یکشنبه 1 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئياتی از جلسه شب گذشته مجلس و دولت، هدفمندی و معيشت موضوعات اصلی

مهر ـ جلسه مشترک مجلس و دولت از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقيقه شب گذشته با حضور روسای ۲ قوه مجريه و مقننه، جمعی از وزيران و معاونان رئيس جمهور، نواب رئيس مجلس و روسای برخی کميسيون های تخصصی در نهاد رياست جمهوری آغاز شد و حدود ساعت ۹ شب به پايان رسيد.

يکی از نمايندگان مجلس حاضر در اين نشست در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موضوعات مطرح شده در اين جلسه مشترک، جزئيات آن را تشريح کرد و گفت: موضوعات اصلی مطرح شده در اين جلسه مربوط به مسائل مهم اقتصادی کشور از جمله مبحث معيشت مردم در آستانه سال نو و هدفمندی يارانه ها بود.

در جلسه مشترک مجلس و دولت که در قالب کميته مشترک ۲ قوه برگزار شد و عمده مسائل آن مربوط به موضوعات مهم اقتصادی کشور بود، علاوه بر رئيس مجلس و رئيس جمهور، وزيران اقتصادی دولت، نواب رئيس و جمعی از نمايندگان اقتصادی مجلس حضور داشتند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در نشست مشترک کميته مجلس و دولت که هدف اصلی اش بررسی مسائل مهم اقتصادی و مشکلات معيشت مردم به ويژه در آستانه آغاز سال جديد است، موضوعات مربط به اجرای فاز دوم هدفمندی يارانه ها و لزوم مفاهمه دولت و مجلس در اين خصوص بررسی شد و عمده حاضران تاکيد بر در پيش گرفتن رويه اعتدالی در اين خصوص به نحوی که فضای اقتصاد کشور کمترين تاثير را حتی از طرح اين موضوعات پيدا کند، داشتند.

در اين جلسات منظم شبانه، به غير از روسای دو قوه مجريه و مقننه، محمد رضا باهنر و محمدحسن ابوترابی فرد نواب رئيس مجلس، سيد شمس الدين حسينی، مهدی غضنفری، عبدالرضا شيخ الاسلامی، مجيد نامجو و صادق خليليان وزرای اقتصادی دولت به همراه بهروز مرادی، و محمدرضا فرزين سخنگوی هدفمندی يارانه ها، لطف الله فروزنده، معاون امور مجلس رئيس جمهور، غلامرضا مصباحی مقدم، کاظم جلالی، حميدرضا فولادگر، رضا رحمانی، ارسلان فتحی پور و عبدالرضا عزيزی روسای کميسيون های اقتصادی مرتبط با موضوع هدفمندی يارانه ها و احمد توکلی و الياس نادران دو تن از اقتصاددانان برجسته مجلس شورای اسلامی در اين جلسات حضور دارند.

باتوجه به سفر امروز رئيس مجلس به سودان برای شرکت در اجلاس بين المجالس اسلامی، مقرر شده که تيم های کارشناسی موضوعات مطرح شده در اين جلسه را بررسی کنند. احتمالا جلسات پس از بازگشت رئيس مجلس با حضور سران ۲ قوه تا حصول نتيجه نهايی بويژه در خصوص معيشت مردم در آستانه سال جديد، ادامه خواهد يافت.

خبرنگار مهر پيشتر گزارش داده بود که در جلسات مشترک دولت و مجلس که با هدف بهبود مشکلات معيشتی مردم و تدوين راهکار جديد برای ادامه اجرای هدفمندی يارانه ها تشکيل شده است، از دولت و مجلس در عالی ترين سطح و با حضور محمود احمدی نژاد و علی لاريجانی روسای دوقوه، معاونين، وزرای وزارتخانه های اقتصادی و روسای کميسيون های مرتبط با هدفمندی يارانه ها و برخی از اقتصاددانان شاخص مجلس حضور دارند.

اين جلسات که از سه شنبه شب هفته گذشته در حال برگزاری است، مقرر شده است تا با همدلی و تعامل سازنده دو قوه، راهکارهای مناسب و موثری در خصوص وضعيت اقتصادی انديشيده شده و به سرعت اجرايی شود. همچنين بر اساس توصيه های موکد دولت و مجلس از اختلافات علنی در اين خصوص نهی شده اند.

گويا مقامات ارشد دولت و مجلس به اين نتيجه رسيده اند که در شرايط فعلی بهترين استراتژی برای پيشبرد امور، مفاهمه و تعامل است که بر اين اساس مقرر شده تا در جلساتی مشترک نسبت به بررسی مشکلات مردم و کشور بويژه در حوزه اقتصادی بهترين تصميمات ممکن گرفته شود و راهکارهايی را برای آرامش اقتصادی و ساماندهی بازار در جهت سهولت خريد مردم برای آغاز سال جديد اتخاذ کنند.

دولت در اين جلسات اصرار دارد تا فاز دوم هدفمندی را با روش خاص خود که شامل افزايش چندبرابری حامل های انرژی است اجرا کند تا بتواند برای جبران مشکلات معيشتی مردم عدد قابل توجهی را به عنوان يارانه نقدی پرداخت کند، اما نمايندگان مردم معتقدند اين موضوع با توجه به تورم افسارگسيخته ای که در پی خواهد داشت به ضرر مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه است.

نمايندگان اصرار دارند که دولت با اجرای کامل و صحيح فاز اول هدفمندی و توجه واقعی و صحيح به دهک های پايين درآمدی و هم چنين کمک فوری به بخش توليد، می تواند مشکلات پيش روی مردم را در کوتاه مدت تا حدودی برطرف کند.

مجلس و دولت به دنبال آن هستند که قانون هدفمندی يارانه ها به گونه ای ادامه يابد که علاوه بر جلوگيری از بروز شائبه ها، باعث ايجاد ناآرامی و تشتت در فضای اقتصادی کشور نشود. بر همين اساس گويا تصميم بر حفظ اعتدال در پيشبرد موضوعات مربوط به هدفمندی يارانه ها شده و اجرای آن نيز منوط به رسيدن مجلس و دولت به يک ساز و کار مشخص و عملياتی و قانونی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016