چهارشنبه 27 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هيات آژانس به رياست هرمان ناکارتس وارد تهران شد

ايسنا ـ هيات آژانس به رياست هرمان ناکارتس، معاون يوکيا آمانو در امور پادمان‌ها بامداد روز چهارشنبه با استقبال علی‌اصغر سلطانيه وارد تهران شد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، هفتمين دور از مذاکرات ايران و آژانس صبح روز چهارشنبه در محل سازمان انرژی اتمی برگزار می‌شود.

آخرين دور از مذاکرات فنی و کارشناسی ۲۳ آذرماه در تهران برگزار شد. دو طرف توافق کردند گفت‌وگوها را ۲۷ دی‌ماه در تهران برای رسيدن به چارچوبی مشخص از سر گيرند.

علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که رياست هيات مذاکره‌کننده ايران را بر عهده دارد پس از مذاکرات ۲۳ آذر به ايسنا گفت که گفت‌وگوها در فضايی مثبت و سازنده برگزار و پيشرفت خوبی به دست آمد.

هرمان ناکارتس نيز پس از مذاکرات آذرماه در وين پايتخت اتريش ضمن "خوب توصيف کردن نشست تهران" گفت که انتظار می‌رود مذاکرات ميان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و ايران درباره چگونگی انجام تحقيقات از برنامه هسته‌يی ايران ماه آينده به يک توافق منجر شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ناکارتس گفت: ما انتظار داريم يک رويکرد ساختاری را نهايی کنيم و بلافاصله پس از آن اجرای آن را آغاز کنيم.

وی ادامه داد: ما نشست‌های خوبی داشتيم.

به گزارش ايسنا، به نظر می‌آيد آن‌چه معاون مديرکل آژانس از آن به عنوان "رويکرد ساختاری" نام می‌برد در گزارش اخير يوکيا آمانو درباره ايران مورد اشاره قرار گرفته است.

در گزارش اخير يوکيا آمانو آمده است که:

۱. آژانس به دنبال توافق با ايران درباره يک رويکرد ساختاری برای شفاف‌سازی همه مسايل باقی‌مانده با تمرکز بر مسايل ترسيم شده در ضميمه سند GOV/۲۰۱۱/۶۵ بوده است.

۲. آژانس درخواست کرده که ايران اظهارات اوليه در ارتباط با مسايل تعيين شده در بخش C ضميمه GOV/۲۰۱۱/۶۵ را به آژانس ارائه کند.

ايران نگرانی‌های آژانس در ارتباط با مسايل تعيين شده در بخش C ضميمه را رد کرد و آنها را مبتنی بر ادعاهايی بی‌اساس خواند.

۳. آژانس به عنوان بخشی از رويکرد ساختاری، ۱۳ موضوع را تعيين کرده است که منطبق با موضوع‌های مندرج در ضميمه سند GOV/۲۰۱۱/۶۵ است که لازم است به آن‌ها پرداخته شود.

۴. آژانس مدعی است توضيحاتی در مورد ماهيت نگرانی‌های آژانس و اطلاعات در دسترس آن، در مورد پارچين و کارشناس خارجی به ايران ارايه کرد و سوالاتی اوليه‌ را در اين راستا به ايران ارائه کرده است که ايران تاکنون به آن‌ها پاسخی نداده است.

۵. آژانس در مواقع مختلف، از ۲۶ ژانويه ۲۰۱۲ به اين طرف، دسترسی به سايت (نظامی) پارچين را درخواست کرده است. ايران بر خلاف قطعنامه GOV/۲۰۱۲/۵۰ هنوز دسترسی به اين سايت را برای آژانس فراهم نساخته است.

بازرسان آژانس تاکنون دو بار از سايت نظامی پارچين بازديد و بازرسی کرده‌اند و هيچ سند و مدرکی که ايران را به انجام فعاليت‌های هسته‌يی در اين سايت متهم کند به دست نياورده‌اند. در عين حال ايران اعلام کرده است که در صورت رسيدن به يک توافق جامع با آژانس اجازه بازديد بازرسان از اين سايت را می‌دهد.

در عين حال فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی در حاشيه مراسم اولين سالگرد شهادت شهيد مصطفی احمدی‌روشن و رضا قشقايی درباره‌ مذاکرات ۲۷ دی‌ماه ايران و آژانس در تهران اظهار کرد: اگر نمايندگان آژانس که به ايران می‌آيند بدون پيش داوری بيايند و هدف‌شان روشن کردن حقيقت باشد و منصفانه و عادلانه حقوق کشور ما را در نظر بگيرند، حتما در همين جلسه آينده با ما به نتيجه خواهند رسيد. اما اگر با پيش داوری قبلی بيايند و بخواهند حقوق ما را ناديده بگيرند فکر نمی‌کنم به نتيجه مثبتی دست پيدا کنند.

عباسی در پاسخ به ايسنا مبنی بر اين‌که ممکن است در چارچوب توافق بر سر مداليته همکاری با آژانس ايران تعهداتی فراتر از معاهده‌ی ان‌.پی‌.تی و اساسنامه‌ آژانس را بپذيرد؟ اظهار کرد: ما هيچ چيز را فراتر از چارچوب ان‌.پی.تی نمی‌پذيريم. ما به حرف‌های ادعايی و ارائه مدارکی که مستند نيستند پاسخ نخواهيم داد. پاسخ ما به مدارکی است که آن‌ها به ما تحويل دهند و برای ما قابل قبول باشد.

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز جمعه هفته پيش در توکيو گفت که درباره گفت‌و‌گوها با ايران خوشبين نيست.

اما اظهارات آمانو مغاير با ارزيابی خوشبينانه‌ای است که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته بعد از ديدار با مقامات ايرانی در تهران ابراز کرد.

در عين حال مديرکل آژانس گفت که مذاکرات با ايران که درباره امکان دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسيسات نظامی پارچين خواهد بود، خوش‌بين نيست.

وی ادعا کرد: گفت‌وگوها با ايران به صورت خطی پيش نمی‌رود. يک قدم پيش می‌رود، اما بعد دو يا سه قدم به عقب بازمی‌گردد. بنابراين ما نمی‌توانيم بگوييم که (برای نشست ۱۶ ژانويه) چشم‌اندازی خوشبينانه داريم.

آمانو احتمال يک توافق در نشست پيش رو را نامشخص دانست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016