دوشنبه 2 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نمايندگان مجلس: اعدام در ملاء عام، ضامن امنيت روانی کشور است

• کسانی که توان ديدن اعدام را ندارند، برای تماشا نروند
• حذف اعدام، پرستيژ حقوق بشری برخی کشورها شده است.
• اثربخشی اعدام های در ملاء عام زياد است
•اعدام در ملاء عام از وحشت می کاهد


ايلنا: نمايندگان مجلس از اعدام در ملا عام به عنوان اقدامی مثبت نام می برند و برخی ديگر حذف اعدام را از سوی برخی کشورها نوعی پرستيژ اجتماعی تلقی می کنند.

در همين راستا خبرنگار ايلنا با برخی اعضای و نمايندگان عضو هيئت رئيسه کميسيون اجتماعی، اعضای کميسيون حقوقی و قضايی و کميسيون امنيت ملی به گفت و گو نشست و نظرات آنها را در اين راستا جويا شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برای تماشای اعدام ها نبايد فرزندان خود را ببريم

رئيس کميسيون اجتماعی در خصوص اعدام در ملاء عام اظهار داشت:‌ خيلی بد است که در کشورهای اسلامی، افرادی لات، قمه کشی کنند. وقتی چنين کاری می کنند مستحق اشد مجازات هستند.

عبدالرضا عزيزی با تاکيد بر اين مطلب به خبرنگار ايلنا گفت:‌ بايد با اين افراد برخورد جدی شود که به نظر من برخورد خوبی هم صورت گرفته است و اينطوری همه می فهمند که کشور بدون صاحب نيست که هر کسی هر کاری دلش خواست، انجام دهد.

عزيزی يادآور شد:‌ متاسفانه ما در پيشگيری اوليه دچار مشکل هستيم. يعنی ما بايد در جامعه کاری انجام دهيم که افراد به سمت ناهنجاری اجتماعی نروند ولی اگر رفتند اين برخورد مناسب است.

وی ادامه داد: اگر در پيشگيری اوليه موفق نبوديم، مجبوريم برای گسترده تر نشدن اين حوادث به سمت اين نوع از اعدام ها برويم.

نماينده شيروان در خصوص آثار مشاهده اعدام در ملاء عام توسط مردم نيز اذعان داشت:‌ مردم اشتباه می کنند که فرزندان خود را برای ديدن اين صحنه ها می برند. چون بچه ها نبايد صحنه های خشن را ببينند اما برای بزرگترها بايد تماشا کنند که درس عبرتی برايشان می شود.

اعدام در ملاء عام برای امنيت روانی کشور خوب است

عضو هيئت رئيسه کميسيون اجتماعی نيز از ديگر موافقان اعدام در ملاء عام است.

محد اسماعيل سعيدی با تشريح دلايل موافقتش اظهار داشت:‌ گاهی وقت ها امنيت روانی جامعه به خطر می افتد. در همين زمينه برای بازگرداندن امنيت روانی به جامعه می توان از اين نوع اعدام استفاده کرد.

سعيدی در همين زمينه به خبرنگار پارلمانی ايلنا تصريح کرد:‌ در برخی موارد مانند برخورد با اشرار اينگونه برخوردها لازم و خوب است. از منظری که ما به مسائل اجتماعی نگاه می کنيم، شايد ساير کشورها نگاه نکنند. از اين رو آنها از اين مسائل به عنوان کوباندن ايران استفاده می‌کنند.

اعدام در ملاء عام از وحشت می کاهد

يک عضو ديگر کميسيون اجتماعی نيز گفت: آنچه قوه قضائيه انجام می دهد، همان چيزی است که مردم انتظار دارند.

ضرغام صادقی با اشاره به اين مطلب به خبرنگار پارلمانی ايلنا تاکيد کرد:‌ انتظار مردم اين است که قوه قضائيه با اشرار و کسانی که می خواهند امنيت جامعه را مخدوش کنند، برخورد کند. کسانی هم که می خواهند، امنيت جامعه را مخدوش کنند در قانون برای آنها اشد مجازات تعريف شده است.

صادقی يادآور شد: هدف از اين اعدام ها اين است که رعب و وحشت را در کشور کم کنيم. قوه قضائيه ميخواهد با اين نوع اعدام ها، اين پيام را دهد که اگر کسی وارد حوزه امنيتی کشور شود اصلا کوتاه نمی آيد.‌

نماينده شيراز در مجلس نهم شورای اسلامی يادآور شد:‌ اعدام در ملاء عام انعکاس فراگير دارد و اين پيام را به خوبی منتقل می کند.

اثربخشی اعدام های در ملاء عام زياد است

عضو هيئت رئيسه کميسيون حقوقی قضايی با بيان اين مطلب گفت:‌ اعدام سنگين ترين مجازات است و کشورهايی که اين مجازات را دارند، به عنوان ناقضين حقوق بشر محسوب می شوند.

محمد علی اسفنانی در عين حال به خبرنگار پارلمانی ايلنا گفت:‌ خيلی از کشورها برای حفظ ظاهر حقوق بشری شان اعدام را از قوانين خود حذف کرده اند اما در پس پرده آن را انجام می دهند.

اسفنانی گفت:‌ يکی از آثار اعدام در ملاء عام اين است که افراد از آن درس عبرت می گيرند. ما در قرآن هم مساله اعدام را داريم و حکم دادگاه و قوه قضائيه بايد منطبق بر حکم خدا باشد. ‌اثر بخشی اين مجازات ها برای جرم هايی که اثر ماندگار دارند، بسيار زياد است.

حذف اعدام، پرستيژ حقوق بشری برخی کشورها شده است

يک عضو کميسيون امنيت ملی مجلس نهم نيز به تشريح آثار بين المللی اين نوع از اعدام ها پرداخت و گفت: اعدام نکردن و يا حذف اعدام از قوانين کشورها فقط پرستيژ حقوق بشری و اجتماعی دارد.

احمد بخشايش در همين راستا به خبرنگار پارلمانی ايلنا تاکيد کرد:کشورهايی که اعدام را از قوانينشان حذف کرده اند و يا از اعدام در ملاء عام ايراد می گيرند و با نقد آن پز حقوق بشری می دهند بايد ديد که وقتی به اشرار خود می رسند با آنها چگونه برخورد می کنند.

بخشايش ادامه داد: ما نبايد وارد بازی های حقوق بشری آنها شويم.

وی تصريح کرد: اعدام در ملاء عام عالی است و اين نوع از اعدام فضا را برای اشرار نا امن می‌کند. از طرف ديگر مردم هم اطمينان پيدا می کنند که قوه قضائيه با کسانی که می خواهند فضای نا امن در کشور ايجاد کنند، برخورد جدی می کند.

کسانی که توان ديدن اعدام را ندارند، برای تماشا نروند

نماينده ساری در مجلس نهم شورای اسلامی در موافقت با اعدام ها در ملاء گفت:‌ اعدام در ملاء عام آسيب جدی به مردم يا کشور وارد نمی‌کند.

سيد رمضان شجاعی کياسری با بيان اين مطلب به خبرنگار پارلمانی ايلنا اظهار داشت: کسی که هنجارها را می‌شکنند و با قانونشکنی در جامعه رعب و وحشت ايجاد می کند، چنين کاری مستلزمش است.

به اعتقاد شجاعی کياسری؛ برای برگرداندن آرامش به به جای رعب و حشت در کشور بايد در ملا عام اعدام صورت گيرد که نگرانی های مردم رفع شود.

وی با اشاره به اينکه هر کاری بلاخره آسيبی هايی هم دارد، تصريح کرد:‌ البته اين نوع اعدام ها آسيب جدی به کشور وارد نمی کند و اتفاقا از جهت اجتماعی برای برگرداندن آرامش و اطمينان به جامعه در خصوص برخورد حکومت با اين ناهنجاری ها به نظرم کار مثبتی است.

نماينده ساری همچنين در خصوص تبعات تماشای اين صحنه ها نيز گفت: کسانی که توان ديدن اين صحنه ها را ندارند، بهتر است برای ديدن اين صحنه ها به خيابان نروند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016