گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
9 دی» مصباح: فتنه ۸۸ از ۲۰ سال پیش طراحی شده بود9 دی» رحیمی: آنها که سال ۸۸ به خیابان ریختند به خارج وصل بودند 9 دی» فرمانده سپاه: خطر فتنه ۸۸ از جنگ ۸ ساله برای انقلاب اسلامی بیشتر بود 8 دی» امام جمعه تهران: فتنه کور سال ۸۸ پشتوانه خارجی داشت 6 دی» "مختصات فتنه بعدی" از زبان مدير بنياد فرهنگی خاتمالاوصياء
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! علمالهدی: قصد نداریم به موسوی و کروبی فتنهگر و فتنهانگیز لقب دهیمامام جمعه مشهد که به مواضع تندش علیه معترضان به حکومت معروف است در سخنانی گفته که نه کروبی و نه میرحسین موسوی هیچ یک اهل عکس امام پاره کردن نبودند حتی اهل توصیه به این کار هم نبودند.
گفتگوی یک ساعته خبرگزاری فارس با آیتالله سیداحمد علمالهدی عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مشهد را در ارتباط با حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ بخوانید: *عوامل اصلی فتنه جریانهای خارجی و استکباری بودند
فارس: در ابتدا بفرمایید اگر بخواهیم به فتنه 88 نگاهی دوباره داشته باشیم، عوامل اصلی فتنه 88 چه کسانی بودند و به چند دسته تقسیم میشوند؟
در فتنه 88 در واقع سه گروه و سوژه اصلی داشتیم. گروه اول همان عوامل اصلی یعنی فتنهگران و فتنهانگیزان بوده که عوامل و جریان خارجی و استکباری هستند. دسته دوم ابزارها و افرادی بودند که ابزار فتنه شدند و با فتنه هماهنگ بوده و به گونهای عوامل اجرایی فتنه قرار گرفتند. دسته سوم در فتنه هم کسانی بودند که بستری برای فتنه شدند؛ شاید هم به صورت ناخودآگاه بستر شدند و با تصمیم و اراده خود و با هماهنگی با فتنهگران نبوده است ولی در عین حال به صورت جریان ناخودآگاه و جریان انفعالی بستری برای فتنه قرار گرفتند. این سه دسته را باید از یکدیگر جدا دانست؛ چرا که حتی مقام معظم رهبری هم برخوردشان با این سه دسته متفاوت بوده و به صورت یکسان با آنها برخورد نکردند. دسته اول همان جریانهای خارجی و استکباری بودند که از روز اول با قدرت زور به سراغ انقلاب اسلامی آمدند؛ در جایی که زورشان هم نرسید به قدرت تزویر متوسل شدند که تزویر همان فتنهای بود که انتخاب کردند تا به اهداف خود در سرکوبی انقلاب و نظام برسند.
جریانهای استکباری در تمام موقعیتها به دنبال اجرای فتنه در کشور هستند این جریانهای استکباری و خارجی همواره در تمام موقعیتها، نظام جمهوری اسلامی و کشور ما را رصد میکنند تا هر موقعیتی که به دست آوردند وارد شده و مزدورانه فتنه خود را اجرا کنند. در آبان ماه سال 87 که به هیچ وجه بحثی از انتخابات و کاندیدا نبود شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در 13 آبان، فرمودند که سیاستمداران ما در زمین دشمن بازی نکنند که اگر بازی کنند چه ببرند و چه ببازند، بازنده هستند چرا که به نفع دشمن نقش ایفا میکنند. بنابراین حضرت آقا این مسئله را پیشبینی میکردند؛ انتخابات مسئلهای است که دشمنان هم وارد عرصه شده و فتنه خود را اجرا میکنند. در سال 88 در شهریور ماه که اعضاء مجلس خبرگان رهبری به خدمت حضرت آقا رسیدند ایشان فرمودند من به ایشان گفتم و آقا اشاره به آقای هاشمی رفسنجانی کردند و گفتند که میدانید که این کار پشتش خارجیها هستند و میخواهند فتنه کنند و در واقع مسئله تقلب در انتخابات را آنها مطرح کردند؛ آقای هاشمی رفسنجانی هم سری به نشانه تایید تکان دادند و بیانات مقام معظم رهبری را تایید کردند. بنابراین باید دانست که عوامل اصلی فتنه خارجیها بودند و آنها این چنین فتنهای را برپا کردند.
نمیتوان عناصر کاندیداها و جریانهای سیاسی که برای فتنه بستر شدند را فتنهگر دانست
دسته دوم در فتنه ابزار و اسباب فتنه بودند؛ ابزار فتنه در واقع همان جریانهای ضدانقلاب در خارج از کشور و عناصر وابسته به آنها در داخل کشور بودند که ابزار اجرایی و عملیاتی فتنه قرار گرفتند و طرحها را اجرا میکردند. دسته سوم هم کسانی بودند که بستری برای فتنه شده و راه را برای عوامل اصلی باز کردند. جریانهای سیاسی داخلی متاسفانه در عرصه انتخابات در حوزه رقابت کاندیدا بستر اجرایی برای فتنه شدند و راه را برای عوامل خارجی، جریانهای ضد انقلاب و عناصر وابسته در داخل باز کردند. البته باید توجه داشت که این جریانهای سیاسی و عناصر کاندیداها را نباید فتنهانگیز و فتنهگر بدانیم. زمانی که عوامل خارجی خط دادند که تقلب در انتخابات صورت گرفته، به گونهای این ادعا برای آنها مطرح شد که این ادعای توخالی به باوری برای آنها تبدیل شده بود. پس از مطرح کردن مسئله تقلب در انتخابات، باز این افراد بستری برای عوامل خارجی و فتنهگران شدند تا از همین کانال آنها وارد هیجانات عمومی شوند، البته خودشان هم با بیانیهها و پیامها حمایت و تایید میکردند و بستری برای فتنه و گروهکشیهای خیابانی و حرکتهای تند و زننده شدند. این حرکتهای زننده تا جایی پیش رفت که دیدیم شعارهای ضدانقلابی هم سر داده و ایستگاههای صلواتی و پرچم امام حسین(ع) را به آتش کشیدند و به ساحت مقدس سید الشهدا(ع) اهانت کردند. پس از این جریانات دوباره دیدیم که در روز دانشجو وارد دانشگاهها شده و عکس امام (ره) را پاره کردند، در حالی که نه کروبی و نه میرحسین موسوی هیچ یک اهل عکس امام پاره کردن نبودند حتی اهل توصیه به این کار هم نبودند. بنابراین قصد نداریم به این افراد فتنهگر و فتنهانگیز لقب دهیم چرا که مسلمان هستیم و نمیخواهیم به مردم لقب و نسبت ناروا داده و تهمت بزنیم ولی به هر حال آنها راه را برای عوامل خارجی و استکبار باز کردند و بستری برای فتنه شدند. آنها راه را باز کردند تا این افراد عکس امام را پاره کنند.
جریانات استکباری در صورت پیدا کردن بستری، فتنهای شدیدتر و بدتر از فتنه 88 را اجرا میکنند
بنابراین باید این سه دسته را از یکدیگر تفکیک کنیم؛ باید فتنهگر و فتنهانگیز را بشناسیم. امروز هم عوامل خارجی در حال رصد هستند تا کانال ورودی به انتخابات آینده و برپا کردن فتنهای دیگر را پیدا کنند. در هر حال ابزار اجرایی آنها باز جریانات خارجنشین ضد انقلاب هستند؛ ولی باید دید که در داخل آیا بستری پیدا میکنند یا خیر؟ اگر بستری برای فتنه پیدا کنند مانند سال 88 فتنهای دیگر تکرار میشود ولی شدیدتر و بدتر از سال 88 ولی اگر بستر پیدا نکنند نه تنها ابزار اجرایی آنها بلکه خودشان و طراحیهایشان هم نمیتواند کارآمد باشد.
فارس: تحلیل حضرتعالی از روند شکلگیری فتنه 88 چیست؟
باید توجه داشت که هدفگذاری آنها این بود که گروه کشیهای خیابانی و جریانات را به واقعه عاشورا بکشانند. جریان استکبار و جریان کفر همواره در صدد براندازی اسلام است؛ اینکه امروز میبینیم آنها در صدد براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند به این دلیل بوده که نظام جمهوری اسلامی ایران خط مقدم جبهه اسلام است. همان جبههای که در فلسطین به وسیله اسرائیل تشکیل دادند و اسلام و مسلمانان را سرکوب کرده و کشتار به راه انداختند، امروز در برابر ایران قرار دارد، ولی خوب ایران قویتر از آن است بنابراین با قدرت تزویر وارد شدند. وقتی آنها قصد سرکوب نظام جمهوری اسلامی را دارند طبیعی است که باید ابتدا دفاع از فلسطین را بکوبند و به جایی برسند که چاشنی اصلی قیام و حرکت مردم کشور که مسئله قیام سید الشهدا(ع) است را سرکوب کنند. این مسئله از همان ابتدا جزو اهداف اولیه آنها قرار داشت ولی زمانی که در سال 88 بستر را آماده دیدند تا این جا هم پیش رفتند و اگر بیش از این هم بستر را آماده میدیدند قطعا کشتار روحانیت و نیروهای حزباللهی را راه میانداختند. بنابراین برخی جریانهای سیاسی بودند که به خاطر فرصتیابی و قدرتیابی در داخل کشور بستری برای فتنه شده و راه را باز کردند، حال جای این سؤال هم باقی است که آیا پیشبینی میکردند تا این جا پیش برود یا خیر ؟ اگر پیشبینی میکردند که خب اینها همدست محسوب میشوند در غیر این صورت اگر پیشبینی نمیکردند پس قطعا فریب این جریانها را خوردند و فریفته شدند.
ساکتین فتنه عناصر زاویهدار با رهبری هستند
فارس: آیا میتوان ساکتین و برخی خواص را از عوامل و فتنهگران دانست؟ نقش ساکتین فتنه چیست؟
خیر، نمیتوان ساکتین و خواص را جزو فتنهگران دانست؛ در انقلاب سیدالشهدا(ع) هم عدهای به میدان آمدند ولی مردد شده و شک و تردید داشتند ولی در لشگر امام حسین(ع) بودند لذا نمیتوان آنها را جزو سپاه عمرسعد عنوان کرد. در عین حال این افراد برای ما به عنوان عناصر زاویهدار با رهبری مطرح بوده و اعتماد ما از این افراد سلب شده است. در جریان فتنه مقام معظم رهبری بسیار محکم مقابل فتنه ایستادند بنابراین اگر کسی در رکاب رهبری قرار نگرفت زاویه با رهبری پیدا کرده است؛ کسی که در جریان فتنه گوشهای نشسته باشد و ساکت بماند هم با رهبری فاصله گرفته است. در زمان امیرالمؤمنین(ع) در جنگ صفین که حضرت با معاویه میجنگیدند و یا در جنگ نهروان، افرادی بودند که از حضرت علی (ع) فاصله گرفتند نمیتوان گفت که این افراد جزو لشگر معاویه یا نهروانیها بودند ولی در عین حال آنها ولایت را و امامت علی(ع) را قبول نداشتند و در ولایت و امامت امام علی (ع) شک داشتند.
در آن زمان انسان عابد و زاهدی مانند ربیع بن حسین با آن عظمتی که داشت، میگوید که در این جنگ شک دارم، ولی آیا در جنگی که یک طرف آن امام علی(ع) قرار دارد کسی شک میکند؟ در فتنه 88 هم که یک طرف آن مقام معظم رهبری بودند، کسانی که شک کردند با رهبری زاویه داشتند و در واقع ولایت مقام معظم رهبری را در حد حجت شرعی قبول نداشتند چرا که کسی که در این حد قبول داشته باشد، شک نکرده و میگوید وقتی حضرت آقا به صحنه آمدند پس باید کنار آقا بایستیم.
فارس: فتنه 88 به دست مقام معظم رهبری شکست خورد یا مردم؟
در واقع خاکریز فتنه 88 را حضرت آقا فتح کردند و مردم لشگر و سپاه مقام معظم رهبری بودند. اگر این رهبری و تدبیر نبود قطعا فتنه 88 بیشتر از اینها پیش میرفت و کل جریان نظام را جمع کرده بود، بنابراین رهبری و فرماندهی با آقا بود و مردم هم پای مقام معظم رهبری ایستادند. مقام معظم رهبری با تدبیر و حکمتی که در ایشان بود بصیرت در مردم ایجاد کردند و مردم با آن بصیرت وسط میدان آمده و ایستادند و سپاه حضرت آقا شدند.
محور تمام وابستگی مردم به نظام ولایت است/ اگر ولایت نباشد کل نظام از مردم منفک میشود
فارس: نگاه و تحلیل حضرتعالی نسبت به حماسه عظیم 9 دی چیست؟ منشأ و خاستگاه حماسه 9 دی چه بود؟ چه ویژگیهایی از این حماسه عظیم باید بیان شود؟
9 دی یک حادثه نبود بلکه یک جریان بود؛ علیرغم اینکه بسیاری قصد دارند بگویند 9 دی یک حادثه بود که اتفاق افتاد و مردم تظاهرات و راهپیمایی به راه انداختند باید بگوییم که خیر 9 دی تنها همین تظاهرات نبود بلکه یک آیینه بود که جریانی را به نمایش گذاشت و این جریان، نهادینه ثابت در کشور است. 9 دی ثابت کرد مسئله ولایت در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قائمه اصلی است که محور تمام وابستگی مردم به نظام ولایت است. اگر ولایت نباشد کل نظام از مردم منفک میشود، به خاطر ولایت مردم به نظام وابسته هستند. این بدین معناست که در این نظام مسائل اقتصادی، سیاسی، ارتباطات بینالمللی و هر نوع تحولی نمیتواند مردم را جذب و دفع کند؛ اینکه عده ای باغ سبز و سرخ نشان دهند و مردم به طرف آن بدوند و یا اگر حادثه اقتصادی و بحرانی به وجود آید، مردم از نظام بر میگردند؛ اینها همه فکرها و تصورات کشورهایی چون آمریکاست و یا تصورات عدهای از احزاب و جریانهای لائیک در کشور است. *9دی نمایشگاه پیوند عمیق و وابستگی مردم به ولایت
وابستگی مردم به نظام صرفا به خاطر رهبری و ولایت است؛ اگر رهبری و ولایت از نظام منها شود ذره ای دیگر مردم نسبت به نظام وابستگی نخواهند داشت و این نکته جریانی موجود، جدی و واقعی در کشور است که یک نمایشگاه آن 9 دی بود. از طرفی باید توجه داشت که مردم باور کردند که این نظام به دین وابسته است؛ بنابراین مقابله با نظام، مقابله با دین و مبانی اعتقادی آنها است و این نکته هم در 9 دی به خوبی نمایش داده شد. پس 9 دی یک حادثه نبود بلکه یک جریان بود. مردم باور کردند که سرنوشت دین آنها با سرنوشت این نظام گره خورده است لذا با همه وجود پای این نظام ایستادند؛ 9دی در واقع جریانی است که بر این دو اصل متکی و مبتنی بوده که این دو اصل نیز کاملا در کشور تثبیت شده است و قابل براندازی و مقابله هم نیست.
*9دی جریان ساختگی نبود بلکه حرکتی خودجوش مردمی بود
همچنین مقام معظم رهبری اصرار دارند 9 دی به عنوان یک اصل احیا شود چرا که اگر این نمایشگاه احیا شده و به مردم نمایش داده و تبیین شود، قدرت نظام و عظمت نظام نهادینه و تثبیت میشود. ما هم باید در این راستا ویژگیها و خصوصیات 9 دی را به مردم ارائه کنیم، باید به درستی تبیین کنیم که 9 دی تنها یک تظاهرات نبود، یک جریان ساختگی نبود که با تبیین مقدمات و تبلیغات به وقوع پیوست بلکه یک حرکت خودجوش مردمی بود. باید همواره مردمی بودن و خودجوش بودن 9 دی را در نظر گرفت؛ باید همواره برای همگان تبیین کنیم که محور وابستگی مردم به نظام رهبری و ولایت است و از آن جایی که به رهبری وابسته هستند ، به نظام وابستهاند. از طرفی مردم سرنوشت دین را در سرنوشت این نظام میبینند.
* بنای مقام معظم رهبری بر حذف جریانها و عناصر و انسانها نیست
فارس: یکی از سئوالاتی که همواره در پی فتنه 88 مطرح شد این بود که چرا مقام معظم رهبری نسبت به بسیاری از فتنهگران و ساکتین و خواص واکنش جدی نشان ندادند؟
رسالت مقام معظم رهبری ایجاد بصیرت است؛ بنای حضرت آقا بر حذف جریانها و عناصر و انسانها نیست؛ رهبری تنها قصد دارد در مردم بصیرت ایجاد کند، اگر مردم بصیرت نداشته باشند دوباره همان عواملی که بستری برای این فتنه شدند باز هم بستر میشوند.ولی خوب در همین حد که جلوی این افراد گرفته شود کافی است. اینها آدمهای بیبصیرتی و ضعیفی هستند که بستر میشوند؛ مانند انسانی که وقتی دچار بیماری میشود به محضی که ویروسی بیاید وی نیز بیمار میشود، برخی از اعضا جامعه ما هم حساسیت خاصی پیدا کردند که وقتی ویروس فتنه میآید بر اینها مینشیند. بنابراین امروزه میبینیم که جلوی این افراد گرفته شده و در محدودهای قرار گرفتند تا ویروس فتنه دوباره برروی اینها ننشیند. *بهترین خاطرهام از 9 دی هیجان غیرقابل کنترل مردم بود
فارس: بهترین خاطرهای که از حماسه 9 دی دارید را بفرمایید؟
بهترین خاطره بنده به روز 9 دی در مراسم میدان انقلاب بر میگردد؛ در واقع بهترین خاطره بنده هیجان غیر قابل کنترل مردم ولایتمدار بود.هیجانی که در آن روز بنده از مردم دیدم به هیچ نوعی کنترل نمیشد چرا که این هیجان به منزله داد زدن از دردی عمیق بود. اگر مردم آن روز فریاد میکشیدند به این خاطر بود که عواطف دینی و اعتقادی آنها جریحهدار شده بود؛ این حرکت مردم تظاهر و شعار نبود.
هیجان آن روز مردم ناشی از جراحتی سنگین بود که بر پیکره مبانی فکری و عاطفی آنها وارد شده بود. آنها باور دارند و اعتقاد دارد که تمام نهاد اصلی ولایت و وابستگی آنها به اهل بیت پیغمبر مقام معظم رهبری بوده که حجت امام زمان(ع) است حال دشمن این را هدف قرار داده و مورد هتاکی قرار داده است و بعد از این هم به جایی رسیده بود که سیدالشهدایی که با جان مردم، مغز مردم و تمام هستی مردم ارتباط دارد را مورد هتاکی و جسارت قرار دادند.
فارس: به نظر حضرتعالی برای ماندگاری 9 دی چه کاری باید انجام دهیم؟
حماسه 9 دی را باید برای مردم تبیین کنیم، خاطره نگوییم. همانطور که حضرت آقا نیز در دیدار با ستاد بزرگداشت 9 دی فرمودند باید این حماسه را برای مردم تبیین کنید. تاریخ نگویید چرا که مردم خودشان در آن صحنه حضور داشتند؛ اگر میخواهید برای دشمنان هم بازگو کنید که آن ها تاریخ را قبول ندارند و از طرفی خودشان در نقطه مقابل قرار دارند ، باید واقعیت ها و جوهره 9 دی را برای مردم تبیین کنیم؛ باید توجه داشت که هرچه بیشتر برای مردم تبیین شود این حماسه و جریان ماندگارتر و نهادینهتر میشود.
*باید 9 دی را برای مردم تبیین کنیم اگر شاهدیم کربلا نهادینه و ماندگار شده است به این خاطر بوده که تحلیل شده، تبیین شده و در عمق عقاید و احساس مردم جای گرفته است. بنابراین باید 9 دی را هم به گونه تبیین کنیم که به عنوان یک خاطره هم عواطف و هم احساسات مردم را تا اندازهای متاثر کند و از طرفی برای جنبههای فکریشان نیز قضایا به طور کامل تبیین شده و شفاف باشد.
*اصل مهندسی فتنه در خارج از کشور بود/ فتنه 88 آخرین فتنه نبود
فارس: مهندسی فتنه در خارج از کشور یا در داخل شکل گرفته بود؟ همچنین بفرمایید که آیا فتنه 88 آخرین فتنه علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بود یا خیر؟
اصل مهندسی فتنه در خارج از کشور بود چراکه فتنهگران و فتنهانگیزان خارجی ها و عناصر استکباری بودند و همین الان هم در حال نقشهریزی و طراحی برای فتنهای دیگر هستند. باید بیان کرد که فتنه تمام نمیشود.
فتنه 88 نه تنها آخرین نبود بلکه نخستین فتنه بود؛ این بدین معناست که دشمن در آن زمان تجربه پیدا کرد که اگر در جایی مجددا بستر یافت بداند تا کجا میتواند پیش رود؛ فتنه 88 برای دشمن تجربه ای شد هرچند که مردم ایستادند و مقاومت کردند درحالی که تصور میکرد مردم ایستادگی و مقاومت نمیکنند. در فتنه 88 همه دیدیم که دشمنان تا بن اعتقاد و وابستگیهای مردم و ریشه انقلاب مردم که سیدالشهدا(ع) است، جلو آمد و جنگید.
*اگر رئیس جمهور کوچکترین زاویهای با رهبری داشته باشد از همان اندازه کم ضربه میبینیم
فارس: با توجه به اینکه در چند ماهه اخیر بحثهای متفاوتی از سوی رجال سیاسی پیرامون بحث انتخابات میشود؛ حضرتعالی بفرمایید که کاندیداهای ریاست جمهوری باید چه شاخصهها و ویژگیهایی داشته باشند؟
با تجربهای که در این 33 سال در نظام جمهوری اسلامی ایران کسب کردیم به این جمع بندی میرسیم که اگر رئیس جمهور عنصری وابسته به رهبری و ولایت باشد، به صورت کامل مدیریت کشور در راستای اهداف امام و انقلاب بیمه شده است ولی اگر رئیس جمهور ولو به اندازه کم هم زاویهای با رهبری داشته باشد، به همان اندازه ضربه می بینیم و همان اندازه کم راه نفوذی برای دشمنان میشود.
*در عرصه انتخابات کاندیدا نباید شعار وابستگی به رهبری دهند؛ باید سند ارائه دهند
در عرصه انتخابات باید کاندیدایی را بپذیریم که شعار وابستگی به رهبری ندهد و ادعا نکند بلکه سند داشته باشد. با توجه به اینکه کسانی که کاندیدا میشوند دارای سوابق سیاسی هستند پس باید همه آنها سند وابستگی صد در صدی به رهبری و ولایت ارائه دهند؛ این نکته باید حتما یکی از مولفههای قطعی کاندیداهای ریاست جمهوری همواره مدنظر قرار گیرد. در عین حال باید کاندیداهای ریاست جمهوری مدیر و مدبر بوده و طرح و برنامه داشته باشند. ولی باید در کنار تمام این ویژگیها سند ارائه دهند که در تمام مواضع وابسته به رهبری بوده و کوچکترین زاویهای با رهبری نداشتهاند.
*اعلام برائت از فتنهگران و مقابله با فتنه باید یکی از شاخصههای کاندیدای ریاست جمهوری باشد
همچنین باید کاندیدای ریاست جمهوری سند ارائه دهد نه این که تنها بگوید من در آن روز گفتم که فتنهگران کار بدی کردند. کاندیدای ریاست جمهوری ضمن ارائه سند، باید کنار رهبری در مقابله با فتنه گران بایستد چراکه مقام معظم رهبری فتنه را سرکوب کرده و با آن مقابله کردند. لذا کسی که مواضعش با رهبری یکسان است پس باید در سرکوبی فتنه هم نقش داشته باشد.
فارس: در این روزها شاهد گمانه زنیها و اعلام برخی مواضع و شرایط از سوی رجال سیاسی و جریانات سیاسی در کشور هستیم، باید توجه به بیانات حضرت آقا، آیا این اعلام مواضع و گمانه زنیها خلاف تاکیدات ایشان نیست؟
این که میبینیم درحال حاضر برخی خود را مطرح می نند یا به دنبال تمهید مقدمات هستند همین نکته نخستین نقطه زاویه پیدا کردن با مقام معظم رهبری است چراکه ایشان فرمودند هیچ بحثی نکنید و هیچ موجی به وجود نیاورید. هیچ تنش و هیجانی ایجاد نکنید. لذا همینها خواه ناخواه ایجاد موج میکند؛ اینکه ایشان اصرار دارند به این خاطر است که تنش و اختلاف سبب ایجاد موج میشود و از طرفی موج هم موج سوار پیدا می کند و افرادی که در عرصه سیاست بر مردم نفوذی ندارند با موج سواری میآیند و خود را به جایی میرسانند.
فارس: به نظر حضرتعالی تعدد کاندیدا از سوی اصولگرایان سبب شکست آنها در انتخابات نمیشود؟
اصولا تعدد و اختلاف در هر خط و قومی سبب شکست می شود که البته برای این مطلب آیه ی قرآن نیز داریم. لذا باید افراد به جمع بندی برسند زیراکه اگر به جمع بندی نرسند خود این بحث مصیبتی است.
*مردم به ساکتین فتنه رای ندهند
فارس: در پایان بفرمایید آیا ساکتین فتنه و همچنین اصلاحطلبان میتوانند در انتخابات 92 شرکت کنند و اینکه چه توصیه ای به مردم دارید؟
ساکتین فتنه با رهبری زاویه داشتند، اگر هم این افراد در انتخابات کاندیدا شوند مردم نباید به آنها رای دهند. اصلاح طلبان هم آنهایی که با رهبری زاویه داشتند را مردم باید توجه کنند و به آن ها رای ندهند. همچنین از مردم میخواهیم که چشمشان پشت پای مقام معظم رهبری باشد و آنهایی که پشت ایشان حرکت میکنند را مدنظر داشته باشند. Copyright: gooya.com 2016
|