یکشنبه 5 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرزند مهدی کروبی: پدرم به بيمارستان منتقل نشده‌

دويچه وله ـ محمدتقی کروبی فرزند مهدی کروبی به دويچه وله می‌گويد عليرغم اعلام موافقت اوليه، مقامات امنيتی مهدی کروبی را به بيمارستان منتقل نکرده‌اند. مهدی کروبی در روزهای اخير به شدت وزن کم کرده و وضعيت جسمی او نگران کننده است.

به گفته محمدتقی کروبی، پزشکان مورد اعتماد خانواده مهدی کروبی اعلام کرده‌اند با توجه به کاهش وزن شديد و بروز علائم هشدار دهنده، سيستم گوارشی آقای کروبی بايد کاملا مورد چکاب قرار بگيرد.

در روزهای گذشته خانواده کروبی با انشتار بيانيه‌ای خطاب به مردم ايران نسبت به علائم هشدار دهنده در وضعيت جسمی مهدی کروبی هشدار داده بودند.

مهدی کروبی، ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد از حدود ۲ سال پيش در حصر به سر می‌برند. فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی از ابتدا در کنار مهدی کروبی در حصر بود ولی نهادهای امنيتی از تابستان گذشته به خانم کروبی اجازه ماندن در کنار مهدی کروبی را ندادند.

دويچه وله: آن‌طور که سايت «سحام‌نيوز» گزارش داده است، علی‌رغم موافقت مقامات امنيتی برای انتقال مهدی کروبی به بيمارستان، ايشان تا الان به بيمارستان منتقل نشده‌اند. از آخرين وضعيت جسمی آقای کروبی چه اطلاعی داريد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محمدتقی کروبی: من ابتدا دوست دارم در شب تاسوعای حسينی شهادت بزرگ معلم آزادی، سالار شهيدان را به همه علاقمندان اهل بيت عصمت و طهارت تسليت بگويم و ياد و خاطره‌ شهدای جنبش در سال ۸۸ را هم که مظلومانه به شهادت رسيدند زنده کنم و به خانواده‌ محترم آن‌ها تسليت عرض کنم. پدر به لحاظ جسمی در شرايط مناسبی نيستند.
با توجه به اقدامات پزشکی که مقامات امنيتی [درباره مهدی کروبی] پيش‌بينی کردند و انجام دادند، در يکی از بيمارستان‌های مورد اعتماد خودشان، ايشان را منتقل و مورد معاينات پزشکی قرار دادند. بعد از اصرار خانواده مبنی بر انتقال ايشان به يک بيمارستان مورد نظر خانواده، بيمارستانی مستقل با پزشکان مورد اعتماد، مقامات امنيتی موافقت‌شان را اعلام کردند اما اين موافقت فعلا در حد سخنی بيش باقی نمانده و عملا ما هنوز نتوانسته‌ايم مدارک کامل پزشکی پدر را در اختيار داشته باشيم و ايشان را در مرکزی خارج از مکان نهادهای امنيتی مورد مداوا قرار دهيم.

اين که مقامات امنيتی با انتقال آقای کروبی به بيمارستان موافقت می‌کنند ولی بعد ايشان را منتقل نمی‌کنند، آيا دليل و بهانه‌ای هم عنوان شد؟
از نظر آن‌ها می‌تواند تابع شرايط و طی کردن مراحلی باشد اما با توجه به شرايط جسمی پدر ما براين امر تاکيد داريم که هرچه زودتر اتفاق بيافتد. از سوی ديگر پزشکان مورد اعتماد نهادهای امنيتی ديروز پدر را معاينه کردند و نسبت به داروهايی که قبلا تجويز شده بود تاکيد کردند که همان مسير فعلا ادامه پيدا کند؛ زيرا ممکن است در گذر زمان پاسخ مثبت را بگيرند اما اين موضوع برای خانواده قابل پذيرش نيست.
زيرا اگر ما به وضعيت سلامت ديگر زندانيان هم توجه کنيم، درمی‌يابيم که ديگر زندانيان هم در مواردی که خانواده اصرار داشته فرد مورد نظرشان را به بيمارستانی مستقل با توجه به پزشکانی که می‌شناسند انتقال دهند، موافقت کرده‌اند. منتهی آقای کروبی با توجه به اين که با اين شرايط سنی‌شان بيش از ۱۸ ماه به طور انفرادی و به تنهايی نگهداری شده‌اند، بسيار ضروری‌ست که ما هرچه سريع‌تر بتوانيم ايشان را به يک مرکز درمانی مورد نظر خودمان انتقال دهيم و آزمايشات دقيق را از سيستم گوارشی ايشان داشته باشيم.

در بيانيه اخير خانواده کروبی نيز نسبت به وضعيت گوارشی او ابراز نگرانی شده بود. دقيقا مشکل جسمی آقای کروبی چيست؟
همان طور که می‌دانيد برخلاف آنچه حاکميت تاکنون گفته است آقای کروبی در منزل خود نگهداری نمی‌شود. آقای کروبی در مکانی ديگر و در يک مکان غيرمسکونی توسط نهادهای امنيتی حبس شده و طبيعتا دسترسی ايشان به منزل و بسياری از امور انجام‌پذير نيست.
طی اين مدت ايشان در ملاقات‌هايی که حالا منظم شده، هفته‌ای يکبار فرزندان و اعضای خانواده و هفته‌ای دوبار مادرم به ملاقات می‌روند، با اعضای خانواده تماس دارند. طی اين مدت ايشان در ملاقات‌هايی که حالا منظم شده، هفته‌ای يکبار فرزندان و اعضای خانواده و هفته‌ای دوبار مادرم به ملاقات می‌روند، با اعضای خانواده تماس دارند.
از دو هفته‌ پيش خانواده متوجه کاهش شديد وزن و بی‌اشتهايی ايشان شده‌‌ است. ايشان روزی يکبار غذای گرم بيشتر استفاده نمی‌کند و خانواده متوجه شد که ايشان حتی تمايلی به استفاده از اين غذای گرم روزی يکبارهم نداشته و به شدت وزن کم کرده‌اند. اين موضوع موجب پيگيری شد و مقامات امنيتی هم ايشان را به يکی از بيمارستان‌های مورد اعتماد خودشان انتقال و تشخيص‌هايی دادند.

آيا شما اطلاع داريد نتيجه اين معاينات چه بوده است؟
براساس داروهايی که تجويز کرده‌اند، کلياتی گفته شده اما اين‌که ما به طور دقيق بدانيم و نتايج و تحقيقات را بتوانيم به پزشکان مورد اعتماد خودمان بدهيم، نه، متاسفانه ما چنين چيزی نداريم. يکی از دلايلی که [برای انتقال مهدی کروبی به بيمارستان] اصرار داريم، علائم هشداردهنده‌ای‌ است که در وضعيت جسمی ايشان ديده شد و بنابه نظر پزشکان مورد اعتماد ما که با آن‌ها موضوع را مشورت و بحث کرديم، آنان اعلام کردند که سيستم گوارشی آقای کروبی بايد کاملا مورد چک قرار بگيرد، زيرا ممکن است با توجه به علائمی که ما اعلام کرده‌ايم، دلايل ديگری هم برای کاهش وزن ايشان وجود داشته باشد. لذا ما بر اين موضوع پافشار هستيم که هرچه سريع‌تر ايشان را منتقل کنيم.

جدا از وضعيت جسمی‌ ايشان، وضعيت روحی‌شان را چه طور می‌بينيد؟
وضعيت روحی ايشان بسيار خوب است. ايشان نسبت به مسير و راهی که انتخاب کرده‌اند مصمم‌تر از گذشته‌‌اند و در همان راه و مسير سخن می‌گويند. مطالبات ايشان ذره‌ای تغيير نکرده و حتی در مواردی که سئوال شده، گفته‌اند به بيانيه‌ها و نوشته‌های من مراجعه کنيد. در آن شرايط آزاد من آخرين سخنان را گفته‌‌ام. از اين جهت در باب شرايط روحی ايشان همه اذعان دارند که ايشان روحيه بسيار خوب و قوی دارند. اما شرايط جسمی‌شان به دليل نحوه نگهداری بوده است. حکومت بارها گفته است که ‌آن‌‌ها در منزل خود هستند. نسبت به ايشان اين مسئله رعايت نشده و متاسفانه بسياری از موارد − در ارتباط با ايشان به طور سليقه‌ای اعمال شده است.

آيا مشخص است که آقای کروبی الان دقيقا در چه ساختمانی و کجا در حصر هستند؟
بله، طبيعتا فرزندان و خانواده هفته‌ای يکبار قرار دارند و به اين ساختمان می‌روند. ماموران نگهداری از ما خواسته‌اند که به دليل مسائل امنيتی آدرس اين ساختمان را اعلام نکنيم. اما ايشان در ساختمانی هستند که يک واحد آن در اختيار آقای کروبی است و دو واحد آن در اختيار مقامات امنيتی‌ است. بخشی از اجاره‌‌ی آن ساختمان هم از خانواده گرفته‌ می‌شود. در واقع خانواده دارد بخشی از هزينه‌ زندان و زندانبانان را هم می‌پردازد، در حالی که ايشان در منزل خودش نيست.
اصرار ما براين است که طبق گفته‌ مقامات امنيتی و آن‌چه تاکنون اتفاق افتاده، ايشان به منزل خودشان در جماران انتقال پيدا کنند. می‌گويند حافظت جماران با سپاه است و نيروهای امنيتی از اين باب تمايل ندارند. پاسخ ما هم اين است که مگر همين اتفاق برای عزيز ديگر مهندس گرانقدر ما [ميرحسين موسوی] نيفتاده است. مهندس عزيز هم در پاستور تشريف دارند و آن‌جا حفاظت می‌شوند که در اختيار سپاه است. آيا سپاه پاسداران در خيابان پاستور سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی‌ست و سپاه پاسداران مستقر در منطقه‌ جماران متعلق به دول خارجی‌ست که با اين بهانه‌تراشی‌های واهی از انتقال ايشان به منزل شخصی خودشان پرهيز می‌کنند.
حتی مادر ما پيشنهاد کرده حالا که حاکميت اصرار به تنها نگهداشتن آقای کروبی دارد، من حاضرم از اين منزل بروم و مکان ديگری اجاره کنم، آقای کروبی را بياوريد و با حضور مقامات امنيتی در منزل خودش حبس کنيد که حداقل به کتابخانه‌ خودش دسترسی داشته باشد و حداقل شرايط نگهداری را داشته باشد. اما ايشان الان در ساختمانی نگهداری می‌شود که حتی شرايط عادی را برای يک منزل مسکونی ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016