سه شنبه 7 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جواد لاريجانی: در ايران حکم شکنجه‌گر اعدام است

ايلنا ـ تعداد کسانی که در کشورهای مدعی حقوق بشر در زندان‌ها کشته می‌شود رقم بسیار بالایی است ولی در ایران این خطا کمتر اتفاق می‌افتد ولی بلافاصله پیگیری می‌شود.


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در نشست خبری خود ضمن تسلیت ایام سوگواری امام حسین (ع) هدف از این گفت‌و‌گوی رسانه‌ای را وجود تحرک بین المللی برعلیه ایران در طرح یک قطعنامه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جواد لاریجانی تعلل سه ماهه برای تمدید روادید هیات ایران در سازمان ملل را در راستای ایجاد مانع برای اعلام مواضع صریح جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی مواضع‌اش روشن است و آن را بیان می‌کند. از نظر جمهوری اسلامی انچه که به اسم قطعنامه مطرح شده یک بیانیه خصمانه است که دولت‌های متخاصم غرب با استفاده از نقاط معیوب سازمان ملل تلاش می‌کند با عنوان قطعنامه به آن مشروعیت بخشد اما اتهامات آن‌ها کاملا کلیشه‌ای و بی‌مورد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


لاریجانی اضافه کرد: بار‌ها پاسخ‌های تفصیلی خودمان را به سازمان ملل فرستاده‌ایم و حتی برای پیش نویس این قطعنامه این کار انجام شد و بیانیه یکجانبه صادر شد.

وی تصریح کرد: از نظر جمهوری اسلامی، آمریکا و دولت‌های غربی صلاحیت اخلاقی در مورد صحبت از حقوق بشر را ندارند چون حمایت وسیع آن‌ها از جنایتکاران در سطح دنیا آشکار است که آخرین برگ آن حمایت از رژیم صهیونیستی در غزه است.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: نکته دیگر در این قطعنامه حمایت صریح از تمام تحرکات تروریستی علیه ملت ماست که گروههای مربوط به تروریست‌ها و کسانی که اتهامات بزرگ مشارکت در امور تروریستی را دارند به عنوان مدافعان حقوق بشر نام برده شدند.

وی اضافه کرد: رعایت حقوق بشر برای جمهوری اسلامی یک وظیفه شرعی و قانونی است و نظر غرب تاثیری در مسیر ایران نمی‌گذارد.

لاریجانی در پاسخ به سوال پرس تی وی در رابطه با کشته شدن خبرنگار آن رسانه گفت: این کار جنایت علیه بشریت است و مخالف معاهده دفاع از خبرنگاران در دنیاست.دنیا برای اولین بار شاهد است که صدای غیر از غرب در دنیا وجود دارد. این جنایت چند سرفصل دارد که مهم‌ترین آن کشته شدن یک فرد بیگناه است و جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات و پوشش جنایات در حال انجام برای آشکار نشدن آن هم از ابعاد دیگر این جنایت است ولی ما از تمام مکانیزم‌های بین المللی استفاده می‌کنیم تا از جریان اطلاعات در دنیا دفاع کنیم.

گزارش احمد شهید منصفانه نیست

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به گزارش احمد شهید، آن را فاقد وجاهت اخلاقی و قانونی دانست و گفت: احمد شهید یک گزارشگر بی‌طرف نیست و هیچ یک از اصول گزارشگری سازمان ملل را رعایت نکرده است. او بالغ بر ۲ هزار ادعا بر علیه ایران جمع آوری کرده و گفته است ظرف سه روز می‌خواهد به آن‌ها رسیدگی کند که این امکانپذیر نیست.

وی اضافه کرد: احمد شهید نام بعضی از منابع‌اش را ذکر نکرده در نتیجه ما نمی‌توانیم موارد را پیگیری کنیم. گزارش احمد شهید یک گزارش به هم ریخته و مفتضحانه است او به دنبال تنش سازی علیه ایران است و اعلام کرده کسانی که می‌خواهند علیه ایران گزارش دهند با هزینه او به حضورش بروند و موارد را بیان کنند.

لاریجانی تصریح کرد: ما با اصل گزارشگری کاملا موافق هستیم. ایران به کمیساریای حقوق عالی بشر ۱۰۰ توصیه ارایه کرده و درخواست کرده همه آن‌ها از نظر مثبت یا منفی بودن بررسی شود ولی احمد شهید در دام گروههای تروریستی افتاده و تمام حرف‌ها و مواضع آن‌ها را علیه ایران مطرح می‌کند و این برای یک نظام بین المللی شرم آور است که گزارشگرش گزارش تروریست آدم‌کش را منتشر کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر از دعوت خانم پیلای برای سفر به ایران یاد کرد و گفت: ما از فعال شدن دفتر کمیساریای حقوق بشر برای تهیه گزارش از امور خاورمیانه در ایران استقبال می‌کنیم چون سیستم قضایی ایران بسیار باز است و ما به دستاوردهای خود اطمینان داریم و بار‌ها گزارشگران موضوعی با چارچوب‌های مشخص و موضوعات روشن از ایران بازدید کرده و باز هم خواهند آمد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با شکایت مطرح شده توسط یکی از نهادهای دولتی از او گفت: این شکایت مربوط به مالکیت یک زمین کشاورزی قدیمی است و دولتی‌ها احساس وظیفه کردند که این شبهه مالکیتی را بررسی کنند. و این نوع پرونده‌ها درباره سندهای مالکیت زمین‌های کشاورزی در قوه قضاییه بسیار مطرح است.

پرونده ستار بهشتی با جزئیات بررسی می‌شود

دبیر ستاد حقوق بشر در رابطه با پرونده ستار بهشتی گفت: این پرونده مربوط به مسوولین قضایی است و بسیار دقیق و مرحله به مرحله به اطلاع مردم ایران خواهد رسید. مطرح شدن پرونده بهشتی و کهریزک نشان از قوت و صلابت سیستم قضایی دارد. تعداد کسانی که در کشورهای مدعی حقوق بشر در زندان‌ها کشته می‌شود رقم بسیار بالایی است ولی در ایران این خطا کمتر اتفاق می‌افتد ولی بلافاصله پیگیری می‌شود.

وی با اسف آمیز خواندن حادثه کهریزک و مساله ستار بهشتی گفت: با دستور قاطع ریاست قوه قضاییه به همه جهات این پرونده رسیدگی می‌شود.

لاریجانی همچنین در رابطه با پرونده کهریزک گفت: احکام بعضی از متهمان صادر شده و بعضی نیز در حال بررسی است. ما در این ستاد پیگیر حقوق شهروندان در داخل و در سطح جهان هستیم چون تشکیلات قضایی تنها نهادی است که همه مسوولیتش دفاع از تک تک حقوق شهروندان است.

وی افزود: مدیریت زندان یک بحث فنی است که جمهوری اسلامی کارهای زیادی در این رابطه انجام داده است و ما در صددیم تعداد زندانیان را کاهش دهیم چون فکر می‌کنيم زندان رفتن بد‌ترین مجازات است.

لاریجانی در مورد غزه گفت: ما در همه حال حامی مردم فلسطین بودیم و همیشه به آن‌ها کمک کرده و می‌کنیم. برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست که یک حکومت نژاد پرست صهیونیست بر تمام مردم فلسطین حکومت کند و مردم فلسطین باید در یک رفراندوم وسیع برای نوع حکومت خود تصمیم بگیرند.

بازدید احمدی‌نژاد از زندان شائبه برانگیر بود

لاریجانی در مورد بازدید رییس جمهور از زندان اوین گفت: ما بسیار از این بازدید استقبال می‌کنیم و حتی برای این بازدید تقاضا هم خواهیم داد اما این بازدید دارای شائبه‌هایی بود که در صورت رفع آن‌ها بازدید رییس جمهور از زندان بلامانع است. مسوولین زیادی از زندان‌ها بازدید کرده و خواهد کرد.

وی جمهوری اسلامی ایران را یکی از معدود کشورهایی دانست که هم در قانون اساسی و هم در شریعت‌اش شکنجه منع شده است و تاکید کرد اگر معلوم شود شخصی این کار را انجام داده شدید‌ترین برخورد در حد اعدام برایش پیش بینی شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر در مورد ادعای رسانه‌های غربی در رابطه با ایران گفت: آن دسته از مسایلی که از منابع بین المللی و رسمی است بسیار سریع‏، فنی و مفصل پاسخ داده می‌شود و بسیاری از پاسخ‌ها در پرونده‌های سازمان ملل ثبت است ولی در مورد ادعای رسانه‌ای این رسالت رسانه هاست که حقایق را پیدا کند و آن‌ها را بست دهد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد نظارت ستاد حقوق بشر بر حقوق شهروندی متهمان گفت: مراجعه به ستاد حقوق بشر از همه گروه‌ها و ادیان زیاد است و ما بلافاصله این شکایت را با مسوولین ذی ربط مطرح می‌کنیم و آن را با حساسیت خاصی دنبال می‌کنیم.

وی گفت: این وظیفه تشکیلات حکومتی است که دنبال شکایات برویم و تشکیلاتی را برای دفاع از حقوق متهمین به وجود بیاوریم. در جمهوری اسلامی متهم دارای حقوق شرعی و قانونی مسلمی است ولی ما جو سازی نمی‌کنیم و حقوق تک تک شهروندان را محترم شمرده و کارشان را با علاقه پیگیری می‌کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر در رابطه با نسرین ستوده گفت: ‌پرونده ایشان مسیرهای معمول را طی کرده و ایشان به جرم فعالیت علیه امنیت نظام در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند. نسرین ستوده اخیرا ملاقات خوبی با خانواده داشته و از وضع سلامتی مطلوبی برخوردار است.

وی اضافه کرد: اگر به هر یک از زندانیان ما صدمه‌ای وارد شود ما بسیار حساسیم ولی ستاد حقوق بشر نمی‌تواند در این پرونده‌ها دخالت کند و پرونده مسیر خودش را دارد.

دکتر لاریجانی در رابطه با سکینه محمدی گفت: او فعلا در مرخصی است و با خانواده‌اش در تماس است.

وی اضافه کرد: قوه قضاییه بسیار قوی و پیچیده است و از جوسازی‌ها دور است و کار خودش را می‌کند و ما در شورای حقوق بشر ناظر بر حقوق متهمین و محکومین هستیم و از آن‌ها دفاع خواهیم کرد زیرا حقوق متهم در قوانین ما بسیار وسیع و روشن است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016