جمعه 17 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

«آمريکا انتظار دارد خريد نفت از ايران باز هم کاهش يابد»

رادیو فردا: ايالات متحده آمريکا از مشتريان نفتی ايران انتظار دارد که برای معاف شدن دوباره از تحريم های آمريکا، واردات نفت از ايران را باز هم کاهش دهند.

خبرگزاری رويترز روز چهارشنبه، ۱۵ آذرماه، با استناد به گفته های يک منبع وزارت خارجه آمريکا گزارش داد: «قانون می گويد که خريد نفت ايران بيشتر کاهش يابد، ما نيز انتظار داريم که مشتريان نفت ايران ميزان کاهش خريد نفت اين کشور را افزايش دهند».

اشاره وی به قانونی است که در آخرين روز سال گذشته ميلادی به امضای باراک اوباما ریيس جمهوری اين کشور رسيد و از ۲۸ ژوئن به اجرا گذاشته شد. بر اساس اين قانون، شرکت هايی که با بانک مرکزی ايران که مسئول نقل و انتقال پول نفت صادراتی اين کشور است، تعامل داشته باشند، در ليست سياه آمريکا قرار گرفته و از سيستم مالی آمريکا کنار گذاشته خواهند شد.

همه کشورهای خريدار نفت ايران به خاطر آنچه که آمريکا «کاهش چشمگير» واردات نفت ايران عنوان کرد، به مدت شش ماه از تحريم های آمريکا عليه بانک مرکزی ايران معاف شدند.

قانون جديد آمريکا می گويد که واردات نفت ايران توسط مشتری ها بايد به اندازه «چشمگيری» کاهش يابد، اما رقم دقيقی عنوان نکرده است.

سناتور دمکرات روبرت ممندز و سناتور جمهوری خواه مارک کرک که طراح تحريم های تازه آمريکا عليه ايران بوده اند از کاخ سفيد خواسته اند که قبل از آغاز مرحله بعدی تحريم های آمريکا، به مشتريان فعلی نفت ايران بگويد که واردات نفت اين کشور را تا ۱۸ درصد کاهش دهند.

کارلوس پاسکال، ديپلمات ارشد در امور انرژی وزارت خارجه آمريکا در حال مذاکره با خريداران نفت ايران و از طرفی توليد کنندگان نفت است تا ببيند چگونه می توان نفت ديگر کشورها را با نفت ايران جايگزين کرد.

انتظار می رود که وزارت خارجه آمريکا از روز هشتم دسامبر، دور روز ديگر، تصميم بگيرد که که آيا معافيت شش ماهه خريداران عمده نفت ايران، از جمله هند، ژاپن، چين، کره جنوبی و ديگران را تمديد کند يا نه.

ضرب الاجل کاهش بيشتر خريد نفت ايران به چين و سنگاپور آخر ماه جاری به پايان خواهد رسيد.

خبرگزاری رويترز می نويسد که تحريم نفتی آمريکا عليه ايران هر شش ماه يک بار مورد بازبينی قرار خواهد گرفت، بدين ترتيب که هر شش ماه يکبار خريداران نفت ايران بايد ميزان واردات نفت از ايران را بيشتر کاهش دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


منبع وزارت خارجه آمريکا به رويترز گفته است که مذاکره آمريکا با مشتريان نفتی ايران بر اساس عرضه طولانی مدت نفت است، به همين خاطر آمريکا به جای اعلام رقم و درصد، بيشتر از مشتريان نفت ايران می پرسد که واقعا چقدر می توانند خريد نفت از ايران را کاهش دهند.

تانير ييلديز، وزير انرژی و منابع طبيعی ترکيه روز چهارشنبه گفت که هيچ درخواستی از آمريکا برای کاهش بيشتر خريد نفت ايران دريافت نکرده است.

با اين همه، رويترز می نويسد که به نظر می رسد خريد نفت ايران توسط ترکيه کاهش يابد. آمار تجاری رسمی ترکيه در ماه نوامبر، ماه گذشته، نشان می دهد که خريد نفت ترکيه از ايران طی ماه اکتبر تا ۳۰ درصد (نسبت به ميانگين واردات نفت ترکيه از ايران در سال گذشته) کاهش يافته است، در حالی که ترکيه به خاطر کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ايران در ماه ژوئن از تحريم های آمريکا معاف شده بود.

اين گزارش می گويد که ترکيه به نفت عراق و عربستان روی آورده است.

دستيار یکی از سناتورهای آمريکا که نخواست نامی از وی برده شود، به خبرگزاری رويترز گفت که واضح است قانون کاهش خريد نفت ايران توسط مشتری های خارجی آن، هر شش ماه يک بار تمديد می شود و انتظار می رود که ميزان کاهش خريد نفت هر بار افزايش يابد.

وی گفت باور ندارد که آمريکا به ترکيه نگفته باشد که انتظار دارد هر شش ماه يک بار کاهش چشمگير واردات نفت از ايران را مد نظر قرار دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016