یکشنبه 17 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بشار اسد امروز به "آخرین تحولات سوریه" می‌پردازد

بی بی سی ـ در شرایطی که درگیری‌ها بین نیروهای دولتی سوریه و مخالفان مسلح بشار اسد، رئیس‌جمهور، ادامه دارد، رسانه‌های دولتی سوریه گزارش کرده‌اند که آقای اسد امروز در اقدامی کم‌سابقه، سخنرانی عمومی خواهد داشت.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داده است که در سخنرانی امروز بشار اسد به "آخرین تحولات سوریه و منطقه" پرداخته خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در روزهای گذشته درگیری شدیدی بین دو طرف در نزدیکی دمشق، پایتخت، در جریان بوده است.

هرچند اقدامات مخالفان بشار اسد برای تسلط بر شهرهای مهم یا مناطق حومه‌ای آنها با مقاومت شدید و حمله‌های گسترده نیروهای دولتی روبه‌رو بوده است.

سازمان ملل متحد برآورد کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه از ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر جان خود را در درگیری‌ها از دست داده‌اند.

طرح صلح

آخرین سخنرانی عمومی بشار اسد در ماه ژوئن (نزدیک به شش ماه پیش) انجام شد.

آخرین گفت‌وگوی عمومی او نیز آخرین‌بار با یک تلویزیون روسی در ماه نوامبر (کمتر از دو ماه پیش) انجام شد.

او در آن مصاحبه گفت که "در سوریه زندگی می‌کند و می‌میرد."

از آن زمان تاکنون مخالفان مسلح دولت توانسته‌اند کنترل مناطقی از شمال سوریه را در دست بگیرند و شورای رهبری منسجم‌تری تشکیل دهند.

دیروز (شنبه، پنجم ژانویه) گروه ناظران حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است، از بروز درگیری‌های شدید در دو منطقه در حومه دمشق خبر داد.

اقدامات دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه در تلاش بوده است تا دو طرف را برای تایید و تصویب اجرای یک طرح صلح ترغیب کند. در چارچوب این طرح که تابستان گذشته در یک کنفرانس بین‌المللی تدوین شد، باید یک دولت ائتلافی در سوریه تشکیل شود.

اما تدوین‌کنندگان این طرح صلح، نقش بشار اسد، رئیس‌جمهور کنونی سوریه را در دولت آینده مشخص نکرده‌اند، در حالی که مخالفان او تاکید دارند که برای پایان دادن به درگیری‌ها، باید آقای اسد از قدرت کنار برود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016