چهارشنبه 20 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

افزايش ۴۳ درصدی سرقت خودرو

مهر ـ معاون مبارزه با سرقت و جرائم خاص پليس آگاهی با اشاره به افزايش ۴۳ درصدی سرقت خودرو در سال جاری اظهار داشت: وقوع جرائم خرد در کشور رابطه مستقيمی با اعتياد و مشکلات اقتصادی دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ فريدون خالقی فرد، صبح چهارشنبه در نشست خود با خبرنگاران با اشاره به آمار وقوع سرقت ها در ۹ ماهه ابتدای امسال، اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد ۹۳ درصد پرونده های تشکيل شده در پليس آگاهی مربوط به جرائم سرقت می باشد که در ۹ ماهه امسال وقوع سرقت ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۳ درصد افزايش داشته است . همچنين ميزان کشف به کشف جرائم سرقت با افزايشی ۱۸.۵ درصدی روبرو بوده است.

وی با اشاره به آمار سرقت خودرو در کشور نيز اظهار داشت: ۵۲ درصد سرقت ها مربوط به وسايل نقليه مانند خودرو، موتور و لوازم داخل خودرو می باشد. همچنين ۲۲ درصد مربوط به سرقت های خاص مانند احشام، کيف قاپی و جيب بری بوده و ۱۸ درصد بقيه سرقت های اماکن مانند خانه، مغازه و بانک است.

معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهی ادامه داد: بررسی ميزان فراوانی سرقت ها در کشور نشان می دهد بيشترين سرقت مربوط به لوازم داخل خودرو با ۳۱.۴ درصد می باشد که بالغ بر ۵۴ درصد اين سرقت ها کشف می شود. پس از سرقت وسايل داخل خودرو سرقت موتور سيکلت با ۱۲.۴ و خودرو با ۱۰ درصد در رتبه های بعدی قرار دارد. همچنين در ۹ ماهه ابتدای امسال استانهای بوشهر، کردستان و همدان بيشترين کشفيات را در بين استانهای کشور به خود اختصاص داده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سرهنگ خالقی فرد در ادامه با تقسيم کردن سرقت ها به دو روش عادی و به عنف گفت: فراوانی سرقت های عادی ۹۹.۷ درصد است و ۲ درصد نيز مربوط به سرقت های به عنف می باشد. در سرقت های عادی ميزان کشف به وقوع در کشور ۶۳ درصد می باشد. امسال ميزان کشف ۱۹ درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است. در سرقت های به عنف نيز ميزان کشف به وقوع بالغ بر ۸۱ درصد است که نسبت به سال گذشته ۱.۲ درصد افزايش دارد.

معاون مبارزه با سرقت و جرائم خاص پليس آگاهی سپس به آمار دستگيرشدگان در حوزه سرقت اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه ابتدای امسال ميزان دستگيری ها ۵.۴ درصد افزايش داشته است که ۹۶.۳ درصد دستگير شدگان سارق و بقيه مالخر بودند. همچنين ۴۲.۸ درصد سارقان سابقه دار هستند. بررسی دستگير شدگان نشان می دهد ۹۷.۱ درصد سارقان مرد و بقيه زن بوده اند.

وی در ادامه به نقش خودروسازان در پيشگيری از وقوع سرقت ها اشاره کرد و گفت: اقدامات پيشگيری پليس بر اساس اطلاعاتی است که از سارقان به دست می آورد و اطلاعاتی که ما به خودروسازان می دهيم می تواند نقش موثری در کاهش وقوع سرقت خودرو داشته باشد. يکی از موضوعاتی که ما خيلی بر آن تاکيد داريم بحث کدگذاری قطعات خودروها می باشد. موضوع ديگر در خصوص پيشگيری از سرقت از بين بردن زمينه مساعد برای سرقت می باشد. زمانی که زيمنه سرقت مساعد نباشد انگيزه ابتر خواهد ماند.

وی ادامه داد: خودروسازان داخلی بايد ضريب ايمنی خودروهای توليد خود را بالا ببرند تا ما در خصوص خودروهای وارداتی حرفی برای گفتن داشته باشيم. آمارهای پليس نشان می دهد درصدی از خودروهای سرقت شده در کشور، خودروهای وارداتی می باشد. البته بايد به اين نکته توجه داشته باشيم که ۷۶ درصد خودروها يک ماه پس از سرقت کشف می شوند. سازمان های ذيربط در حوزه پيشگيری بايد پاسخگو باشند و سازما و نهادهای دولتی به اين نکته توجه داشته باشند که اموال بيت المال در اختيار آنها می باشد و بايد از آن به طور ويژه محافظت کند.

خبرنگاری درباره سرقت برخی خودروها در کمتر از ۱۱ ثانيه پرسيد که خالقی فرد در اين رابطه، گفت: اين آمار صحيح نمی باشد. سرقت خودرو بستگی به تجهيزات ايمنی دارد که در آن استفاده می شود. خودرو پرايد تا چند سال قبل در کمترين زمان ممکن سرقت می شد که حالا با توجه به اقداماتی که از سوی کارخانه سايپا صورت گرفته ايمنی اين خودرو بالا رفته است. البته هنوز پرايد بالاترين آمار سرقت را دارد که بايد به توليد بالای اين خودرو نيز توجه داشته باشيم. بعد از پرايد، خودروهای گروه پژو در رتبه بعدی سرقت قرار دارند.

معاون مبارزه با سرقت و جرائم خاص پليس آگاهی سپس به سرقت در پوشش مامور اشاره کرد و گفت: سرقت در پوشش مامور يکی از سرقت های مهم در کشور می باشد در حاليکه آمار وقوع آن کم است اما به دليل اينکه وجهه پليس را زير سئوال می برد جزو سرقت های مهم در نظر گرفته می شود. بارها توصيه کرده ايم تمام ماموران موظف هستند در ابتدا خود را به شهروندان معرفی کرده و کارت شناسايی ارائه دهند. شهروندان در صورتيکه به ماموری مشکوک شدند بلافاصله بايد با ۱۱۰ تماس بگيرند.

خبرنگار مهر درباره وضعيت ميزان سرقت خودرو در کشور نسبت به سال گذشته پرسيد که خالقی فرد در پاسخ گفت: آمار سرقت خودرو امسال نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزايش داشته است. تعامل ما با خودروسازان خوب است اما هنوز به نقطه مطولب نرسيده است. بايد توجه داشت يکی از انگيزه های سرقت خودرو سرقت قطعات با ارزش آن می باشد. اگر برای اين قطعات هويت قائل شويم مطمئنا با کاهش آمار سرقت آن روبرو خواهيم شد. از سوی ديگر امسال توليد خودرو نيز افزايش يافته که اين موضوع در افزايش آمار سرقت بی تاثير نبوده است.

معاون مبارزه با سرقت و جرائم خاص پليس آگاهی در پاسخ به پرسش ديگر مهر درباره سن مجرمان، اظهار داشت: در سرقت های باندی شاهد هستيم سرکرده های باند که اغلب افرادی با سن بالا هستند خود را در سرقت ها نشان نمی دهند و با فريب افراد جوان از آنها سوء استفاده می کنند. اما در سرقت های خود شاهد هستيم سن مجرمان بين ۱۸ تا ۲۵ سال می باشد.

خبرنگار مهر در خصوص رابطه اعتياد و مشکلات اقتصادی با وقوع سرقت ها پرسيد که خالقی فرد در پاسخ اظهار داشت: وقوع سرقت به خصوص جرائم خرد رابطه مستقيمی با اعتياد و مشکلات اقتصادی دارد. بطوريکه بررسی پرونده ها نشان می دهد اغلب اين دسته از سارقان به مواد مخدر اعتياد داشته و برای تهيه هزينه مواد مخدر دست به سرقت می زنند. همچنين در آبان ماه امسال با مشکلات بوجود آمده شاهد افزايش وقوع سرقت های خرد در سطح جامعه بوديم.

سرهنگ خالقی فرد در پايان، در خصوص پرونده های زورگيری نيز، گفت: با اقدام اخير قوه قضائيه و صحبت های آيت الله لاريجانی طی چند ماه اخير شاهد سير کاهشی زورگيری در سطح جامعه خواهيم بود. اما در ۹ ماهه ابتدای امسال سرقت های به عنف، ۱.۲ افزايش داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016