شنبه 25 آذر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

چگونه خامنه ای مانع اعدام هزاران مارکسیست و توده ای شد؟

سایت بازتاب امروز در مطلبی پیرامون اعدام های سال ۶۷ مدعی شده که آیت الله خامنه‌ای، رهبر کنونی ایران، مانع اعدام مارکسیست‌ها در جریان کشتارهای سال ۶۷ شده است. در خاطرات آیت الله منتظری در این زمینه هم به ابراز بی اطلاعی خامنه‌ای از قضیه اعدام ها اشاره شده است. آیت الله منتظری گفته بود که خامنه‌ای یکبار برای ابراز نگرانی در مورد اعدام مارکسیست ها با او صحبت می کند و وقتی آیت الله منتظری می گوید موقعی که مجاهدین را اعدام می کردند چرا اعتراض نکردید، خامنه‌ای اظهار بی‌اطلاعی می کند. آیت الله منتظری البته تاکید می کند که نمی داند آیا خامنه‌ای واقعا بی خبر بوده یا در مقابل او چنین وانمود کرده است.

مطلب سایت بازتاب را عینا در زیر می خوانید:

با گذشت ربع قرن از تابستان سال 1367 و طرح مسایل مختلف درباره این موضوع، خبرنگار «بازتاب» به ناگفته هایی درباره جلوگیری از اعدام زندانیان مارکسیست و چپ در این سال دست یافته است.

یک منبع آگاه در این باره به خبرنگار «بازتاب» گفت: پس از صدور حکم تشکیل محاکم سه نفره در سال 1367 برای اعضای سازمان مجاهدین خلق(منافقین)، افرادی که این حکم را از امام دریافت کرده بودند، توانستند حکم مشابهی را در مورد اعضای سازمانهای چپ و مارکسیستی اعم از چریکهای فدایی خلق، حزب توده و... دریافت کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با آگاهی وزیر وقت اطلاعات، حجت الاسلام ری شهری از این موضوع، گزارشی به امام خمینی ارائه گردید و ایشان پس از دریافت این گزارش، حکم را متوقف و موضوع را جهت تصمیم گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ کردند.

مجمع تازه تاسیس تشخیص مصلحت که در آن دوره به ریاست رییس جمهور تشکیل می گردید و از اعضای معدودی تشکیل می شد، به این موضوع رسیدگی کرد.

در جلسه این مجمع که در دفتر آیت الله خامنه ای تشکیل گردید، ایشان پس از طرح موضوع با صراحت و شدت با این اقدام مخالفت کرده در سخنان صریح و تندی به مخالفت با این رویه می پردازد و بر اساس این نظر آیت الله خامنه ای و حمایت رییس وقت مجلس شورای اسلامی و سایر اعضا از این نظر، موضوع اعدامهای زندانیان چپ که تعدادشان به هزاران نفر بالغ می شد، منتفی گردید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016