پنجشنبه 28 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هرانا: در سال گذشته ميلادی ۵۸۷ نفر در ايران اعدام شدند

خبرگزاری هرانا - نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران روز دوشنبه در گزارشی ۳۷ صفحه اعلام کرد که ۵۸۷ نفر در ايران اعدام شدند.

بر اساس اين گزارش ۱۴۰ هزار تن از شهروندان به صورت مستقيم حقوقشان از سوی حاکميت نقض شده است، ۷۰% گزارشات نقض حقوق بشر در طی سال گذشته ميلادی از سوی نهادهای حقوق بشری و رسانه‌های مستقل يا غير وابسته به حاکميت گردآوری شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در بخش اعدام زندانيان ۶۳% اعدام شدگان به اتهام حمل يا قاچاق مواد مخدر بوده است ۱۰% اعدام‌ها به اتهام قتل و ۶% اعدام‌ها به اتهام تجاوز به عنف اعلام شده است.

اين نهاد حقوق بشری درصد خطای گزارش خود را ۳% در بحث منابع اين گزارش اعلام داشته است، بيشتر اعدام‌ها در تهران انجام شده است، استان تهران با ۱۶%، سمنان و فارس با ۹% در صدر جدول اجرای احکام اعدام قرار داشتند.

سال گذشته ميلادی ۵۹ نفر در سراسر کشور در ملاء عام اعدام شدند، که اکثر آن‌ها جرائم خشنی چون قتل و تجاوز به عنف را داشته‌اند به عبارتی ديگر ۱۰% اعدام‌ها در ايران در انظار عمومی اجرا شده است.

دستگاه قضايی ۵۴% اين اعدام‌ها را گزارش کرده‌اند و نهاد‌های حقوق بشری نيز ۴۶% اعدام را گزارش کردند، اين در حالی است که مسئولين قوه قضائيه سال گذشته مدعی شدند در زندانهای ايران اعدام مخفيانه وجود ندارد.

طبق آمار فوق اجرای حکم اعدام در ايران نسبت به گزارش سال گذشته همين نهاد ۹% افزايش داشته است. در بخشی از اين گزارش آمده است دستگاه قضايی ۴۴۸ تن از شهروندان را به ۴۶۲ ماه محروميت از حقوق اجتماعی، ۱۵۶۰۵ ماه حبس تعزيری و ۱۳۳۸ ماه حبس تعليقی محکوم نموده است.

در طی يکسال گذشته نيروهای امنيتی ۲۲۰۵ شهروند را بازداشت نموده‌اند که از اين تعداد ۳۳۶ مورد آن به صورت موردی و ۸۴۲ مورد آن به صورت بازداشت فله‌ای يا بدون مشخص شدن هويت بازداشت شده بوده است.

گزارش مربوطه را اينجا می توانيد بررسی کنيد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016