یکشنبه 19 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نماینده مجلس ششم؛ فشار در زندان برای اعتراف

میرطاهر موسوی، نماینده مجلس ششم، بیش از ۱۰۰ روز است که به رغم بیماری، در شرایط پر فشار و شکنجه در سلول انفرادی به سر می برد. بازجویان برای خلاصی از شرایط وخیم فعلی، دو راه پیش روی این زندانی سیاسی گذاشته اند: مصاحبه به شیوه ی سردار مدحی و برنامه ای که در سیمای ضرغامی پخش شد، و یا آنچه در سال ۸۸ در دادگاه های نمایشی شاهد آن بودیم و اعتراف به گناه های ناکرده؛ که سه سال قبل هم پس از دوره های طولانی حبس انفرادی و فشارهای شدید جسمی و روانی، برخی زندانیان به آن وادار شدند.

به گزارش خبرنگار کلمه، پس از گذشت چهار ماه از بازداشت میرطاهر موسوی، نماینده مجلس ششم، گزارش ها حاکی از آن است که وی برای انجام مصاحبه و بیان مطالبی که نیروهای امنیتی به وی دیکته می کنند، تحت فشار بازجویان قرار دارد.

شرکت در مصاحبه های نمایشی با محتوای از قبل تعیین شده، شبیه آنچه که در اعترافات محمدرضا مدحی شاهد بودیم، یا اعترافی مشابه دادگاه های سال ۸۸ و اعتراف تلویزیونی به گناهان ناکرده که سه سال قبل بارها شاهد آن بودیم، گزینه هایی است که بازجویان پیش روی میرطاهر موسوی قرار داده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش های رسیده حاکی از آن است که وی در تمام مدت بازجویی برای اعتراف به آنچه بازجویان می خواسته اند، تحت فشار بوده و به خصوص اخیرا برای اعلام مواضع و بیان مطالب مورد نظر بازجویان در مقابل دوربین تحت فشارهای روانی شدید قرار گرفته است.

منابع مطلع از زندان اوین به کلمه گفته اند که نیروهای امنیتی صراحتا به میرطاهر موسوی گفته اند تنها راه خلاصی او، این است که آنچه بازجویان دیکته می کنند عینا در مقابل دوربین بیان شود.

بر اساس این گزارش، از اینکه آیا شکنجه و فشارهایی که بر وی اعمال می شود به شکل فیزیکی نیز بوده یا خیر اطلاعی در دست نیست، اما قدر مسلم نفس زندان انفرادی از مصادیق مسلم شکنجه است که در خصوص میرطاهر موسوی، شیوه های دیگر فشار روانی نیز در کنار بیماری های متعدد به آن افزوده شده است.

ماه پیش یکی از نزدیکان میرطاهر موسوی، با ابراز نگرانی درباره سلامتی وی، به کلمه گفته بود که در مواجهه کاملا اتفاقی که در روز شنبه ۲۹ مهر در راهرو دادسرا با او داشتیم، مشهود بود که کاهش وزن زیادی داشته و بسیار ناتوان و بیمار بودند و خودشان نیز وقتی از حالشان پرسیدیم، تنها جمله ای که گفتند این بود که حالم خیلی بد است و در هفته گذشته ۴ بار بیهوش شده و زیر سرم رفته ام.

میر طاهر موسوی از بیماری های متعددی از جمله بیماری قلبی رنج می برد و پیش از بازداشت تحت نظر پزشک بوده است، به نحوی که پزشکان معالج وی اعلام کرده اند او به هیچ وجه نباید در محیط بسته و شرایط ایزوله قرار گیرد. این نظر تخصصی پزشکان، از سوی خانواده آقای موسوی به مسئولان زندان و بازپرس هم منتقل شده است اما با این حال او همچنان در سلول های بند ۲۰۹ اوین به سر می برد.

بر اساس این گزارش، هنوز اتهام میرطاهر موسوی به صورت رسمی اعلام نشده است و تنها سایت های وابسته به نهادهای امنیتی، مطالبی همچون نقش او در “به انحراف کشیدن علوم انسانی”! را به عنوان اتهام وی اعلام کرده اند.

میرطاهر موسوی استاد جامعه شناسی و نماینده سابق مجلس و فرماندار اسبق کرج در دهه اول انقلاب بود که در سال ۱۳۸۸ به عنوان عضو ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی فعالیت می کرد. او پس از انتخابات به فعالیت های علمی و دانشگاهی خود بازگشت و همچنین به امور خیریه پرداخت و حضور در فعالیت های سیاسی از او مشاهده نشد.

باشگاه خبرنگاران جوان که در ظاهر وابسته به صداوسیما است اما در واقع برخی گزارش های متفاوت خود را زیر نظر دستگاه های امنیتی تهیه می کند، خردادماه سال گذشته فیلمی را با عنوان “الماس فریب” پخش کرد که در آن فردی به نام مدحی، نفوذی جمهوری اسلامی در اپوزیسیون معرفی شد.

سردار مدحی که پیش از این رییس دفتر ارومیان، نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری بود، به اتهاماتی نظیر جعل، آدم ربایی و سوء استفاده، محکوم به بیش از بیست سال حبس شده بود و با خروج غیرقانونی از کشور، در تایلند به خرید و فروش سنگ های قیمتی می پرداخت.

ادعاهای عجیب و غریب مدحی در مورد سفر به آمریکا و ملاقات هایش، موجب شد تا ابهامات نسبت به وی افزایش یابد و اکنون که مدتهاست از وی خبری در رسانه ها نیست، برخی از نمایندگان مجلس از دستگیری وی خبر می دهند.

اکنون برخی این احتمال را مطرح می کنند که نهادهای امنیتی قصد داشته باشند میرطاهر موسوی را نیز به اعترافاتی از نوع مدحی وادار کنند و یا دست کم به مانند سال ۸۸ پروژه اعتراف گیری جلوی دوربین را برای او نیز تکرار کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016