پنجشنبه 14 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرسی خطاب به ایران: تهدید کشورهای عربی خلیج فارس تهدید مصر است + واکنش مهمانپرست

عصر ایران - محمد مرسی ضمن ارائه پیشنهاد تشکیل ناتوی عربی گفت: امنیت خلیج فارس، امنیت مصر است.

به گزارش خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، رئیس جمهور مصر دوباره بر اهمیت امنیت خلیج فارس و کشورهای جنوبی آن برای مصر تاکید کرد و گفت: قاهره آسیب زدن به امنیت خلیج فارس و امنیت همه کشورهای عربی را نمی پذیرید. مرسی این مطلب را در دیدار با شماری از روزنامه نگاران حاضر در همایش فعالان رسانه در قاهره بیان کرد.

رئیس جمهور مصر در پاسخ به سؤالی درباره "تهدیدات ایران علیه کشورهای جنوب خلیج فارس" گفت: مصر در ماه فوریه آینده میزبان نشست سازمان همکاری اسلامی خواهد بود و قاهره پیام شفافی را در این نشست ارسال خواهد کرد که کسی حق ندارد هیچ یک از کشورهای منطقه را تهدید کند.
وی افزود: ثبات امنیتی، هدف همه کشورهای عربی است. مسئله امنیتی در کشورهای عربی نیازمند بهبود است تا به ثبات اقتصادی برسند و بتوانند تکامل اقتصادی را میان خود، برقرار کند.

مرسی درباره ثبات نظامی هم سخن گفت و اظهار داشت: منظور از این نوع از ثبات جنگ ، تجاوز و دشمنی نیست بلکه ایجاد سازمان و ساختار دفاعی مانند ناتو است که بتواند از امنیت کشورهای عربی دفاع کند.

وی چند روز قبل از این هم در سخنرانی اش در مجلس مشورتی (سنا) مصر، تاکید کرده بود امنیت خلیج فارس و کشورهای جنوب آن، امنیت مصر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


واکنش مهمانپرست به اظهارات مرسی، توضیح درباره سطح مذاکرات هسته‌ای و مطرح نبودن مذاکره با آمریکا
دیپلماسی - سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اظهارات محمد مرسی که گفته بود امنیت خلیج فارس، امنیت مصر است اظهار داشت: هر اختلاف نظر و دیدگاه سیاسی به معنای خصومت و دشمنی نیست.

رامین مهمانپرست در نشستی با اصحاب رسانه قم که در دفتر نمایندگی وزارت خارجه قم برگزار شد درباره اظهارات محمد مرسی رئیس جمهور مصر که گفته بود "امنیت خلیج فارس امنیت مصر است و کسی حق ندارد هیچ یک از کشورهای این منطقه را تهدید کند" گفت: در کار رسانه ای اگر در جهتی حرکت شود که به اختلاف افکنی کشورهای منطقه دامن زده شود موجب خوشحالی جریان استکباری می شود.

وی افزود: اصلا معلوم نیست این مطالب به طور دقیق نقل می‌شود یا خیر. برخی از این اخبار را رسانه های غربی و عربی مطرح می کنند که برخی از این رسانه ها با جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت خصومت دارند و باید دید از طرح اینگونه اخبار به دنبال چه هدفی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه با بیان اینکه اختلاف نظر در برخی مسائل با بعضی کشورهای منطقه یک امر طبیعی است گفت: مگر قرار است همه کشورهای دنیا راجع به همه تحولات بین المللی مثل هم فکر کنند اما نکته مهم این است که اگر روابط دوستانه برقرار باشد و منافع مشترک وجود داشته باشد می توان از طریق گفتگو و رایزنی و تبادل نظر دیدگاه ها را به هم نزدیک کردو بهترین انتخاب را انجام داد.

اهم صحبت‎های سخنگوی دستگاه دیپلماسی را به نقل از مهر می آید:
• هر اختلاف نظر و دیدگاه سیاسی که مطرح می شود به معنای خصومت و دشمنی نیست و نباید ما را به سوی خصومت پیش ببرد.

• درباره صحبت هایی که درباره شروع فعالیت های بی بی سی انگلیسی در ایران مطرح شده است نیز، ما هیچ هراسی نداریم که رسانه های مختلف در کشور ما فعالیت داشته باشند و تا زمانیکه حقایق را منعکس کنند از همکاری با آنها استقبال می کنیم. هر موقع که احساس شود که این رسانه ها از انجام مسئولیت اصلی خود که انعکاس واقعیات است دور شوند و به فتنه انگیزی و ارائه تصویر غلطی از کشور بپردازند از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد همانطور که این کار در همه کشورها صورت می گیرد.

• اقدام به قطع برخی شبکه های جمهوری اسلامی از روی ماهواره ها یک رسوایی بزرگ برای دنیای غرب است که مدعی آزادی بیان هستند. در شرایطی که کشورهای غربی ترس از این دارند که صدای ملت ایران به گوش دنیا برسد و جلوی فعالیت رسانه ای ما را می گیرند باید با رسانه های کشور های مختلف ارتباط برقرار کنیم و سعی کنیم اخبار را مستقیم از آنها بگیریم و با ایجاد همگرایی رسانه های مختلف دنیا یک جریان رسانه ای مستقل ایجاد کنیم.

• سطح مذاکرات تغییر نخواهد کرد و ما آمادگی خود را برای برگزاری هر مذاکراتی که حقوق ملت ایران محترم شمرده شود و از موضع برابر باشد اعلام می کنیم و باید همه بدانند موقعی اینگونه گفتگوها نتیجه خواهد داشت که ما از موضع قدرت وارد شویم.

• درباره بحث‌هایی که در خصوص توقف غنی سازی 20 درصدی مطرح می‌شود، برخی با طرح اینگونه مباحث سعی در انحراف افکار عمومی دارند و باید صبر کرد که نظرات شفاف جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته ای مطرح شود.
• مذاکرات با آمریکا مطرح نیست ، آمریکایی ها ثابت کرده اند که دشمنی و خصومت و همان روش‌های گذشته خود را ادامه می‌دهند و در چنین شرایطی مذاکره با آمریکایی ها انجام نخواهد شد.

• ما اینطوری متوجه شده ایم که آمریکایی ها یک تحلیل اشتباه درباره ایران دارند و فکر می کنند که ایجاد فشارهای بیشتر باعث کوتاه آمدن ملت ما از ارزش های مورد نظر خود می شود به همین سبب در پی ایجاد تحریم های بیشتر هستند و تصور می کنند اوج این تحریم ها در انتخابات سال آینده ریاست جمهوی می تواند اثر گذار باشد.

• مسئله هسته ای ایران بهانه است و اگر ما در این مسئله به خواست های آنها عمل کنیم مطمئن باشید در مسائل دیگر به ملت ایران فشار خواهد آورد.

• درباره دیپلماسی کشورمان در معادلات منطقه ای و بین المللی، کافی است به کشورهای اطراف نگاهی بیندازیم که در چه وضعیتی هستند و این درگیری ها که امروز در این کشورها می بینیم برای کشور ما نیز برنامه ریزی شده بود.

• دشمنان خیلی تلاش کردند تا بین جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه با طرح مسائل گوناگون درگیری نظامی ایجاد کنند اما با تدبیر جمهوری اسلامی این نقشه ها عملی نشد. ما در مسائل گوناگون محکم حرف و موضع گیری می کنیم اما در عین حال منطقی تصمیم می گیریم. اگر در این شرایط حساس احساسی عمل کنیم این رفتار احساساتی ممکن است برای ما مشکلات جدی ایجاد کند و باید با تدبیر بهترین تصمیم را اتخاذ کنیم.

• امروز سوریه به نقطه تقابل نیروهای استکبار و مقاومت اسلامی تبدیل شده است. تاکید ما این است که مسئله سوره راه حل نظامی ندارد و نیروهای درگیر در این کشور از طریق نظامی به نتیجه نخواهند رسید و معتقدیم تنها راه حل خروج از برون رفت بحران سوریه راه حل سیاسی است.

• ما در جهت حل بحران سوریه راه حل 6 ماده ای خود را ارائه داده ایم و به کشور های منطقه نیز توصیه می کنیم راه حل درست را انتخاب کنند و در نهایت باید این مردم سوریه باشند که از طریق انتخابات آزاد و صندوق رای سرنوشت خود را تعیین کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016