پنجشنبه 21 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ مثبت به درخواست فعالان اینترنتی برای امنیت بیشترکاربران: شرکت یاهو سرویس ای میل خود را به گزینه SSL مجهز کرد

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ـ پس از نزدیک به چهار سال که از تلاش فعالان حوزه آزادی و امنیت سایبری که از شرکت یاهو درخواست امن کردن خدمات آنلاین خود و از همه مهمتر سرویس ای میل آن را داشتند، این شرکت با راه اندازی پلاتفرم اچ.تی.تی.پی.اس ارتباط امن تری را برای کاربران سرویس ای میل این شرکت فراهم کرده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به همراه ۲۵ سازمان دیگر از جمله گزارشگران بدون مرز، در ماه نوامبر نامه ای برای مدیرشرکت یاهو ارسال کردند و در آن خواستار آن شدند که برای امنیت بیشتر کاربران گزینه HTTPS به سرویس این شرکت اضافه شود. (دانلود متن نامه) برخی وب سایت های تخصصی اشاره کرده اند که اگر چه این درخواست مدتها از این شرکت شده بود اما نامه یاد شده این تصمیم را تسریع کرده است. اضافه کردن این سرویس باعث می شود امنیت کاربرانی که از سرویس ای میل یاهواستفاده می کنند به خصوص وقتی به اینترنت “WiFi” متصل هستند بیشتر شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


طی سالهای گذشته فعالان حقوق بشر و مدنی برخی از کشورهایی که در آنها سانسوروکنترل دولتی روی خدمات دولتی و همچنین هک کردن ای میل های کاربران توسط سرویس های امنیتی رواج دارد، نسبت به ناامن بودن سرویس ای میل یاهو که امکان هک کردن آن را بسیار آسان می کند گلایه کرده بودند و از این شرکت کرارا خواسته بودند که همانند دیگر شرکت های خدمات دهنده ای میل مانند گوگل از پلاتفرم مطمئن تر اچ. تی.تی.پی.اس استفاده کنند.

علی اکبر موسوی (خوئینی) نماینده تهران ونایب رئیس کمیته مخابرات مجلس ششم و از فعالان حوزه امنیت سایبری و آزادی اینترنت که مباحث مربوط به این حوزه و از جمله امن کردن ارائه سرویس های ای میلی توسط شرکت هایی همچون گوگل و یاهو را از نزدیک دنبال کرده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در خصوص تلاش های به عمل آمده گفت:‌«این اقدام یاهو بسیار امیدبخش است از این لحاظ که چنان سرویس پرهزینه ای در طرح تجاری آن وجود نداشت و چنین سرویس گرانی عمدتا برای جلوگیری از دستبرد به حساب بانکی افراد وجابجایی آنلاین پول بین کامپیوتر وبانکها استفاده می شود و یاهو به دلیل فشار فعالین عرصه آزادی اینترنت آن را عملی نمود. باید تاکید کنم که این سرویس فعلا فقط برای ای میل یاهو راه اندازی شده و هنوز شامل مسنجر برای چت های آنلاین نگردیده و مسنجر یاهو امنیت ضعیفی دارد. امیدوارم یاهو این مرحله را نیز پشت سر گذارده و سایر شرکت های مشابه فاقد چنین سرویسی، در راه اندازی آن تردید نکنند.»

حمایت از امنیت خدمات شرکت اینترنتی ای میلی همانند گوگل و یاهو یکی از جمله درخواست هایی بود که در جریان جلسه ای در مجلس سنا کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به عنوان یکی از مواردی که دسترسی امن کاربران ایرانی را بیشترخواهد کرد مطرح کرده بود. پیش وپس از آن نیز بسیاری از فعالان اینترنتی امن کردن سرویس اینترنتی ای میل یاهو را از این شرکت خواستار شده بودند.


شرکت یاهو سرویس اس.اس.ال ای میل خود را فعال کرد تا بدین ترتیب کاربران اینترنتی از امنیت بیشتری برخودار باشند.این سرویس خودبه خود فعال نمی شود وباید کاربران چنددقیقه برای فعال کردن آن وقت صرف کنند: برای فعال کردن سرویس SSL روی “Mail Options” کلیک کنید. بعد بروید به “Advanced Settings” و روی “Turn on SSL”کلیک کنید.

کالين اندرسون کارشناس مستقل شبکه های اينترنتی در آمريکا که طی سالهای گذشته روی موضوع امنيت شبکه ها وسرويس های اينترنتی تمرکزداشته است نيزبه کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت:‌«ارزش SSL برای ياهو يا فيس بوک بر اين اساس نيست که شما به دولت اعتماد داريد بلکه براين اساس است که ای ميل ها، اطلاعات و تصاوير شما بايد خصوصی نگهداشته شود. هر شخصی صرف نظراز اينکه سياسی است يا نه حق دارد که مطمئن شود – چه دولتها، شرکتها، هکرها، مالکان کافی نت ها يا هر کس ديگری- درحال ديدن فعاليت های آنلاينش نيست. SSL يک گام اتبدايی برای تهيه کردن چنين حفاظتی است. شمابايد انتظار داشته باشيد سرويس هايی که اطلاعات مهم شخصی تان را به آنها می دهيد به اندازه کافی احترام قائل می شوند برايتان که SSL را فراهم کند و اين سرويس را از همان ابتدا باز (روشن) بگذارند.»

موسوی خوئينی افزود:« نکته مهم آنکه بايد در نظر داشت به رغم وجود سرويس SSL در ياهو، فيس بوک و جی ميل هرچند با درصد ونمونه های کمی امکان جعل گواهينامه های آن از سوی برخی شرکت ها وجوددارد و در حوزه مجازی امنيت صد درصد نيست کما اينکه در يک نمونه نادر هفته گذشته يک شرکت ترکيه TurkTrust چنين اتفاقی برای گوگل افتاد و فورا برملا گرديد. با اين حال وجود سرويس ‌،SSL امنيت کاربران را فوق العاده نسبت به گذشته بالا برده و ضمن احتياط نبايد تسليم فضای رعب آفرينی نهادهايی در ايران شد که عمدتا بر خلاف قانون سعی در از ميدان بدر کردن کاربران در مسير آزادتر استفاده از اينترنت دارند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016