پنجشنبه 2 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی در گفتگو با الجزيره: مذاکره محرمانه با آمريکا نداشته ايم

مهر ـ رئيس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با شبکه الجزيره که امروز پخش شد، مواضع جمهوری اسلامی ايران درباره مسائل مختلف منطقه ای و بين المللی را تشريح کرد و افزود: ايران هيچ گونه مذاکرات محرمانه ای با آمريکا نداشته است.

به گزارش مانيتورينگ خبرگزاری مهر، "علی لاريجانی" رئيس مجلس شورای اسلامی با حظور در برنامه لقاء اليوم (گفتگوی روز) برنامه الجزيره که دقايقی پيش پخش شد، پاسخگوی سوالات مختلف خبرنگار اين شبکه در تهران بود.

رفتار دوگانه غربيها درباره سوريه و بحرين

وی درباره تحولات سوريه اظهار داشت: در سوريه مردم و دولت خواهان اصلاحات هستند اما نبايد از اصلاحات به عنوان دستاويزی برای مجازات سوريه در مواضعش عليه رژيم صهيونيستی استفاده شود. کشورهای غربی در نظر دارند با حمايت از خشونتها در سوريه ، به سمت اهداف موردنظرشان که تحقق اصلاحات عنوان می شود، گام بردارند که اين راه حل صحيحی نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از طرفی بايد مدنظر داشته باشيم که برخی رژيم های ديکتاتوری در منطقه وجود دارند که با هيچ فشاری از سوی غرب مواجه نيستند و اين دوگانگی قابل توجيه نيست. در وقايع بحرين مشاهده شد که با وجود قيام مردمی ، برخی کشورها تانک و نظامی به اين کشور گسيل داشتند.

متاسفانه برخی کشورها همزمان با کمک تسليحاتی به مخالفان سوريه با ارسال سلاح و نظامی عليه مردم وارد عمل شده اند که اين مسئله بيانگر سياستهای دوگانه آنهاست.

لاريجانی با اشاره به روابط ايران با جريانهای مخالف سوری تاکيد کرد: ما هرگز اقدامات مخالفان مسلح را تاييد نمی کنيم. اين نکته واضح است که آمريکا و اسرائيل به عنوان حاميان اصلی مخالفان مسلح در سوريه عمل می کنند که اين بسيار شک برانگيز است.

وی با اشاره به حمايت جمهوری اسلامی ايران از راه حل سياسی در سوريه، افزود: ما با راه حل سياسی در سوريه موافقيم و از اين تلاشها حمايت می کنيم. در گام نخست دو طرف بايد سلاح را کنار بگذارند. در مرحله دوم بايد مخالفان پای ميز مذارکه حاضر شده تا شرايط برای حل اختلافات فراهم شود. در مراحل بعد نيز بايد انتخابات برگزار شود.

انتظار ايران از حماس در تحولات سوريه

رئيس مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر حمايتهای ايران از فلسطين ، تاکيد کرد: سفر اخير برخی مقامات کشورهای عربی به نوارغزه گامی مثبت تلقی می شود، اما کافی نيست. بايد راهکاری انديشيده شود که اسرائيل از تجاوزات عليه غزه پشيمان شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اختلافات ايران و حماس در موضوع سوريه اظهار داشت: شايد با آنها در برخی مسائل اختلاف نظر داشته باشيم اما اين به معنای پايان روابط نيست. البته ما انتظار داشتيم حماس در موضوع تحولات سوريه با توجه به حمايتهای هميشگی دمشق از گروههای مقاومت، با حکمت بيشتری عمل کند.

لاريجانی با اشاره به اينکه غزه هم اکنون بسيار قويتر از قبل شده ، افزود: حمايتها از غزه نسبت به بيشتر شده است. البته ما از طرفهايی که سلاح برای مخالفان سوری می فرستند تقاضا داريم ايم تسليحات را برای گروههای فلسطينی در غزه ارسال کنند.

پيشنهاد رفع تحريمها عليه ايران

رئيس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خرنگار الجزيره درباره مذاکرات در موضوع هسته ای ايران ، اظهار داشت: چرا بقيه کشورها حق استفاده از انرژی صلح آميز هسته ای و پيشبرد توانمندی خود را در اين زمينه دارند و ايران تنها نبايد از اين حق برخوردار باشد؟ متاسفانه آژانس بين المللی انرژی اتمی تحت اوامر آمريکا فعاليت می کند که اين بسيار منفی است.

لاريجانی درباره پيشنهادات ارائه شده به تهران اظهار داشت: راه حل توقف تحريمهای غرب عليه ايران در برابر توقف غنی سازی ۲۰ درصد مورد توافق است اما متاسفانه آنها به وعده های خود عمل نمی کنند.

وی افزود: ما هرگز در پی دستيابی به تسليحات هسته ای نيستيم و حقوق خود را از طريق برمبنای موازين بين المللی دنبال می کنيم و در اين زمينه هيچ فشاری را نمی پذيريم.

مذاکره محرمانه با آمريکا نداشته ايم

رئيس مجلس شورای اسلامی درباره طرح مسائلی در موضوع مذاکرات محرمانه ميان ايران و آمريکا اظهار داشت: ايران هيچ گونه مذاکره محرمانه ای با آمريکا نداشته و هر مذاکره ای در اين موضوع به صورت علنی برگزار می شود. البته در اينجا مواضع طرف مقابل ايران واضح نيست.

لاريجانی با رد ادعای رسانه های غربی درباره تاثير شديد تحريمها عليه ايران، اظهار داشت: تاثير تحريمها به اندازه ای نيست که غربيها از آن دم می زنند. واقعيت اين ااست که علاوه بر تحريمها، سوء مديريت اقتصادی نيز در ايجاد شرايط اخير اقتصادی دخيل بوده است و من تاثير اين مورد را بيشتر از تحريمها می دانم.

می توانيم نامزد انتخابات صادر کنيم

علی لاريجانی در پاسخ به آخرين سوال خبرنگار الجزيره، که درباره حضور احتمالی وی در صحنه انتخابات رياست جمهوری ۹۲ بود، اظهار داشت: وقت زيادی برای اين مسئله داريم. رقابتهای انتخاباتی در ايران مشابه کشورهای ديگر نيست و کمی ديرتر آغاز می شود. ما نامزدهای متعددی در انتخابات داريم و حتی می توانيم نامزد انتخابات به کشورهای ديگر صادر کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016