چهارشنبه 27 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس: هدفمندی کامل اجرا‌شود فقر ريشه‌کن می‌شود، کسی که حمله می کند، هميشه برنده است

رييس‌جمهور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مردمی که قالی می‌بافند نبايد روی حصير زندگی کنند و ملتی که روی دريای ثروت نشسته‌اند نبايد فقير داشته باشد.

به گزارش ايسنا، محمود احمدی‌نژاد صبح امروز (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس حضور پيدا کرد و در ابتدای سخنان خود با تبريک فرا رسيدن ماه ربيع‌الاول و همچنين ابراز خرسندی از حضور در جمع نمايندگان مجلس شورای اسلامی و تشريح هدف خود از حضور در صحن علنی مجلس مطلب اول خود را به رابطه دولت و مجلس اختصاص داد و با تاکيد بر اينکه "من همه نمايندگان مجلس را دوست دارم"، اظهار کرد: هيچ‌کس نمی‌تواند بگويد رييس‌جمهور خواسته يک نماينده را در پيگيری مسائل منطقه‌ای و يا ملی به دليل مواضع آن رسيدگی نکرده است؛ البته متاسفانه عده‌ای به صورت مستمر اخبار خلاف منتشر می‌کنند و با ايراد اتهامات بی‌اساس می‌خواهند فضای برادری بين دولت و مجلس را مخدوش کنند.

رييس‌جمهور افزود: امروز عده‌ای از تخريب رابطه دولت و مجلس سود سياسی و احتمالا اقتصادی می‌برند.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در مجلس، با بيان اينکه "همه ما برای خدمت آمده‌ايم و فاصله‌ای جز تقسيم کار ميان ما نيست"، گفت: من اطمينان دارم که اگر بخواهيم همه خواسته‌های خود را روی کاغذ آوريم بيش از ۹۵ درصد خواسته‌های ما يکی خواهد بود و پنج درصد باقيمانده نيز مطمئنا قابل حل و تفاهم است.


بايد به سطح چند کشور اول دنيا برسيم

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در جمع نمايندگان مجلس با بيان اين‌که همه می‌دانيم ظرفيت کشور بسيار زياد است، گفت: بايد به سطح چند کشور اول دنيا برسيم و به الگو تبديل شويم که اين توقع زيادی نيست و توانمندی ملت ايران است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينکه موانع ساختاری در اقتصاد ايران وجود دارد که مشکل‌آفرين است، اظهار کرد: در شرايط فعلی با تحريم دشمن روبرو هستيم، چون ملتی که می‌خواهد مستقل، سرافراز و الها‌م‌بخش زندگی کند، دشمن دارد و دشمنان نمی‌خواهند ما پيشرفت کنيم و اين به باور همگانی تبديل شده است و با اقدامات سازنده‌ای که شما در دولت و ملت انجام می‌دهيد، مخالف هستند، اما بهانه‌های ديگری می‌آورند، در حالی که با پيشرفت و اقتدار ملت ايران مخالف هستند و امروز سياستمداران جهانی هم به اين باور رسيده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سه جهت گيری کلی در برخورد با تحريم ها

رييس‌جمهور با بيان اينکه در برخورد با تحريم سه جهت‌گيری کلی وجود دارد، توضيح داد: جهت‌گيری اول ادامه وضع موجود است چون آنها حمله کرده‌اند و دولت بسيج شده است حملات آنها را دفع کند، يعنی آنها راه را می‌بندند و ما راه جديد پيدا می‌کنيم و فشاری که می‌آورند را خنثی می‌کنيم و با تدبير،‌ طراحی‌های آنها را دور بزنيم.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه جهت‌گيری دوم در برابر تحريم‌ها، ‌تسليم در برابر دشمن است، گفت: همه می‌دانيم تسليم در برابر دشمن از ساحت ملت بزرگ، مجلس و دولت و نظام برآمده از اين ملت و همه کسانی که در اين جلسه هستند به‌ ‌دور است و جهت‌گيری سوم، ايجاد تحول ساختاری و استفاده از ظرفيت‌های ملی،‌ عبور از تحريم و مايوس کردن دشمن است.


کسی که حمله می کند، هميشه برنده است

رييس‌جمهور در ادامه صحبتهای خود در مجلس، با تاکيد بر اينکه "کسی که حمله می‌کند هميشه برنده است و آن کسی که در موضع انفعال قرار می‌گيرد دائم چيزی را از دست می‌دهد"، گفت: جهت‌گيری اول (ادامه وضع موجود) به ضرر ماست و از ديد و به اعتقاد ما، اين جهت‌گيری نمی‌تواند شرايط را به نفع ملت ايران تغيير دهد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: البته دولت ايستاده و به طور شبانه‌روزی مشغول به کار است اما به نظر نمی‌رسد که ما با اين روش بتوانيم کار را جلو ببريم. اگر اقدامات سريع دولت نبود، آنها (تحريم‌کنندگان) به همه اهداف خود می‌رسند، اگرچه آنها به لطف خدا و هوشمندی ملت به چنين اهدافی دست پيدا نکرده‌اند.


چهار نقطه ضعف برای اقتصاد ايران

رييس‌جمهور برای اقتصاد ايران چهار نقطه ضعف اصلی مطرح کرد و اولين نقطه ضعف در اقتصاد را جريان ثروت و سرمايه عنوان کرد و گفت: بيش از پنجاه سال است که اين جريان به معنای ثروت و سرمايه اعم از نيروی انسانی کارآمد در جهات خاصی شکل گرفته و به لحاظ جغرافيايی از مناطق دورتر و محروم‌تر به مناطق برخوردارتر و مرکزی‌تر آمده است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه "اين جريان دائما ادامه دارد، چنانچه وقتی حتی يک نيروی متخصص توانمند در يک نقطه دور طلوع می‌کند،‌ نمی‌تواند در آنجا بايستد و بايد به مرکز کشور بيايد"، افزود: به لحاظ دهک‌های درآمدی نيز جريان ثروت و درآمد از جيب دهک‌های با درآمد کمتر به جيب دهک‌های با درآمد بيشتر می‌رود. همچنين به لحاظ نوع فعاليت‌های اقتصادی از فعاليت‌های توليدی،‌ مثبت و ماندگار به سمت سفته‌بازی و فعاليت‌های کاذب سوق پيدا می‌کند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: نمی‌شود که اصل اقتصاد کشور دست سه - چهار هزار نفر باشد و بقيه تابع و يا عنصر فرعی قلمداد شوند.

رييس‌جمهور ضعف سيستم بانکی کشور را عامل اصلی در تحقق اين نقاط ضعف دانست و افزود: سيستم بانکی تنها کارکنان و مديران نيستند، سيستم بانکی ما به گونه‌ای است که دائما ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط برخوردار منتقل می‌کند و مشکل اين است.

رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود در جمع نمايندگان مجلس در تشريح مشکلات اقتصادی کشور با انتقاد از اتکای هزينه بودجه دولت به ارز نفتی گفت: اين موضوع از سال ۴۹ الی ۵۰ شروع و به مرور بيشتر شد.

در ادامه به راهکار دولت و مجلس برای کمک به حل اين موضوع در سال‌های اخير اشاره کرد و گفت: در اين ارتباط صندوق توسعه ملی ايجاد شد و بخشی از درآمد ارزی نفتی دولت از هزينه دولت به اين صندوق واريز شد برای سرمايه‌گذاری‌های بيشتر.

رييس‌جمهور ادامه داد: به طور متوسط همواره بودجه‌ هزينه‌های دولت‌ها به درآمد نفت وابستگی داشته و بعضا اين موضوع به مرور زمان افزايش پيدا کرده و يکی از دلايل تورم نيز اين موضوع است.

رييس‌جمهور يکی ديگر از مشکلات را عدم اتکا برنامه‌ريزی‌های اقتصادی کشور به منابع بومی و سرزمينی برشمرد و گفت: ما بعضا می‌بينيم که برنامه‌ريزی‌های اقتصادی ما به مدل‌های اقتباسی وابستگی دارد و عمده نظريات و مدل‌ها از لحاظ تحليل اقتصادی و رشد اقتصادی نوعا سرمايه‌داری و يا سوسياليستی است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه بخش وسيعی از برنامه‌ريزی‌های کشور متکی به منابع بومی نيست و ما در واقع از اين منابع در حد ظرفيت استفاده نمی‌کنيم، گفت: اين خود يکی از دلايل وابستگی زياد به ارز نفتی و ارز است.


چهار راهکار برای ضعف ها

رييس‌جمهور در ادامه سخنان خود به ارائه راهکارها پرداخت و گفت: به نظر می‌رسد که چهار راه اصلی برای حل اين مشکلات وجود دارد که من چند تا از اين راهکارها را عرض می‌کنم.

وی گفت: اولين راه اين است که مسير جريان ثروت و سرمايه را تغيير دهيم و تا اين مسير تغيير نکند، مشکلات سر جای خود باقی می‌ماند، بايد به نحوی برنامه‌ريزی کنيم که ثروت و سرمايه در کل کشور بچرخد و متمرکز در يک شهر نباشد و به نحوی حرکت کنيم که همه نقاط کشور آباد شود و فرصتی فراهم شود که تمام مناطق از جمله مناطق محروم از سرمايه‌گذاری لازم برخوردار شوند.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه بايد سفته‌بازی و گرايش به فعاليت‌ اقتصادی کاذب را در کشور کم کنيم و فعاليت‌های پايدار اقتصادی را در کشور گسترش دهيم گفت: از آن طرف بايد به نحوی برنامه‌ريزی کنيم که تقاضا برای کالاهايی که ارزش کمتری دارند به مانند طلا و ارز کمتر شود.

رييس‌جمهور به اهميت مردمی کردن و عمومی کردن اقتصاد اشاره کرد و گفت: ما بايد به نحوی برنامه‌ريزی کنيم که تمام مردم در تمام سرزمين فرصت فعاليت سازنده اقتصادی را پيدا کنند و فعال شوند.

رييس‌جمهور راه‌حل سوم را استفاده حداکثری از منابع عمومی و سرزمينی عنوان کرد و گفت: ما کشور ثروتمندی هستيم و اگر به منابع سرزمينی‌مان متکی شويم رشد در کشور ما پايدار خواهد بود و آسيب‌پذيری به حداقل می‌رسد.

رييس‌جمهور راهکار چهارم را قطع رابطه بودجه هزينه‌ای دولت با ارز نفتی عنوان کرد و گفت: بايد يکبار با يک تصميم مشترک اين موضوع را تمام کنيم، گرچه فشارهايی نيز وارد می‌شود.


چهار پيشنهاد دولت

رييس‌جمهور در ادامه سخنرانی خود در جلسه امروز مجلس، با بيان اينکه "دولت چهار پيشنهاد مشخص دارد"، گفت: اولين پيشنهاد، استفاده از زمين است که بالاترين ثروت خدادادی به ملت ايران است.

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اينکه وسعت ايران ۱۸۷/۳ ميليون هکتار است"، افزود: از اين مقدار ۲۵ ميليون هکتار دشت و کوير مرکزی است که نوعا معدن است، ۱۰۲ ميليون هکتار مرتع داريم که ۱۴ ميليون آن جنگل است. دو ميليون در شمال کشور و ۱۲ ميليون در دامنه البرز قرار دارد.

وی ادامه داد: ۲/۵ ميليون هکتار از اين مراتع تحت اشغال مراکز صنعتی، دامی و طيور است اما سوال اينجاست که آيا از اين زمين‌ها به درستی استفاده می‌شود؟ ما حدود ۴۵ ميليون هکتار زمين قابل کشت داريم که تنها ۱۴ ميليون آن کشت می‌شود و چهار ميليون هم آيش آن است. ۲۷ ميليون هکتار زمين قابل کشت وجود دارد و آب هم هست، آب کم است اما هست، مگر می‌شود خدا زمين حاصلخيز خلق کند و آب ندهد؟ اين نشدنی است.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "راهکار پيشنهادی دوم ما استفاده از معادن است"، گفت: معادن ما قابل تقسيم به ۲۵۰ هزار بلوک معدنی است که امروز کمتر از پانزده هزار بلوک استفاده می‌کنيم. آيا نمی‌شود قوانين و آيين‌نامه‌ها را مجلس و دولت اصلاح کنند و هر که معدنی اکتشاف کرد پنجاه سال با تعيين آيين‌نامه‌ای از آن برداشت کند؟


تراز هدفمندی در مجموع مثبت است

رئيس جمهور در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس با بيان اينکه راهکار سوم هدفمندی يارانه‌هاست و معنی يارانه استفاده از منابع ملی است گفت: در زمان اجرای برنامه‌ی اول بحث‌هايی با هم داشتيم و نيازی به بيان آنها نيست.

وی با بيان اينکه گام اول هدفمندی يارانه‌ها به تحقق عدالت کمک کرد به آماری از اواخر سال ۹۰ اشاره کرد و توضيح داد: ضريب جينی از ۴۰ درصد به ۳۷ درصد رسيد، نسبت درآمد ۱۰ درصد ثروتمند به ۱۰ درصد فقير درخانوارهای شهری از ۱۲/۴۵ برابر در سال ۸۹ به ۱۰/۱۷ برابر در سال ۹۰ رسيد. و در خانوارهای روستايی از ۱۲/۶۳ برابر در سال ۸۹ به ۹/۳۸ برابر در سال ۹۰ رسيد.

احمدی‌نژاد با بيان اين که هيچ يک از طرح‌های اقتصادی کشور طی ۵۰ الی ۶۰ سال اخير نتوانسته است، شاخص‌های اصلی را در طول يک سال تا اين اندازه تغيير دهد، خاطر نشان کرد:‌طرح هدفمندی يارانه‌ها موجب صرفه‌جويی ارزی شد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اينکه برخی مدعی هستند هدفمندی يارانه‌ها باعث بالا رفتن قيمت ارز شده است، گفت: مگر هدفمندی مصرف ارز را بالا برد، که قيمت را بالا ببرد؟ بلکه پايين آورد.

رئيس جمهور با بيان اين که هدفمندی يارانه‌ها تورمی را کنترل کرد که خيلی ها باور نمی‌کردند، اظهار کرد: هدفمندی در زمانی آغاز شد که تورم ساليانه ۱۰/۱ و تورم نقطه‌ای ۱۲/۸ درصد بود و در دی ماه اين دو به هم رسيدند، يعنی تورم نقطه‌ای و تورم سالانه ۲۰/۹ شدند. البته تورم نقطه‌ای در مرداد ماه به اوج خود رسيد يعنی به ۲۲/۳دهم. ولی در دی ماه به هم رسيدند.

وی با بيان اينکه وقتی اتفاق ويژه‌ای در اقتصاد رخ دهد، تورم نقطه‌ای بالا می‌رود، توضيح داد: زمانی اين انرژی برای تورم زايی تخليه می‌شود که تورم نقطه‌ای و متوسط سالانه برابر شود. در حالی که در همين دوره حدود ۵ درصد تورم جهانی داشتيم. پس می‌توان حساب کرد که هدفمندی چقدر تورم ايجاد کرده است.

رئيس جمهور با اشاره به اين که نقدينگی در سال ۸۹ نزديک ۲۵ درصد و سال ۹۰ ، ۱۹/۴ درصد است، خاطر نشان کرد: هدفمندی نقدينگی را هم کاهش داد و برخی مصارف راهبردی را کنترل کرد. در حالی که آنها با تصور اين که مصرف بنزين در کشور ما لجام گسيخته است، بنزين را تحريم کردند، اما اين طرح باعث شد نياز ما به واردات بنزين به صفر برسد و طرح آنها خنثی شود.

احمدی‌نژاد با بيان اين که تراز صندوق هدفمندی در مجموع مثبت است، افزود : صندوق هدفمندی هم بدهکار است و هم طلبکار يعنی قرض گرفته است و از جايی طلبکار است و يک شرکت دولتی و بانک‌ها همينطور هستند يعنی هميشه طلبکار و بدهکار هستند.

احمدی نژاد با طرح اين سوال که چه کسی است که از پول بيشتر بدش بيايد؟ تصريح کرد:‌آيا فقرا دلبستگی‌شان به پول بيشتر است يا اغنياء و معلوم است که انسان برای تعالی است و به هيچ حدی قانع نيست، اما ما بايد حداقل ها را برای مردم تامين کنيم.


در اجرای هدفمندی هدف انتخاباتی نداريم

وی با بيان اينکه "يکی از بهترين اقدامات تحولی برای تضمين رشد پايدار و دور زدن تحريم‌ و خنثی کردن فشارهای دشمن، طرح هدفمندی يارانه‌ها بوده است"، اظهار کرد: اگر اين طرح کامل اجرا شود، ثروت عادلانه توزيع می‌شود، از سرمايه ملی صيانت خواهد شد، بهره‌وری در توليد بالا می‌رود، وابستگی دولت به ارز نفتی کاهش پيدا می‌کند و فقر ريشه‌کن خواهد شد.

احمدی‌نژاد همچنين گفت: من در مصاحبه‌ای گفتم که مرحله دوم بدين صورت است و می‌شود اين کار را انجام داد؛ البته مطالعات دولت کامل و آماده است و من مثال زدم و گفتم می‌شود اين کارها را انجام داد. يارانه‌ای که ما از طريق انرژی در کشور توزيع می‌کنيم با ارز دو هزار و ۵۰۰ تومان بيش از ۳۱۰ هزار ميليارد تومان است و می‌شود اين بازتوزيع شود.

رييس‌جمهور اضافه کرد: ديديد که ما با هم اين کار را انجام داديم. عددهايی که من در مصاحبه اعلام کردم واقعی بود، اگر کسی از دوستان بحثی دارد بياييد بنشينيم، عددها را ضرب و تقسيم کنيم؛ البته ما آثار و تبعاتش را پيش‌بينی کرده‌ايم.


می‌توانيم حداقل معيشت را برای مردم فراهم کنيم

احمدی نژاد در ادامه با تاکيد بر اينکه "من باور دارم که ما می‌توانيم حداقل معيشت را برای مردم فراهم و فقر را ريشه‌کن کنيم"، خاطرنشان کرد: در طرح اول هدفمندی مخالفان زيادی وجود داشت. آنها در مخالفت با اين طرح مقاله می‌نوشتند و برخی دوستانه به ما می‌گفتند نزديک انتخابات است و اين طرح را اجرا نکنيد چون بار منفی دارد حالا برخی که با همان قبلی‌ها منشتر کند، می‌گويند اين طرح در انتخابات بار مثبت دارد.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه "چه در دفعه قبل و چه در حال حاضر برای اجرای اين طرح هدف انتخاباتی نداريم"، تصريح کرد: اصلا شأن ملت ايران و دولت اجل از اين است که ما مسائل اصلی کشور را با مسائل مقطعی و لحظه‌ای گره بزنيم.


ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کرده‌ايم

رييس‌جمهور در بخش ديگری از سخنان خود در جمع نمايندگان مجلس به اهميت اصلاح نظام بانکی و تصميم دولت در اين زمينه اشاره کرد و گفت: ما چند تا بانک را وکيل تمام ملت کرده‌ايم و تمام ملت را از صحنه فعاليت اقتصادی کنار گذاشته‌ايم. در صورتی که مردم بايد در فعاليت اقتصادی مشارکت کنند، نظارت داشته باشند، ولی اکنون می‌بينيم که ثروت ملت را در چند بانک بلوکه کرده‌ايم و به اين بانک‌ها می‌گوييم کجا خرج کنند و از آن طرف به ملت می‌گوييم که برو بگير. اين تمرکز باعث ايجاد رانت می‌شود ،‌نظارت مخدوش می‌شود و باعث می‌شود که سياست‌ها درست اجرا نشوند.


اصلاح نظام مالياتی مخالفانی در دل طبقات برخوردار دارد

رييس‌جمهور به ديگر برنامه طرح تحول اقتصادی از جمله طرح اصلاح نظام مالياتی اشاره کرد و گفت: اين طرح را ما در اختيار شما قرار داده‌ايم و اميدواريم هرچه زودتر شما آن را در اختيار دولت قرار بدهيد.

رييس‌جمهور اظهار داشت: در دل طبقه برخوردار که کل اصول اقتصادی را در دست دارند، اين موضوع مخالفان جدی دارد، اميدواريم که مجلس هرچه زودتر اين طرح را بررسی کند، ميان‌بر بزند و آن را در اختيار دولت قرار دهد. اگر سيستم مالياتی درست نشود، ما هرچه به مناطق محروم نيز کمک کنيم، باز هم به خاطر اشکالات سيستم مالياتی به طبقه برخوردار بر می‌گردد.


تلاش ها تا آخر ادامه پيدا می کند

رييس‌جمهور با بيان اينکه برای حل اين مشکلات و انجام کارهای بزرگ بايد همه دست به دست هم بدهيم گفت: اقتصاد نيازمند تمرکز مديريت است و از چند نقطه موازی حتی نمی‌شود يک اتاق را مديريت کرد.

رييس‌جمهور در ادامه اظهارداشت: بعضا برخی دوستان در ملاقات با من می‌گويند شش ماه به پايان دولت بيشتر نمانده و رها کن و نمی‌شود کاری کرد، گفت: من يک سوال دارم مگر روزها با هم تفاوت دارد شش ماه اول با شش ماه آخر چه تفاوتی دارد روز اول دولت با روز آخر دولت چه تفاوتی دارد؟ چرا بايد انگيزه‌ها تفاوت پيدا کند. بايد تلاش‌ها تا روز آخر ادامه پيدا کند هر روز مهم است و بايد کارهای بزرگ انجام داد. البته اين دولت تمام می‌شود و مردم دولت ديگری را انتخاب می‌کنند و همه بايد از انتخاب مردم پشتيبانی و حمايت کنند.


انتقاد از نقدهای غيرمنصفانه عليه دولت

محمود احمدی‌نژاد در ادامه با بيان اينکه برخی افراد و دوستان در بيرون و داخل هستند که بی‌انصافی کرده و از مرز نقد عبور می‌کنند، گفت: اتهام زدن درست نيست. ‌برخی گفتند دولت مخفيانه ارز فروخته و پول آن را برای يارانه‌ها پنهان کرده است. آقای ابوترابی شما را به جدت مگر ما با هم صحبت نکرديم که اجرای طرح هدفمندی بدون تفاهم دولت و مجلس ناممکن است؟ گفتم يا نگفتم؟ آيا اين اتهام کوچکی است؟

احمدی‌نژاد ادامه داد: هفت دستگاه بر دولت نظارت دارند و اينطوری آب خوردن هم برای من سخت است؛ مگر می‌شود مخفيانه اين کار را کرد؟ اين اتهامی است که آدم به راحتی به برادر مسلمان خود نمی‌تواند بزند، چه برسد به دولت. صادق‌ترين دولت را متهم کردند. به من می‌گويند چرا با مردم حرف می‌ز نم، همين اواخر ايراد گرفتند که چرا مسائلی را با مردم مطرح کردم. به مردم نگوييم به چه کسی بگوييم؟ دولت کار محرمانه‌ای ندارد.

رييس‌جمهور با بيان اينکه "در مورد بانک تندترين اتهامات را به فرزندان پاک دولت زدند"، ادامه داد: برای تغيير ذائقه شما لطيفه‌ای می‌گويم. نقل می‌کنند که دوستی در اصفهان سخنرانی می‌کرد و هی اتهام می‌زد، يکی در پايان سخنان اين شخص پرسيده بود آيا شما سندی هم داريد؟ اين آقا پاسخ داده بود که هفت سال نهادهای نظارتی گشتند و نتوانستند سندی پيدا کنند آن وقت شما از من سند می‌خواهيد؟ اين موضوع البته واقعيت دارد.


توسعه مرز اختيارات يک قوه به ساير قوا به ضرر کشور است

رييس‌جمهور با بيان اينکه بر اساس قانون هر سه قوه مستقل از يکديگرند و اين به معنای دخالت نيست گفت: برای قوه مجريه اختيارات مستقل و اختياراتی ناظر به ساير قوا وجود دارد. ما هيچگاه در قانونگذاری دخالت نمی‌کنيم؛ دخالت به معنای دخالت.

وی در ادامه با بيان اينکه "اگر قانون پی‌درپی اصلاح شود ثبات بوجود نمی‌آيد"، افزود: در شرايط ثبات است که می‌توانيم عمل کنيم. اگر در طرح هدفمندی، بودجه و ساير مسائل دائما تغيير به وجود آيد برنامه‌ريزی را مشکل می‌کند و توقعی که شما داريد و دغدغه مشترک همه ماست اجرا نمی‌شود.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: قانون اساسی هندسه‌ای تعريف کرده که اگر از چارچوب شود آسيب می‌بيند. اينکه ديگر قوا تلاش کنند در حوزه اجرا وارد شوند آسيب می‌زند، توسعه مرز اختيارات يک قوه به ساير قوا به ضرر کشور است و به ضرر همه ماست. جايگاه مجلس بسيار رفيع و محترم است.

رييس‌جمهور در بخش پايانی سخنرانی خود در جلسه امروز مجلس به مسئله نظارت نهادهای نظارتی پرداخت و گفت: آيا در اين شرايط سخت می‌شود وزرای اقتصادی و رييس کل بانک مرکزی تقريبا دو سوم وقت هفته‌شان صرف اين شود که نهادهای نظارتی اينها را اظهار کنند و فشار بياورند؟ پس اين افراد چه وقت به کنترل بازار اداره اقتصاد کشور برسند؟

وی خاطرنشان کرد: بالاخره نظراتی وجود دارد که ممکن است درست هم باشد اما می‌شود اينها را با گفت‌وگو حل کرد. اگر کسی تخلف و سوءاستفاده‌ای در هر قوه‌ای داشته باشد بايد به آن رسيدگی کرد ولی مقدار زيادی از آنها ابهاماتی که ايجاد می‌شود و گزارشی است که تاييد نشده است، بنابراين ما بايد يک مقدار اينها را مديريت کنيم و کارها جلوتر ببريم.


نمی‌شود دائما يک قوه ولو با دلايل درست، تحت فشار باشد

احمدی‌نژاد با بيان اينکه "نمی‌شود دائما يک قوه ولو با دلايل درست، تحت فشار باشد"، گفت: بالاخره ما همه با هم کار می‌کنيم و اينهايی که من می‌گويم دعوا نيست بلکه بيان مشکلات است. من و شما يکی هستيم و با هميم و بايد بدانيم که جاها عوض می‌شود و ممکن است روزی برخی از اعضای عزيز مجلس به دولت بيايند حال بايد موضع افراد هم عوض شود.

رييس‌جمهور در پايان سخنان خود اظهار کرد: عزيزان من مردمی که قالی می‌بافند نبايد روی حصير زندگی کنند و ملتی که روی دريای ثروت نشسته‌اند نبايد فقير داشته باشد. ملتی که تاريخ، فرهنگ و تمدن دارد همت، اراده و ايمان دارد، پيامبر،‌ علی، حسين و مهدی دارد، هرگز در نخواهد ماند و همه قله‌ها را فتح خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016