چهارشنبه 27 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پاسخ نمايندگان به سخنان احمدی نژاد: يارانه نقدی مستهلک شده است، فروپاشی بنگاه‌های اقتصادی اظهر من الشمس است

فرارو - پس از پايان سخنان محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس تعدادی از نمايندگان بر اساس قرعه کشی به سخنرانی درباره اظهارات رييس جمهور پرداختند. نمايندگان درحالی که احمدی نژاد برای شنيدن پاسخ های آن‌ها حاضر نشد در صحن مجلس بماند به نقد بخش هايی از اظهارات رييس جمهور پرداختند.

به گزارش فرارو، رئيس مجلس شورای اسلامی در پی سخنان رئيس جمهور بر لزوم قانونگرايی دولت تاکيد کرد و گفت: اگر قانون در کشور اجرا شود آن وقت می توان ادعا کرد که عدالت رخ داده است.» باريجانی عنوان کرد که چند نکته وجود دارد. ای کاش آقای رئيس جمهور بودند و اعضای هيات دولت بودند تا نکاتی را عرض می کرديم.

گزيده سخنان لاريجانی به اين شرح است:

ما قبول داريم شرايط کشور، شرايط حساسی است مخصوصا هم وضعيت اقتصادی درون کشور و هم وضع تحريم ها و خيلی مهم است. من با آقای رئيس جمهور هم عقيده هستم که نبايد بهانه دست ديگران داد بايد به اين موضوع توجه کرد که کارهايی نشود که ديگران از آن سوء استفاده کنند.
اگر توليد ملی در کشور افزايش پيدا کند همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند که به توليد توجه شود، پايداری و استقامت ملی بوجود می آيد و تحريم ها اثری نخواهد کرد اگر ايرادی دوستان نمايندگان در هدفمند کردن يارانه ها دارند مربوط به نفع آن نيست بلکه هدفمندی يارانه ها را مجلس تصويب کرد با يک قواعدی که ايراد آن است که آن بخش از قانون که مربوط به توليد بود درست اجرا نشد و مشکلاتی که امروز در توليد وجود دارد که در صنعت و کشاورزی آن را می بينيد. پس مهمترين مسئله برای دور زدن تحريم ها اين است که ما فضای رونق توليد را در کشور بوجود آوريم.
طرح هايی که آقای رئيس جمهور مطرح کردند چه در مورد زمين و چه در مورد هدفمندی يارانه ها و بانک بايد در بستر معقولی در کميسيون های مربوطه بررسی شود. آنچه که صلاح کشور است و مفيد به حال ملت است آنجا با حضور کارشناسان مختلف، دولت و بخش خصوصی و صاحبنظران ديگر تصميم گيری شود.
اگر قرار است ما به قانون اساسی پايبند باشيم نمی شود گفت که ما در مورد اصل ۱۲۶ يا ۱۲۱ پايبندی داريم اما در اين زمينه نظر ديگری داريم. همه جا بايد نظر شورای نگهبان را مبنا قرار دهيم.
اشکالات بايد رفع شود نگاه نگاه طبيبانه است. اگر قانون در کشور اجرا شود آن وقت می توان ادعا کرد که عدالت رخ داده است. بدون قانون نمی شود عدالتی رخ بدهد پايه عدالت بر قانون است. بايد به اين نکته توجه شود که وقت اصلی کشور صرف اين سايش های تخلفات قانونی نشود و فکر می کنم يکی از موارد مهم در کار ما و دولت در آينده می تواند همين موضوع باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حميد رضا فولادگر نماينده اصفهان:

بنابر اعلام بانک مرکزی شاخص بهای مصرف کننده از شروع طرح تحول اقتصادی تا اوايل امسال از ۱۰.۵ درصد به ۲۶.۵ درصد رسيده است اين در حاليست که هنوز تحولات ارزی در اين شاخص را نديده ايم.
پرداخت يارانه که با رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ با تورمی که هست در حال مستهلک شدن است و ديگر در آينده نقشی ايفا نخواهد کرد. بنابراين قطعا برای جبران اقتصادی خانوار راه حل ديگری پيدا کرد آنچه قانون می گويد پرداخت فقط نقدی نيست بلکه غير نقدی هم هست، از جمله آن تخصيص دادن آن به زير ساخت های مسکن و اشتغال است.
برای معيشت مردم بايد فکر کرد. مخصوصا برای دو ماه آخر امسال که وضع معيشتی مردم اصلا مناسب نيست که قطعا بايد مجلس و دولت راه حل هايی برای آنها پيدا کنند.
من از آمار دولت استفاده ميکنم. وزارت صنعت، معدن و تجارت آماری داده اند که با هم چک کرده ايم و مرکز پژوهش ها نيز آن را تاييد کرد. بر اساس اين آمار تا پايان خردادماه امسال حدود ۲ هزار ميليارد تومان و تا پايان شهريور ماه ۲۲۰۰ ميليارد تومان در طرح يارانه ها به توليد کمک شده است. اين ۲۲۰۰ ميليارد تومان از محل افزايش قيمت ها نيست. چيزی حدود کمتر از ۱۰۰ ميليارد تومان از محل افزايش هدفمندی يارانه هاست، بقيه از منابعی است که هم به توليد و هم به مردم از منابعی غير از منابعی که قانون تصريح کرده است، پرداخت شده است.
اين موضوع که در سالگرد هدفمندی يارانه ها مطرح شد که ۱۶ يا ۱۷ ميليارد تومان به توليد داده شده است به هيچ عنوان صحت ندارد.

به هر حال وقتی سرمايه گذار را دعوت می کنيم در قبال ثروت کار ايجاد می شود ما نمی توانيم از يک طرف سياست های اصل ۴۴ را بيان کنيم و از طرف ديگر اقتصاد دست ۵ هزار نفر باشد. ما نه ۵ هزار تا و نه هيچ عدد ديگر را قبول داريم. ما معتقديم به هر حال بخشی از مردم سرمايه گذار هستند و آنها را بايد دعوت کرد و موانع را برداشت تا چرخ اقتصاد را به جريان بيندازند البته عدالت هم بايد رعايت شود اين در گرو بهبود فضای کسب و کار است.
محمد رضا باهنر نماينده مردم تهران

متخصصان سلامت بارها گفته اند که اگر درصدی از نقدينگی که به خانوارها اختصاص داده شد به بخش سلامت تخصيص می يافت بالای ۹۰ درصد شهروندان از هزينه درمان معاف می شد. هزينه های درمانی که برخی مواقع خانوارها را از هستی ساقط می کند و امروز درد بی پولی خانوارها بيشتر از درد مرض است.
در خصوص بيمه بيکاری نيز نمايندگان مجلس با همه وجود احساس می کنند که بيکاری همه خانوارها را آزار می دهد و امروز به گفته مسولان دولتی مقداری از پول يارانه ها که به خانوارها داده می شود مستهلک می شود و ۴۰ هزار تومانی که الان پرداخت می شود ارزش ۴۰ هزار تومان دو سال قبل را ندارد و اگر بخواهيم اين مسير را بدويم در صورتی که يارانه نقدی هم ۴۰۰ هزار تومان شود به تبع آن مجبور می شويم از جيب مردم ۵۰۰ هزار تومان برداريم. به عبارت ديگر اگر ۳۰ هزار تومان می دهيم ۵۰ هزار تومان هزينه تورم تحميل می شود يا ۵۰ هزار تومان پرداخت می شود ۸۰ هزار تومان هزينه تورم تحميل می کنيم.
فروپاشی بنگاه های اقتصادی اظهر من الشمس است. روند ۷ سال گذشته در حاليکه نکات مثبتی نيز دارد اما شاخص های اقتصادی را متزلزل کرده و به عقيده ما ۷ - ۸ ماهی از عمر دولت باقی است بايد دست به دست هم بدهيم تا مشکلات روزمره را حل کنيم.
اقتصاد خانوار هم اکنون تحت فشار است و مردم هزينه های زندگی را نمی توانند جبران کنند بايد برای طرح های بزرگ و سنگين در فرصت بهتر برای انجام کارهای کارشناسی و تفاهم وقت بگذاريم.
مسعود پزشکيان نماينده تبريز:

اگر آنچه که مجلس مصوب کرده بود به درستی اجرا شود در هيچ جای کشور هيچ مريضی برای خريد دارو، پزشک و بستری شدن مجبور نبود مشکلی را تحمل کند و گدايی اين و آن را کند و اين يعنی عدالت. اين يعنی به همان آدم هايی که ادعا می کنيم می خواهيم خدمت دهيم، خدمت می کنيم.
ما در همان قانونی که دولت به مجلس ارائه داد آورديم که ۱۰ درصد از خالص هدفمندی يارانه ها را اختصاص دهيد به بخش بهداشت که اگر اين انجام می شد هر کسی که به بيمارستان می رفت از موقعی که از مادر به دنيا می آيد تا زمانی که می ميرد خدمات سلامت او رايگان می شد و اين می شود هدفمندی و اين همان قانونی است که اگر اجرا شود هيچ فرقی بين فقير و غنی نخواهد بود.
ما خواسته مان از دولت اين است که قانون هدفمند سازی يارانه ها را که خودش به آن معتقد است درست و قانونی اجرا کند و هيچ چيز اضافه ای از دولت نمی خواهيم.
اگر قرار است همه با هم متحد شويم وقتی که تو می گويی من يک انسان رشيدی هستم يک حرفی را می زنی بشين حرف ديگر نمايندگان را بشنو. اينکه ما حرف بزنيم و بعد مجلس را ترک کنيم و بعد بگوييم بايد با هم متحد باشيم و دست به دست هم دهيم تناقض است و اين حتی برای کسانی که فارسی هم بلد نيستند می فهمند که ممکن است اين دولت و مجلس با يکديگر مشکل داشته باشند.
رئيس جمهور در زبان می گويد بايد متحد باشيم اما در عمل نمی ايستد يک کلام حرف مردم را گوش دهد و چه چيز مهمتر از اين است که ما در اين جا با دولت هم پيمان شويم و با تلاش و کوشش مشکلات مردم را حل کنيم و هيچ چيز مهمتر و بالاتر از اين نيست.
رئيس جمهور قانون را زير پا می گذارد و بعد می گويد هيچ چيز مهمتر از اجرای قانون نيست.
علم آن چيز نيست که من می دانم، علم مجموعه انسان هايی هستند که در اين مملکت زندگی می کنند بسته به رشته و توان خودشان از نظرات آنها استفاده شود و بعد باور داشته باشيم و ايمان داشته باشيم که اين علم را با مشارکت مردم و عالمانه پيش ببريم نه اينکه هر کاری دلمان بخواهد انجام دهيم.

مسعود مير کاظمی نماينده تهران


آنچه دولت درحال حاضر به عنوان هدفمندی يارانه ها اجرا می کند را اجرای ناقص اين طرح خواند و از افزايش وابستگی کشور به نفت ابراز نگرانی کرد.
امروز آنچه با آن روبرو هستيم اين است که هدفمند کردن يارانه ها به تنهايی اجرا شده است و ديگر محورهای طرح تحول درآن لحاظ نشده است.
آنچه امروز اقتصاد مار ا تهديد می کند وابستگی روز افزون به نفت است، در حال حاضر بيشتری درآمد ناشی از نفت را داشته ايم اما در سال ۸۶، ۳۹ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان عملکرد جاری داشته و در امسال با تمام صرفه جويی هايی که انجام شده است اين رقم به ۸۰ تا ۸۵ هزار ميليارد تومان رسيده است که بخش عمده ای از آن به نفت اختصاص می يابد.
تضعيف پايه پولی باعث افزايش تورم و نقدينگی شده است. در سال گذشته ۸۴ ميليارد دلار واردات و ۴۴ ميليارد دلار صادرات صورت گرفته است و بانکها عملکرد نامناسبی در اختصاص ارز داشته اند که اين باعث ايجاد نوسانات ارزی است.

غلامرضا مصباحی مقدم نماينده تهران


پاره‌ای از طرح‌های پيشنهادی آقای رئيس جمهور مناسب آغاز دوره نهم رياست جمهوری بود و نه پايان دوره دهم؛ از سوی ديگر ما خدشه‌ای به اصل اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها وارد نمی‌کنيم که بايد قانون هدفمندسازی يارانه‌ها تا رسيدن به اهداف دنبال شود.
اجرای طرح هدفمندی يارانه‌ها ۳ هدف را دنبال می‌کرد، ابتدا برقراری عدالت در توزيع يارانه‌ها، دوم مديريت انرژی و سوم اصلاح ساختارهای توليدی. اين اهداف بايد در اجرای مراحل بعدی با هم مدنظر قرار گيرند که متاسفانه در مرحله اول چنين نبود.
هر کمکی به توليد کشور، کمک به مردم تلقی می‌شود، چرا بنا را بر اين بگذاريم که کمک مردم فقط به اين معنا است که پول توی جيب آنها گذاشته شود، بجای دادن ماهی به مردم ماهيگيری بياموزيم.
هم‌اکنون کارخانجات بسياری وجود دارد که با ظرفيت ۳۰،۴۰ درصد کار می‌کند و کارخانجاتی نيز وجود دارد که سرمايه‌گذاری‌های ثابت آنها انجام شده و نيازمند سرمايه در گردش هستند و اگر ما سرمايه در گردش اين کارخانه‌ها را تامين کنيم، اشتغال به سرعت بالا می‌رود. بالا رفتن اشتغال، بالا رفتن رفاه مردم را در پی دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016