سه شنبه 14 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شش سال بلاتکليفی کارگران پيمانکاری شرکت مخابرات


در کشورمان وظيفهٔ شرکت‌های پيمانکاری به درستی تعريف نشده است و معمولا تنها کاری که اين شرکت‌ها انجام می‌دهند دريافت حقوق کارگران از کارفرمای اصلی، برداشت درصدی از آن حقوق برای خود و واريز مابقی مبلغ به حساب کارگران و رهاندن کارفرمايان از تبعات قانونی اخراج کارگران است.


ايلنا ـ بعد از گذشت بيش از ۶ سال از مصوبه هيئت دولت مبنی بر تبديل قرارداد پيمانکاری کارکنان مشاغل تخصصی دولت، نمايندگان کارگری مخابرات استان آذربايجان شرقی از بلاتکليف ماندن وضعيت کارگران خبر می‌دهند.

محمد رضا غفوری رئيس انجمن صنفی کارگران پيمانکاری مخابرات استان آذربايجان شرقی با اشاره به اجرايی نشدن مصوبه دولت، به ايلنا گفت: طبق مصوبه ۸۴۵۱۵/ت۳۴۶۱۳هـ مورخ ۸۴/۱۲/۱۵ در سال ۸۴ ابلاغيه‌ای از سوی هيئت وزيران اعلام شد که بايستی در بسياری از مشاغل تخصصی دولت، پيمانکاری‌ها حذف شده و قرارداد کارکنان دولتی به طور مستقيم با دولت منعقد شود. اما متاسفانه اين مسئله تا به امروز برای کارکنان شرکت مخابرات استان آذربايجان شرقی عملی نشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: در تاريخ ۱۸ آبان ۸۸، شرکت مخابرات در راستای اجرای سياست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد و به نظر می‌رسد که کارکنان اين مجموعه از سوی دولت‌‌ رها شده‌اند.

اين فعال کارگری ضمن انتقاد از عملکرد شرکت‌های پيمانکاری اظهار داشت: معمولا شرکت‌های پيمانکاری، مبالغی همچون شيفت‌ها، شب کاری، اضافه کاری و عيدی را به طور کامل پرداخت نمی‌کنند. تنها خواستهٔ کارگران پيمانکاری شرکت مخابرات، اجرای کامل مصوبه هيئت دولت، حذف شرکتهای پيمانکاری و انعقاد قرارداد مستقيم با شرکت مخابرات بر اساس قانون کار است.

مصوبه‌ای که اجرا نمی‌شود

اجرای طرح ساماندهی نيروهای شرکتی و يا‌‌ همان «تبديل قرارداد کارگران پيمانکاری» موضوعی بود که تقريبا از ابتدای شروع به کار دولت نهم مطرح شد ولی تا به امروز عملا تحقق نيافته است.

بر پايه مصوبه دولت در سال ۱۳۸۴ که در سال‌های ۸۵ و ۸۶ هم تکرار شد دستگاه‌های دولتی موظف شده‌اند تا با نيروهايی که در مشاغلی از جمله امور دفتری و کار‌شناسی به شکل مستقيم به سازمان‌ها خدمات عرضه می‌کنند، قرارداد تنظيم کنند.

در مصوبهٔ هيئت وزيران مورخ ۱۵ اسفندماه سال ۸۴، تعدادی از رده‌های شغلی به عنوان مشاغل خدماتی مشمول طرح حذف پيمانکاران نام برده شده که در مصوبهٔ ۴ دی سال ۹۰، مشاغل مشمول طرح حذف پيمانکاران افزايش يافته است.

متاسفانه در کشورمان وظيفهٔ شرکت‌های پيمانکاری به درستی تعريف نشده است و معمولا تنها کاری که اين شرکت‌ها انجام می‌دهند دريافت حقوق کارگران از کارفرمای اصلی، برداشت درصدی از آن حقوق برای خود و واريز مابقی مبلغ به حساب کارگران و رهاندن کارفرمايان از تبعات قانونی اخراج کارگران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016