سه شنبه 3 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع کارگران فصلی "نی‌بر" در مقابل نهاد رياست جمهوری

• «کار ما بريدن نی با قمه است، که با حوادث زيادی همانند بريدن انگشتان دست، بريدن پا، ديسک کمر و حوادث طبيعی همانند حمله حيوانات وحشی مثل گراز همراه است. اين حوادث برای تعداد زيادی از همکارانمان اتفاق افتاده و پس از مصدوميت از کار بيکار شده‌اند و کسی از آنان حمايت نکرده است.»


ايلنا ـ جمع کثيری از کارگران فصلی کشت صنعت کارون شوشتر با سفر به پايتخت امروز در اعتراض به اجرای نشدن طرح بندی مشاغل و بازنشستگی پيش از موعد در مقابل نهاد رياست جمهوری تجمع کردند.

يکی از کارگران حاضر در اين تجمع به خبرنگار ايلنا گفت: دو هزار کارگر فصلی کشت صنعت کارون شوشتر که به کار تخصصی بريدن نی اشتغال دارند خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و همچنين اجرا نشدن بازنشستگی پيش از موعد خود هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او افزود: اين تعداد کارگر برای چندمين بار متوالی طی چند سال اخير ضمن اعتراض در مقابل ارگانهای وابسته به دولت در استان خوزستان برای دومين بار به تهران آمده و در مقابل نهاد رياست جمهوری تجمع کرده‌اند.

او ادامه داد: در پی تجمع اول کارگران، طبق دستور رياست جمهوری، وزارت کار وعده داده بود هر ساله ۱۰۰ تا ۲۰۰ کارگر فصلی نی بر بازنشسته شوند که متاسفانه تا به امروز اين دستور محقق نشده است.

اين کارگر افزود: کارگران نی بر کشت صنعت کارون شوشتر در زمستان در فضای باز طبيعی در ميان گل ولای و در تادبستان در گرمای بيش از ۵۰ درجه مشغول بکار هستند.

او گفت: اين کارگران به علت عدم آگاهی از قوانين بيمه و کم سواد بودن پی گير مطالبات بيمه‌ای خود نبودند و تصور می‌کردند حقوق بيمه‌ای‌شان بطور مرتب توسط کارفرما منظور می‌شده است.

اين کارگر در خصوص عمده مشکلات همکارانش اضافه کرد: تعداد زيادی از اين کارگران با ۳۵ سال کار در اين واحد امکان بازنشستگی ندارند و به آنان گفته شده با آنکه ۳۵ سال کار کرده‌ايد اما در سوابق بيمه‌ای شما ۱۵ سال سابقه کار منظور شده است.

او با اشاره به اينکه کارگران به علت سختی کارشان بعد از گذشت ۳۰ تا ۳۵ سال ديگر توان کار کردن ندارند، گفت: در اين مورد وقتی به مسئولان ذيربط استان مراجعه کرديم پاسخی دريافت نکرديم و آنان نسبت به مشکلاتمان بی‌توجه بودند.

وی در پايان سخنان خود تصريح کرد: طبق گفته کار‌شناسان تامين اجتماعی برای بازنشسته شدن هر کارگر ۷۵ ميليون تومان پول بايد واريز شود که ازاين رقم ۶۰ درصد آن سهم کارفرما است ومابقی ۴۰ درصد را که ۳۰ ميليون تومان بر آورد شده بايد کارگر پرداخت کند، که اين در توان مالی کارگران فصلی که بخشی از سال بيکار هستند نيست.

لزوم پوشش بيمه بدليل خطرات کار نی‌بری

يکی ديگر از کارگران معترض ادامه داد: کار ما بريدن نی با قمه است، که با حوادث زيادی همانند بريدن انگشتان دست، بريدن پا، ديسک کمر و حوادث طبيعی همانند حمله حيوانات وحشی مثل گراز همراه است. اين حوادث برای تعداد زيادی از همکارانمان اتفاق افتاده و پس از مصدوميت از کار بيکار شده‌اند و کسی از آنان حمايت نکرده است.

اين کارگر افزود: به علت فصلی بودن کارمان در طول سال ۸ ماه کار می‌کنيم و ۴ ماه بيکار هستيم اما فقط حقوق و بيمه ما در طول زمانی که فعال هستيم رد می‌شود.

او در مورد اجرای طرح طبقه بندی مشاغل نيز افزود: با وجود اين که اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و قانون مشاغل سخت و زيان اور از سال ۶۸ در اين واحد توليدی انجام شده است، کارگران نی بر به علت کم سواد بودن و عدم آگاهی هنوز از اين امکان برخوردار نشده‌اند و به ما گفته شده طرح طبقه بندی مشاغل فقط برای کارگران رسمی منظور می‌شود.

اين کارگر اضافه کرد: اين در حاليست که طبق نظر کار‌شناسان و دستور مسئولان وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی، کارگران نی بر نيز حق استفاده از طرح طبقه بندی مشاغل را دارا هستند وحتی گروه بندی نيز برای اين تعداد کارگران اختصاص يافته است.

نگرانی از جايگزينی دستگاه‌ به جای کارگر

همچنين کارگر ديگری در ادامه مشکلات کارگران نی بر اظهار داشت: با فصلی بودن کارمان در سال ۸ ماه کار می‌کنيم و ۴ ماه بيکار هستيم، با وجود آن در چهار ماه بيکاری خود با مشکلات تامين معيشتی زيادی روبرو هستيم.

او افزود: با ورود دستگاه‌های نی بر که جديدا خريداری و فعال شده‌اند وقرار است تعداد اين دستگاه‌ها نيز افزايش يابد، کارگرانی که قبلا ۸ ماه در سال کار می‌کردند هم اکنون با وجود اين دستگا‌ها، بجای ۴ ماه بيکاری، ۶ ماه در سال بيکار هستند. از اين بابت نگرانيم که با اضافه شدن اين دستگاه‌های نی بر اشتغال کارگران نيز به خطر بيافتد.

اين کارگر با ابراز نگرانی از وجود اين دستگا‌ها در مورد ساير مطالبات خود گفت: هم اکنون يک ماهو نيم از حقوق ما پرداخت نشده و بيمه تامين اجتماعی ما نيز از آبان ماه واريز نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016