پنجشنبه 14 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هلگا اشميت دوباره با علی باقری تماس گرفت

فرارو - در شرايطی که بنا بر اعلام مقامات آمريکايی و اروپايی، بيش از يک ماه از ارائه پيشنهاد زمان و مکان دور جديد مذاکرات هسته ای به ايران می گذرد، مقامات تهران هنوز به اين پيشنهاد پاسخ نداده اند، اما گزارش ها حاکی از آن است که همچنان رايزنی غرب با تهران در اين زمينه ادامه دارد.

ماه گذشته اعلام شد هلگا اشميت، معاون مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا در تماس تلفنی با معاون دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، زمان و مکان مذاکرات جديد را پيشنهاد داده است. اکنون نيز المانيتور به نقل از يک ديپلمات اروپايی گزارش می دهد اشميت بار ديگر با علی باقری تماس گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا بر اين گزارش، مذاکره کنندگان گروه ۱+۵ (آمريکا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) و ايران گفت و گو هايی در زمينه ساماندهی دور جديدی از مذاکرات انجام داده اند. گفته می شود که اين تماس تلفنی در تاريخ ۳۱ دسامبر، يعنی آخرين روز سال ۲۰۱۲، برقرار شده است.

يکی از مقامات دفتر اشتون در اين زمينه اظهار داشت: اين دو مقام در حال کار بر روی نشست بعدی هستند که به زودی برگزار خواهد شد.

اين در حالی است که جزئيات زمان و مکان دور بعدی گفت و گوها، هنوز منتشر نشده اما انتظار می رود که مذاکرات در ماه جاری ميلادی برگزار شود.

پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری ۶ نوامبر آمريکا، بسياری از تحليلگران اميدوار بودند با توجه به مشخص شدن نتيجه و پيروزی مجدد باراک اوباما، مذاکرات هسته ای با ايران به زودی از سرگرفته شود. اما بر خلاف انتظار ها، تنها يک دور مذاکره بين ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی در اين مدت برگزار شد که دستاورد ملموسی به همراه نداشت.

گفتنی است هفته گذشته نيز رسانه های روسی اعلام کردند، مذاکره کنندگان گروه ۱+۵ همچنان سرگرم گفت و گو با مقامات تهران برای تعيين تاريخ و مکان نشست بعدی هستند.

همچنين سعيد جليلی، دبير شورای عالی امنيت ملی و عضو ارشد مذاکرات هسته ای ايران در جريان سفر روز چهارشنبه به هند ابراز اميدواری کرد که اين مذاکرات به زودی از سرگرفته شود.

به گزارش رويترز، جليلی گفت، ما پيشنهاد خود را به روسيه ارائه داده ايم و مسکو نيز آمادگی خود را برای از سرگيری مذاکره اعلام کرده است که از آن استقبال می کنيم.

جليلی در جمع خبرنگاران در دهلی نو، گفت، زمان و مکان مذاکره هنوز نهايی نشده اما اميدواريم که به زودی مذاکرات آغاز شود.

اشاره جليلی به پيشنهاد ارائه شده به روسيه در شرايطی است که پيش از اين اعلام نشده بود ايران پيشنهاد جديدی برای غرب دارد. در دور قبلی مذاکرات تهران بسته ای پيشنهادی برای غرب داشت که محور آن به رسميت شناخته شدن حقوق هسته ای ايران بود. اما همانگونه که جمهوری اسلامی بسته پيشنهادی غرب را نپذيرفت، آمريکا و متحدانش نيز به پيشنهاد های تهران روی خوش نشان ندادند.

غرب در بسته پيشنهادی خود از ايران خواسته بود غنی سازی با خلوص ۲۰ درصد را در مقابل برخی همکاری های هسته ای تعليق کند. گزارش ها حاکی از آن است که پيشنهاد های تازه يا در واقع تغيير شکل يافته غرب برای ايران نيز چندان با بسته قبلی متفاوت نيست. اما مشخص نيست پيشنهاد هايی که باقری می گويد ايران آنها را به روسيه ارائه داده، با پيشنهادهای قبلی متفاوت است يا خير.

به گزارش هاآرتص، سفر جليلی به هند اين گمانه زنی را مطرح کرده است که آيا دهلی نو نيز در روند از سرگيری مجدد مذاکرات هسته ای با ايران نقشی دارد يا خير. البته جليلی پس از ملاقات با مشاور امنيت ملی هند، راهی افغانستان خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016