سه شنبه 19 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تبعیض در ارائه خدمات به مسافران ایرانی در فرودگاه دوحه قطر از زبان یک شاهد عینی

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ
یکی از مسافران ایرانی شرکت هواپیمایی قطر ایرویز در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از رفتارهایی که وی آنها راتبعیض آمیز خواند در ارائه خدمات به مسافران ایرانی در فرودگاه دوحه خبر داد.‏ این مسافر ایرانی ضمن ارائه مستنداتی به کمپین گفت: « مسافران ایرانی در ماه دسامبر گذشته که در فاصله زمانی بین دو پراوز بین ۱۲ تا ۲۰ ساعت در قطر حضور داستند و از پیش ویزای موقت ۲۴ ساعته ( STPC ) دریافت کرده بودند و توسط آژانس های فروش بلیط و دفاتر قطرایرویز هتل رزرو کرده بودند، برخلاف تعهدات شرکت هواپیمایی قطری و مقررات بین المللی از انتقال به هتل منع شدند. این رفتار نژادپرستانه با این توجیه صورت گرفت که اداره مهاجرت ( Immigration office ) وابسته به وزارت خارجه قطر دستورالعمل جدید صادر کرده که برای مسافران ایرانی باید اجازه مجدد برای انتقال به هتل دریافت کنند.»

وی افزود:«طبق قوانین اعلام شده توسط وزارت خارجه قطر برای دارندگان برگه رزرواسیون هتل با شماره ویزای موقت اس تی پی سی نیازی به اجازه مجدد از اداره مهاجرت (Immigration Office) نیست . این مشکل به خاطر مسائل سیاسی و طبق گفته کارمندان شرکت هواپیمایی فوق الذکر فقط برای شهروندان ایران، سوریه و اردن و تنها از اوایل دسامبر به وجود آمده است. هر چند که در مدت چند ساعتی که در محل مربوطه در فرودگاه قطر حاضر بودیم ، فقط شهروندان ایران و سوریه با این تبعیض آشکار روبرو شدند. حتی برای مسافران دیگر با توقف بین ۸ تا ۲۴ ساعت که ویزای اس تی پی سی هم از قبل دریافت نکرده اند در محل فرودگاه ویزای موقت صادر میشود و با پرداخت حدود ۳۰ دلار امکان انتقال به هتل میسر میگردد. برای ایرانیان نیز در هفته های قبل اینچنین بوده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته این مسافر پرواز هواپیمایی قطر، با این حال برای مسافران ایرانی ای این مشکل پیش امده که از قبل از ورود به فرودگاه دوحه ویزای اس تی پی سی گرفته و حتی شماره آن نیز مشخص شده بود و هزینه ۱۰۰ ریال قطر (معادل ۳۰ دلار) جهت دریافت این ویزا نیز پرداخت شده بود. اما مسافران ایرانی با رفتار غیرانسانی و ناشی از رویکردهای سیاسی و غیرحرفه ای قطرایرویز و اداره مهاجرت وابسته به وزارت خارجه قطر ساعتها منتظر اجازه انتقال به هتل شدند و بعد از عدم صدور اجازه انتقال به هتل، مجددا به سالن ترانزیت منتقل و تا زمان پرواز دوم با توقفهای طولانی، در آنجا معطل مانند.»

این مسافر ایرانی که نخواست نامش فاش شود همچنین گفت: «تنها در ساعت ۵ تا ۶ صبح روز ۳۰ دسامبر حدود ۲۰ مسافر ایرانی که قبلا همزمان با خرید بلیط هزینه ویزا و هتل را پرداخت کرده بودند ، تنها به دلیل داشتن پاسپورت ایرانی از انتقال به هتل منع شدند و تنها برخی خانواده ها که افراد مسن یا کودک همراه داشتند ، توانستند از ویزای موقت ۲۴ ساعته و هتل رزرو شده خود استفاده کنند.‏ بیشتر ایرانی هایی که با این مشکل روبرو شدند بلیط های خود را مستقیما از دفاتر قطرایرویز خریداری کرده اند و همه مراحل اخذ ویزای موقت ۲۴ ساعته (STPC ) و رزرواسیون هتل توسط دفاتر شرکت قطرایرویز انجام شده است.‏»

وی این رفتار دولت قطر را خلاف تعهدات بین المللی و نقض بارز حقوق انسانی مسافران ایرانی دانست و افزود: «از نظر ما این رفتار تبعیض آمیز و سیاسی قطرایرویز و وزارت خارجه قطر، نقض تعهدات و قرارداد بین مسافران و شرکت هواپیمایی قطری و همچنین توهینی بزرگ به شهروندان ایران است. همچنین این برخورد سیاسی و تبعیض آمیز نقض آشکار قوانین و موافقت نامه های بین المللی از قبیل اعلامیه جهانی حقوق بشر است که دولتها و افراد را از هرگونه اعمال تبعیض نژادی، قومی و ملی منع کرده است. همچنین دولت قطر متعهد به اجرای کنوانسیون بین المللی منع و مجازات جنایت آپارتاید ( ICSPCA ) شده است.‏ طبق مفاد این کنوانسیون رفتار دولت قطر مصداق بارز جنایت آپارتاید علیه شهروندان ایران می باشد و طبق همین کنوانسیون این رفتار نژادپرستانه در دادگاه های همه کشورهای عضو ( منجمله ایران) قابل رسیدگی و طرح دعوی میباشد.»‏

این شاهد عینی به کمپین گفت: «خواسته مسافران ایرانی عذرخواهی رسمی دولت قطر از ایرانیان به خاطر این رفتار توهین آمیز و آلوده به تبعیض ، عذرخواهی کتبی دفاتر قطرایرویز از مسافران ایرانی و تعهد مبنی بر عدم تکرار نقض تعهد و رفتار تبعیض آمیز، سیاسی و غیرحرفه ای در ارائه خدمات هواپیمایی به مسافران ایرانی میباشد. »

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با ابراز تاسف از رفتار هواپیمایی قطر، خواستار پاسخگویی و متوقف کردن روند یاد شده در نادیده گرفتن حقوق اولیه مسافران ایرانی در ضمن پرواز و احترام به کرامت انسانی آنهاست و مراتب را در مکاتبه با سفارت قطر در واشینگتن پیگیری خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016