورای اسلامی در اين نشست با بيان اين‌که «پيروزی مردم غزه بر رژيم صهيونيستی يکی از مهم‌ترين مباحث منطقه‌ای است»، افزود: پيروزی مردم بر رژيم صهيونيستی افتخاری برای همه مسلمانان بود و البته ملت لبنان در جنگ ۳۳ روزه راه را برای مقاومت گشود به طوری که در جنگ ۲۲ روزه نيز فلسطينی‌ها در مقابل صهيونيست‌ها مقاومت کردند.

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اينکه "ايران به حمايت از مقاومت در منطقه افتخار می‌کند"، گفت: رژيم صهيونيستی به دنبال ماجراجويی در منطقه است که ما بايد در اين زمينه هوشيار باشيم.

لاريجانی با انتقاد از مواضع برخی کشورهای اسلامی در قبال فلسطين، تصريح کرد: حرف‌های درست و ژست سياسی مشکل مردم فلسطين را حل نمی‌کند. مردم فلسطين علاقه‌مند هستند کشورهای اسلامی به آنها کمک واقعی کنند.

وی افزود: ما با افتخار اعلام می‌کنيم که در کنار مردم فلسطين و لبنان هستيم و در جبهه مقاومت از همه کشورهايی که در اين جبهه باشند حمايت خواهيم کرد.

رييس مجلس شورای اسلامی افزود: در ديداری که با آقای نبيه بری داشتم درباره مباحث منطقه‌ای گفت‌وگو کردم که اين مباحث حول و حوش راهکارهايی برای ثبات بيشتر در منطقه بود. چراکه متأسفانه در دهه اخير عده‌ای در منطقه سنگ می‌اندازند تا مشکل درست کنند آن وقت است که عقلا بايد جمع شوند تا مشکل را حل کنند.

لاريجانی ادامه داد: با توجه به بيداری اسلامی در منطقه و حرکت‌هايی که شاهد آن هستيم ما رويه منطقه را در مسير بيداری اسلامی مثبت ارزيابی می‌کنيم.

بر اساس اين گزارش، محمد نبيه بری رئيس مجلس لبنان نيز در اين نشست خبری با تشکر از لاريجانی و هيئت پارلمانی به دليل قبول دعوت برای سفر به اين کشور گفت: دولت ايران و رييس مجلس شورای اسلامی ايران در هر جايگاهی و هر شرايطی از ملت و دولت لبنان حمايت کرده‌اند و جا دارد که از مواضع دولت ايران در حمايت از لبنان تشکر کنم.

وی با تأکيد بر افزايش ارتباط ايران و لبنان، ابراز اميدواری کرد که روابط ايران و لبنان در جهت گسترش روابط باشد.

شرکت در ضيافت شام محمد نبيه بری رئيس مجلس لبنان، برنامه بعدی لاريجانی در سفر به لبنان بود.

به گزارش ايسنا علی لاريجانی در نشست خبری ديگری نيز درباره موضع ايران در قبال سوريه پاسخ داد و گفت: بحث ما در سوريه اين است که اصلاحات و دموکراسی بايد محقق شود اما دموکراسی از لوله تفنگ بيرون نمی‌آيد. بر همين اساس است که مذاکرات با ساير کشورها انجام می‌شود تا راه حل سياسی برای موضوع سوريه کسب شود.

وی با بيان اين‌که «برخی کشورها که معارضان سوريه را تسليح می‌کنند در حقيقت جبهه مقاومت را تضعيف می‌سازند»، خاطرنشان کرد: در موضوع سوريه ما معتقديم نبايد عده‌ای از بيرون شرط و شروط تعيين کنند چراکه سرنوشت مردم سوريه بايد توسط سوری‌ها رقم بخورد.

وی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر اين‌که اختلاف عميق بين ايران و ترکيه به دليل شرايط سوريه است؟، افزود: ما با ترکيه که کشور دوست و برادر ماست درباره موضوع سوريه اختلاف‌نظر داريم و اين اختلاف نظر ما در مباحث روشی است، چراکه ما معتقديم بايد موضوع سوريه به دور از مناقشات بيرونی با يک همگرايی حل و فصل شود.

رييس مجلس شورای اسلامی همچنين به پرسشی درباره احتمال حمله نظامی ناتو به سوريه واکنش نشان داد و تصريح کرد: ما به طور مطلق هرگونه اقدام نظامی در سوريه را رد می‌کنيم و اساساً معتقديم مشکلات سوريه بايد توسط خود سوری‌ها حل و فصل شود و نتيجه آن توسط صندوق‌های رأی و به شکلی کاملاً دموکراتيک مشخص شود.

وی درباره موضع ايران در قبال گروه‌ها و جريان‌های مختلف لبنان پرسيد که رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: ابتدا بايد بگويم در همين جنگ ۳۳ روزه که افتخار ملت لبنان است برخی‌ها در لبنان از حزب‌الله حمايت نکردند اما معتقد به وحدت گروه‌ها و جريان‌ها در لبنان هستيم.

رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره حمايت ايران از غزه در تهاجم اخير صهيونيست‌ها نيز اظهار کرد: ما کمک به مردم فلسطين و غزه را وظيفه شرعی خود می‌دانيم و از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون نيز از فلسطين حمايت کرده‌ايم و از اين پس نيز اين کار را خواهيم کرد.

لاريجانی در برابر پرسش ديگر خبرنگاری که پرسيد "آيا عدم حمايت ايران از نيروهای مخالف بشار اسد موجب اختلاف در سوريه نمی‌شود؟" پاسخ داد: ما با طرف‌های مختلف در سوريه در ارتباطيم و محدوديتی در اين زمينه قائل نشديم در نشست اخير نيز از گروه‌های معارض دعوت کرديم که تشريف بياورند و حرفشان را بزنند لذا ما در اين چارچوب آماده حل مشکل هستيم.

رييس مجلس در پاسخ به اين پرسش که "با توجه به اينکه نخست‌وزير لبنان در اين کشور حضور ندارد آيا سفر شما به بيروت به دليل انتقال پيام مهم و فوری از سوی ايران به لبنان است؟"، تصريح کرد: نه؛ حامل پيام فوری نيستم اما مذاکراتی را با مقامات لبنانی انجام داده‌ام.

وی بار ديگر با تاکيد بر اين‌که «ايران به هيچ عنوان اقدام نظامی در سوريه را نخواهد پذيرفت»، گفت: معتقديم مشکلات سوريه بايد توسط خود سوری‌ها حل و فصل و نتيجه آن توسط صندوق‌های رأی و به شکلی کاملاً دموکراتيک مشخص شود.

رييس مجلس شورای اسلامی پيش از ترک لبنان ، با سيدحسن نصرالله دبيرکل حزب الله نيز ديدار کرد.

در اين ديدار که غضنفر رکن آبادی سفير جمهوری اسلامی ايران و هيات پارلمانی همراه نيز حضور داشتند، آخرين تحولات منطقه به ويژه تحولات اخير غزه بررسی شد.

لاريجانی در اين ديدار با تبريک پيروزی مهم و تاثيرگذار ملت و مقاومت فلسطين بر دشمن صهيونيستی، اين پيروزی را مرهون روحيه وصف ناپذير ملت فلسطين و پايداری و نبرد شجاعانه گروه‌های مقاومت فلسطينی خواند و تاکيد کرد: پيروزی اخير که در تداوم پيروزی مقاومت اسلامی لبنان در جنگ ۳۳ روزه و مقاومت فلسطين در جنگ ۲۲ روزه غزه به دست آمد، قدرت مقاومت در منطقه را تثبيت و ضعف و ناتوانی رژيم پوشالی صهيونيستی را به خوبی آشکار کرد.

وی بر حمايت اصولی جمهوری اسلامی ايران از مبارزات ملت های منطقه به ويژه ملت قهرمان فلسطين و لبنان عليه اشغالگران صهيونيست تاکيد کرد.

دبيرکل حزب الله نيز ضمن تبريک متقابل پيروزی ملت و مقاومت فلسطين در غزه به مسوولان جمهوری اسلامی ايران و ملت بزرگ ايران، پيروزی مقاومت در جنگ اخير غزه را دستاورد راهبردی و بزرگ در راستای تقويت توان نظامی مقاومت و قدرت بازدارندگی گروه های مقاومت فلسطينی در برابر دشمن صهيونيستی خواند.

سيد حسن نصرالله با تقدير از حمايت های همه جانبه رهبری، دولت و ملت ايران از مقاومت در فلسطين و لبنان، تاکيد کرد بی شک جمهوری اسلامی ايران شريک اصلی در پيروزی های مقاومت در سال های گذشته در لبنان و فلسطين است.

آخرين برنامه سفر لاريجانی در لبنان حضور در مزار شهدای حزب‌الله لبنان و ادای احترام به مقام اين شهيدان و همچنين حضور برمزار عماد مغنيه از فرماندهان نظامی حزب‌الله لبنان بود.

استانبول ترکيه آخرين مقصد سفر دوره‌ای رييس مجلس شورای اسلامی بود که مورد استقبال مسوولان استانداری استانبول و سفارت جمهوری اسلامی ايران در ترکيه و برخی شخصيت‌های مذهبی ترک قرار گرفت.

به گزارش ايسنا، علی لاريجانی که همزمان با تاسوعای حسينی در ترکيه بود، در بدو ورود فرارسيدن اين رويداد تاريخی را به همه مسلمانان و شيعيان ترکيه تسليت گفت و با حضور در جمع هزاران نفر از عزاداران حسينی در استانبول گفت: حسين(ع) در موج‌های هولناک حوادث روزگار سفينه نجات است و انسان‌های سرگشته از دنيای دغل‌کار را به ساحل آرامش رهنمود می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ بايد خدا را شکر کنيم که به آيينی گرويديم که سبک زندگی آن سبک زندگی عاشورايی است؛ چراکه اين فرهنگ عاشورا در مقابل فرهنگ دنيای مدرن که صرفا عزت‌گرايی را ترويج می‌کند گذشت،‌ايثار، مجاهدت،‌سرافرازی و بزرگی را به انسان می‌آموزد.

وی افزود:‌امام حسين(ع) به ما آموخت که مرگ بهتر است از زندگی ذلت‌بار و زير بار حقارت رفتن و پيام عاشورا،‌ پيام با عزت زيستن برای همه مسلمانان بود.

وی تصريح کرد:‌ برادران و خواهران عاشورايی، عاشورا فقط يک حادثه تاريخی نيست؛ بلکه يک جريان حيات‌بخش برای بشريت است و آموزه‌ امام حسين(ع) که فرمود اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد رمز سعادت انسان‌هاست. امروز در عصر حاضر بيش از هر چيزی به اين شعار نياز داريم.

رييس مجلس با اشاره به سياست‌های رژيم صهيونيستی گفت:‌ سياست‌مدارن دغل‌کار و صهيونيست‌های بی‌شرافت که انواع و ابزارها را برای کشتن مردم مورد استفاده قرار می‌دهند. از همين فرهنگ هراس دارند و سياستمداران غربی به جای محکوميت رفتار آ‌نان در غزه با سفر به سرزمين‌های اشغالی اعلام کردند که آن‌ها نيز همدست جنايت‌های اسراييل هستند و آن‌چه باعث سربلندی ملت غزه شد روحيه مجاهدت و آزادگی آن‌هاست.

وی با اشاره به تجاوز روزهای گذشته رژيم صهيونيستی به فلسطين و نوار غزه گفت:‌ رژيم صهيونيستی در اين تجاوز شکست سختی را متحمل شد و شما ايمان داشته باشيد که اين رژيم فاسد در روزهای ديگر شرايط سخت‌تری را تجربه می‌کند و من به ملت غزه نويد می‌دهم انقلاب اسلامی ايران با شعار حسينی بر ديکتاتوری آ‌مريکايی پيروز شد و در جنگ ۸ ساله نيز با سربلندی خارج شد.

وی تاکيد کرد:‌ جمهوری اسلامی ايران از فلسطينيان و همه‌ مظلومين عالم حمايت می‌کند و افتخار ما اين است که از حزب‌الله نيز حمايت کرديم و حمايت ايران از مردم مظلوم فلسطين و کمک‌های همه‌جانبه آ‌ن بود که باعث شد رژيم سفاک صهيونيستی به خاک ذلت بنشيند.

لاريجانی با اشاره به لزوم وحدت مسلمانان گفت:‌ امروز مسلمانان در پناه وحدت می‌توانند در مقابل توطئه‌ دشمنان پيروز و با سربلندی از معرکه خارج شوند.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به ماجراجويی‌های اخير غرب در منطقه مانند سوريه تصريح کرد:‌ کشورهای منطقه بايد هشيار باشند تا به راهی کشيده نشوند که نفعش به آمريکايی‌ها برسد و جهان اسلام از آ‌ن هيچ منفعتی نبرد.

عصر روز شنبه ديدار و گفت‌وگو درباره مسايل و تحولات منطقه با رجب طيب اردوغان نخست‌وزير ترکيه و جميل چيچک رييس مجلس اين کشور ديگر برنامه‌های سفر لاريجانی به ترکيه بود و پس از آن به تهران بازگشت.

به گزارش ايسنا رييس مجلس شورای اسلامی در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران و در فرودگاه مهرآباد گفت: اتفاقات مهمی در منطقه در حال وقوع است که مساله‌ سوريه يکی از مهم‌ترين آن‌هاست؛ چراکه موضوع سوريه از حساسيت بالا و اهميت به‌خصوصی برخوردار است و لازم است اصلاحاتی در اين کشور انجام شود و ما برای برون‌رفت از بحران موجود سوريه با رييس‌جمهور و رييس مجلس اين کشور مذاکرات خوبی داشتيم. هم‌چنين صحبت‌هايی نيز در مورد سرنوشت گروگان‌های ايرانی در سوريه با مسوولين اين کشور صورت گرفت و ان‌شاءالله در روزهای آينده خبرهای بهتری از اين عزيزان خواهيم شنيد.

وی افزود: در لبنان نيز موضوعات متعددی من‌جمله حادثه بزرگ غزه و شکست مفتضحانه صهيونيست‌ها مورد بررسی قرار گرفت و نظرات سيد حسن نصرالله دبيرکل حماس و رييس مجلس اين کشور در اين رابطه اخذ شد.

لاريجانی با اشاره به بخش سوم و پايانی سفر خود به کشور ترکيه گفت: در ترکيه ضمن شرکت در مراسم سوگواری ابا عبدالله الحسين (ع) مذاکراتی را با نخست‌وزير و رييس مجلس اين کشور در مورد روابط اقتصادی دوجانبه و هم‌چنين موضوعات منطقه‌ای داشتيم.

رييس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صحبت‌هايی هم با مسوولين ترکيه در مورد موضوع سوريه شد که البته نظرات متفاوتی مطرح شد اما بر اين موضوع تاکيد شد که بايد با ارايه‌ی يک راهکار مشترک و مثبت، سوريه از بحران موجود عبور کند و اصلاحات مورد نظر نيز بايد به صورت دموکراتيک و بر سر صندوق‌های رای ايجاد شود.

وی تصريح کرد: در ديدار با مسوولان ترک هم‌چنين بر اين نکته تاکيد شد که استقرار سامانه‌های موشکی ناتو در ترکيه اثرات منفی در منطقه خواهد داشت و لازم است برادران ما در کشور ترکيه به اين نکات توجه داشته باشند.

لاريجانی در پاسخ به سوال ايسنا در مورد اين‌که آيا موضع مقامات ترکيه با توجه به مشخص‌تر شدن معارضان سوری هنوز تغيير نکرده است يا خير؟ گفت: مسائلی که در منطقه در حال رخ دادن است به صورت سيال و متنوع است و شرايط آن دايم تغيير می‌کند و لازم است مسوولين امنيتی منطقه در جلسات منظمی راهکارهای برون‌رفت از بحران‌ها را بررسی و با تعامل مناسب آن را به نتيجه برسانند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016