یکشنبه 19 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير و معاون آموزش و پرورش در مجلس: بخاری شرکت ارج؛ عامل حادثه آتش‌سوزی مدرسه پيرانشهر

وزير آموزش و پرورش به همراه معاون خود صبح روز يکشنبه در صحن علنی مجلس حاضر شدند تا گزارشی از جريان حادثه آتش‌سوزی مدرسه‌ «انقلاب اسلامی» روستای شين آباد شهرستان پيرانشهر ارائه کنند، گزارشی که البته ناگفته‌هايی را برای اولين بار از زمان رخ داد حادثه تاکنون بيان می‌کند.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ايسنا، حميدرضا حاجی بابايی در اين جلسه در گزارشی از روند حادثه آتش‌سوزی مدرسه‌ای در يکی از روستاهای شهرستان پيرانشهر گفت: آموزش و پرورش هرگونه اقدامی که موجب سلامت روحی و روانی و جسمی دانش‌آموزان پيرانشهری در هر کجای دنيا که لازم باشد، انجام خواهد داد.

وی افزود: وقتی اين حادثه اتفاق افتاد در حضور دو نماينده مجلس آقايان سلطانی و سلامی برای شرکت در اجلاس آيسسکو بوديم، ولی پس از اطلاع از موضوع، ساعت ۲۳:۳۰ دقيقه از فرودگاه مهرآباد به تبريز سفر کردم و تا ساعت ۲:۳۰ بامداد با مسئولان استان در شهر تبريز جلسه داشتم. در تبريز با تک تک بيماران و خانواده‌هايشان ديدار و با ايشان به گفت‌وگو نشستم.

وی افزود: معتقدم بايد رک و پوست کنده اطلاعات اين حادثه را به نمايندگان مجلس شورای اسلامی بدهم. اين سخنی را که به نقل از بنده گفته شد که گويا بنده گفته‌ام خبرنگاران بايد ما را هم خبر می‌کردند رد می‌کنم، بنده با هيچ کس چنين سخنی بيان نکردم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير آموزش و پرورش در شرح گزارشی از حادثه آتش‌سوزی پيرانشهر گفت: مدرسه وقوع حادثه ۱۷۸ دانش‌آموز دارد که ۳۶ نفر آنان در کلاس مدرسه حادثه حضور داشتند؛ در حالی که ميانگين دانش‌آموزان هر کلاس در شهر تهران ۳۱ نفر و ميانگين دانش‌آموز به کلاس در کل کشور ۲۱ نفر است و از اين نظر از دنيا وضعيت بهتری داريم.

معلم کلاس حادثه ديده روحيه‌ای بسيار حساس دارد
دست و صورت دانش‌آموزان حادثه ديده با آتش مستقيم نسوخته بلکه به دليل حرارت شديدی که در کلاس جمع شده بود اين سوختگی به وجود آمده است

وی افزود: اين مدرسه سرايدار دارد، قبل از آغاز کلاس درس، توسط سرايدار به داخل بخاری نفتی ساخت شرکت ارج نفت ريخته می‌شود، ولی همزمان اين نفت به اطراف بخاری نشت می‌کند، وقتی بخاری روشن می‌شود نفت اطراف بخاری نيز برافروخته می‌شود؛ هر چند که آموزش و پرورش آموزش‌های ضمن خدمت برای مسئولان و خدمه مدارس دارد، ولی در روز حادثه به اين مسائل توجهی نشده است.

حاجی‌بابايی تصريح کرد: معلم کلاس حادثه ديده روحيه‌ای بسيار حساس دارد؛ به همين دليل در حين اين اتفاق فورا معلم کلاس مجاور را صدا می‌کند که اين معلم به همراه سرايدار برای مهار آتش به کلاس محل حادثه وارد می‌شوند.

وی افزود: شايد اگر قبل از اينکه اقدامی برای خارج کردن بخاری از کلاس انجام می‌شد دانش‌آموزان از کلاس تخليه می‌شدند اين اتفاق نمی‌افتاد.

وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: ۱۵۰ هزار کلاس درس به اضافه ۵۰ هزار اتاق جانبی ديگر از بخاری نفتی شرکت «ارج» استفاده می‌کنند و طی سال‌های اخير در برخی از مدارس از پکيچ استفاده می‌شود.

حاجی‌بابايی تصريح کرد: دست و صورت دانش‌آموزان حادثه ديده با آتش مستقيم نسوخته است؛ بلکه به دليل حرارت شديدی که در کلاس جمع شده است اين سوختگی به وجود آمده است. فيلم حادثه در اختيار فرهاد بشيری نماينده پاکدشت و عضو کميسيون آموزش و تحقيقات است.

وی افزود: فضل الهی اين بود که حرارتی که وارد ريه دانش آموزان شده بود موجب لطمات جدی به دانش‌آموزان نشده است و روز پس از ملاقات بنده با اين دانش‌آموزان، حال آنان دگرگون شد؛ به نحوی که دانش‌آموزان بزودی به اجتماع باز خواهند گشت.

وزير آموزش و پرورش از همکاری پدران و مادران دانش‌آموزان پيرانشهر به دليل همراهی آنان با مسئولان تشکر و قدردانی کرد.

همزمان با توضيحات وزير، تصاويری از کلاس محل حادثه از مانيتورهای مجلس پخش می‌شد.


معاون وزير آموزش و پرورش: در گزارش آتش‌نشانی، عامل آتش‌سوزی بخاری نفتی شرکت ارج گزارش شده است

به گزارش ايسنا، همچنين مرتضی رييسی معاون عمرانی وزير و رييس سازمان نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس کشور نيز گفت: برای استقرار سيستم حرارت مرکزی در ۱۵۰ هزار کلاس درس و ۵۰ هزار اتاق جانبی در آموزش و پرورش به يک هزار ميليارد تومان بودجه نياز است.

وی ضمن همدردی و ابراز تاسف با خانواده‌های حادثه ديدگان مدرسه پيرانشهر گفت: پس از وقوع حادثه وزير آموزش و پرورش به بنده مسئوليت داد تا موضوع را پيگيری کنم. بنده نيز با نماينده پيرانشهر و استاندار آذربايجان غربی به اروميه رفتيم و ابتدا از اين دانش آموزان عيادت کرديم.

وی افزود:‌ در اين جلسه اطلاعات دانش‌آموزان دريافت شد، پس از آن مسئولان استان و شهرستان و مسئولان امنيتی و انتظامی به همراه بشيری، نماينده کميسيون آموزش و تحقيقات از محل حادثه بازديد کرديم، با معلم و خدمتگزار مدرسه نيز صحبت شد. طی سه روزی که در اين منطقه بوديم گزارشی از حادثه تهيه کرديم.

رييسی با بيان اينکه شين‌آباد اخيرا به شهرستان پيرانشهر ملحق شده است، گفت: مدرسه‌ محله حادثه دارای سه ساختمان است، يک ساختمان چهار کلاس درس دارد که در سال ۶۱ ساخته شد و پس از آن دو کلاس در سال ۸۳ و سه کلاس نيز با کمک يکی از ارگان‌ها در تابستان سال جاری ساخته شد. مجموعه دانش آموزان اين مدرسه ۱۷۸ دانش‌آموز است.

وی افزود: اين مدرسه سرايدار نداشته است و فقط خدمتگزار داشته است. خدمتگزار مدرسه ساعت ۷:۱۵ دقيقه وارد مدرسه شده و بخاری‌ها را روشن می‌کند، دانش‌آموزان به تدريج وارد کلاس می‌شوند و معلم ساعت ۷:۵۰ وارد می‌شود. دانش‌آموزان ابتدا دود بخاری را مشاهده می‌کردند و حتی برخی از آنان از معلم می‌خواهند که از کلاس درس خارج شوند ولی معلم اجازه نمی‌دهد. بر اساس گزارشها، نفت در کوره بخاری جمع شده بود و حتی دانش‌آموزان آن را مشاهده می‌کردند.

رييس سازمان نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس کشور تصريح کرد: معلم کلاس مجاور که ۳۳ دانش‌آموز داشت به کمک خدمتگزار مدرسه برای کمک به دانش‌آموزان محل حادثه می‌آيند و بخاری را به جلوی درب کلاس منتقل می‌کنند ولی بخاری به دليل سوختگی دست، از دست‌شان می‌افتد و نفت کف کلاس پخش می‌شود و دانش‌آموزان در کلاس محبوس می‌شوند. نفت، کف کلاس پخش می‌شود و آتش می‌گيرد اما دانش‌آموزان با کمک اهالی از کلاس خارج می‌شوند. در گزارش آتش‌نشانی، عامل آتش‌سوزی بخاری نفتی شرکت ارج گزارش شده است.

لاريجانی در اين هنگام با قطع سخنان رييسی، گفت: اينکه مشخص است که هنگام آتش‌سوزی عامل "بخاری" بوده است. صحبت از اين است که چرا چنين اتفاقی افتاد؟

رييسی در ادامه افزود: اينکه کلاس درس دستگيره نداشته است صحت ندارد، ضمنا سقف کلاس درس ترکيبی از تيرچه فولادی و آجر است.

رييس سازمان نوسازی، توسعه و تجهيز مدارس کشور تصريح کرد: گازرسانی و استفاده مستقيم از آن در کلاس‌های درس در کل دنيا بر اساس مقررات ملی ساختمان انجام می‌شود. برای استقرار سيستم حرارت مرکزی در ۱۵۰ هزار کلاس درس و ۵۰ هزار اتاق جانبی در آموزش و پرورش نياز به يک هزار ميليارد تومان بودجه هستيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016