پنجشنبه 7 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرنگار شبکه سحر در جمهوری آذربايجان آزاد شد

به دنبال درخواست موسسات و مدافعان حقوق بشر ، رييس جمهوری آذربايجان طی فرمانی حکم آزادی ۸۷ نفر از زندانيان را صادر کرد که در ميان آنها تعدادی زندانی سياسی و خبرنگار محبوس از جمله آنار بايراملی قرار دارند.

روابط عمومی شبکه جهانی سحر به ايسنا اعلام کرد، رييس جمهور آذربايجان در حالی به مطالبه به حق آناربايراملی، خبرنگار محبوس شبکه سحر در باکو و حاميان بين المللی او برای رهايی پس از ۱۰ ماه تحمل حبس ناعادلانه و سفارشی تن داد که زمان اندکی تا آزادی رسمی اين خبرنگار آزادانديش آذری باقی مانده بود.

اين فرمان بر اساس بند ۲۲ ماده ۱۰۹ قانون اساسی جمهوری آذربايجان (با اکثريت نزديک به مطلق مسلمان)، با ژست آرامش طلبی و صلح دوستی در آستانه سال نو ميلادی و برای جلب نظر کشورهای اروپايی صورت گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آنار بايراملی که در جمهوری آذربايجان «زندانی وجدان » لقب گرفته و آيدين جانی اف خبرنگار و ودادی اسکندرلی و طالع خاص محمداف مدافع حقوق بشر و شاهين حسنلی عضو جبهه خلق از جمله کسانی هستند که بر اساس اين فرمان آزاد می‌شوند.

بر اساس اين گزارش آزادی اين افراد از صبح روز پنجشنبه (هفتم دی/۲۷ دسامبر) آغاز شده است.

مديافوروم نيز در خبری اعلام کرد که اسامی ۱۳ نفر از افرادی که آزاد شده‌اند در فهرست تهيه شده از سوی کريستوفر اشتراسر گزارشگر شورای اروپا درباره زندانيان سياسی در جمهوری آذربايجان قرار دارد.

اين در حالی است که بيش از ۱۵۰ اسلامگرای شيعی که بيشتر آنان در رابطه با مخالفت با ممنوعيت حجاب در اين کشور اسلامی دستگير و محکوم شده اند از جمله دکتر محسن صمداف رهبر حزب اسلام و حاج آبگل سليمان اف رييس هيات جعفری در زندان های اين کشور به سر می‌برند و اکثريت افراد به اصطلاح مورد عفو، حتی در صورت عدم صدور اين فرمان نيز به زودی از زندان آزاد می شدند.

آنار بايراملی از خبرنگاران متعهد و شناخته شده در جمهوری آذربايجان است که ۱۷ فوريه گذشته (۲۸ بهمن) با پاپوش پليس بازداشت و دادگاه بينه قدی باکو ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) گذشته در حکمی ناعادلانه و سفارشی و در حاليکه اتهام وارده ثابت نشده بود، با استفاده از شاهدان دروغين پليس آنار بايراملی را به دو سال حبس محکوم کرد.

به دنبال اعتراضات گسترده تشکل‌های آذربايجانی، ايرانی، ترکيه‌ای و مجامع بين المللی حقوق بشر، دادگاه تجديدنظر باکو در دوم اگوست (۱۲ مرداد) حکم زندان آنار بايراملی خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو را از دو سال به يک سال کاهش داد.

پيش از اين ده‌ها نفر از تشکل‌های سياسی و رسانه‌يی و نيز مسؤولان ايرانی از جمله تعدادی از نمايندگان مجلس، وزير ارشاد، معاون وزير امور خارجه، سخنگوی وزارت امورخارجه، دکتر ولايتی مشاور ارشد مقام معظم رهبری به حبس آنار بايراملی واکنش نشان داده و اين حبس را سفارشی خوانده و اعلام کردند اين اقدام بر مناسبات دو کشور بويژه در بخش رسانه ای تاثير منفی می گذارد.

بيش از ۳۰ حزب و تشکل اجتماعی، رسانه‌يی و سياسی در جمهوری آذربايجان و ده‌ها تشکل بين المللی از جمله عفو بين الملل و سازمان خبرنگاران بدون مرز و همچنين گزارشگر شورای اروپا با محکوميت بازداشت آنار بايراملی، وی را زندانی سياسی خواندند که به علت فعاليت حرفه‌يی خبرنگاری و اطلاع از تحولات دينی بازداشت شده است.

انتشار خبر آزادی آناربايراملی، با استقبال محافل رسانه‌يی و حقوق بشر مواجه شده است.

ناظران آگاه معتقدند اقدام رييس جمهوری آذربايجان در آزادی آنار بايراملی در شرايطی که مانع آفرينی‌ها در اين روند ايجاد می‌شد، تاثير مثبتی بر مناسبات رسانه‌يی دو کشور خواهد گذاشت.

بازداشت آنار بايراملی تحت تاثير محافل مخالف مناسبات حسنه ايران و جمهوری آذربايجان و دو ماه پس از آن صورت گرفت که در سفردسامبر گذشته علی حسن‌اف، رييس بخش سياسی و اجتماعی رياست جمهوری آذربايجان به ايران، تهران و باکو درباره تاسيس يک کميته مشترک رسانه ای به منظور انجام گفتگو به توافق رسيده بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016