چهارشنبه 8 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی گزارشگران بدون مرز از بازداشت بهروز قبادی و سلامت مهدی کروبی

پاريس - ٧ آذر١٣٩١ -گزارش‌گران بدون مرز بار ديگر نگرانی عميق خود را از شرايط بازداشت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی اعلام می‌کند

در تاريخ ٢٩ آبان‌ماه روزنامه‌نگار زندانی احمد زيدآبادی که از تاريخ ٢٣ خرداد ١٣٨٨ در زندان بسر می‌برد، در بيمارستانی در تهران بستری شد. اين روزنامه‌نگار از بيماری‌های متعددی و از جمله عارضه تنفسی رنج می‌برد. علت اصلی اين بيماری‌ها شرايط بازداشت او است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همان روز ميرحسين موسوی، نخست وزير سابق جمهوری اسلامی، کانديدای انتخابات مخدوش رياست جمهوری در سال ١٣٨٨ و صاحب امتياز روزنامه توقيف شده کلمه سبز و مهدی کروبی رئيس سابق مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی، صاحب امتياز روزنامه توقيف شده اعتماد ملی، که هر دو از تاريخ ٢٥ بهمن ١٣٨٩ در بازداشت خانگی بسر می‌برند، تحت کنترل شديد ماموران امنيتی به بيمارستان انتقال داده شده و پس از انجام برخی آزمايشات پزشکی به محل بازداشت خود بازگرداننده شدند. خانواده‌های اين دو رهبر معترض، که به شکل غير قانونی در بازداشت خانگی بسر می‌برند و عملا از حقوق زندانی هم برخوردار نيستند، در طی هفته‌های گذشته از وضعيت سلامت‌شان ابراز نگرانی کرده‌اند.

خانواده مهدی کروبی اعلام کرد که وضعيت جسمی ايشان بهتر نشده است و بايد در بيمارستان بستری شوند. فرزند محمد تقی کروبی، در تاريخ ٤ اذرماه ١٣٩١، در اين باره گفته است: “عليرغم توافق اوليه مقامات امنيتی مبنی بر انتقال آقای کروبی به يک بيمارستان؛ هنوز اين امر اتفاق نيافتاده است.” عليرغم اينکه قرار بود ماموران امنيتی، تمام مدارک پزشکی و نتيجه آزمايشات را در اختيار خانواده و پزشک معتمد ايشان قرار دهند؛ تنها کپی بخشی از آزمايشات را به خانواده تحويل داده اند. در حالی که بنا به گفته پزشکان معتمد خانواده آقای کروبی؛ برای بررسی کامل وضعيت ايشان نياز به داشتن اصل تمامی مدارک و آزمايشات پزشکی ايشان است."

گزارش‌گران بدون مرز بار ديگر به رهبر جمهوری اسلامی ايران علی خامنه‌ای، هشدار می‌دهد که بيش از اين سلامت و جان بسياری از زندانيان سياسی را در خطر قرار ندهد. در صورت هر پيامد ناگواری، وی مسئول جان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی است که عليرغم وضعيت نابسامان جسمی همچنان در بازداشت نگه داشته می‌شوند.

از سوی ديگر سازمان نگرانی خود را از بازداشت در تاريخ ١٤ ابان ماه بهروز قبادی، برادر سينماگر معترض بهمن قبادی، اعلام می‌کند. وی به همراه دو تن از اشنايانش در شهر سنندج، از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال يافتند. پس از ده روز يکی از اين افراد ازاد شده است. بهمن قبادی از سال ١٣٨٨ در تبعيد بسر می‌برد. آخرين فيلم وی “ فصل کرگدن" در ترکيه ساخته شده است و در بسياری از فستيوال های جهانی از جمله فسيوال فيلم سن خوزه معرفی شده است. اين فيلم روايتی از زندان سياسی در ايران است که تا سال‌های پس از انقلاب جاری است. موضوع اين فيلم برای جمهوری اسلامی ايران از جمله موارد ممنوعه به شمار می‌رود. در بازداشت بردارش بهمن قبادی به گزارش‌گران بدون مرز گفت :" برادر من تنها برای اين دستگير شده است که برادر من است و در ساختن برخی از فيلم‌ها با من در گذشته همکاری کرده است" خانواده بهروز قبادی تاکنون از محل بازداشت و اتهامات رسمی عليه وی مطلع نشده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016