چهارشنبه 4 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش شيرين عبادی: ضرورت رعايت همه جانبه حقوق اقليت‌های قومی توسط مقام های ايرانی

در گزارش شيرين عبادی از وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه دی ۱۳۹۱عنوان شد
ضرورت رعايت همه جانبه حقوق اقليت های قومی توسط مقام های ايرانی

شيرين عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در ادامه گزارش های ماهانه خود، به بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه دی۱۳۹۱ پرداخت. خانم عبادی در مقدمه گزارش ماه آذر۱۳۹۱ به موضوع اقليت های قومی در ايران پرداخته است. اين مدافع حقوق بشر در گزارش خود با اشاره به صدور حکم اعدام برای هشت نفر از شهروندان عرب و کرد ايرانی، از اينکه پاسخ درخواست های آنان، گلوله و زندان است ابراز تأسف کرده است.
خانم عبادی همچنين در گزارش خود با اعلام خطر نسبت به رشد جوانه های جدايی طلبی، توجه مقامات مسئول جمهوری اسلامی ايران را به حفظ و رعايت همه جانبه حقوق اقليت های قومی جلب کرده است.
برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در ادامه گزارش خود که به دو زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سياسی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "ميراث فرهنگی و محيط زيست" به بررسی وضعيت حقوق بشر در ايران پرداخته است. به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه دی ۱۳۹۱ شيرين عبادی که در اول بهمن ماه منتشر شده، به شرح زير است:

گزارشی مختصر از وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه دی ۱۳۹۱

مقدمه
اقليت های قومی در ايران سال ها مورد بی مهری حکومت جمهوری اسلامی ايران بوده اند و فعالان مدنی و سياسی آنها به بهانه های واهی دستگير و در معرض شديدترين مجازات ها قرار می گيرند. در ماه گذشته ۱۹ نفر در ايران اعدام شده اند که شش نفر آنها از ميان اقليت های قومی بوده اند. همچنين در اين ماه، حکم اعدام ۵ نفر به اسامی هاشم شعبانی نژاد، هادی راشدی، محمد علی عموری نژاد، سيد يابر البوشوکه و سيد مختار البوشوکه صادر شد که از عرب های ايرانی هستند. حکم اعدام زانيار مرادی و لقمان مرادی که از کردهای ايرانی هستند نيز قطعی شد و هر لحظه خطر اجرای آن می رود.
اقليت های قومی بر خلاف اصل پانزده قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران، از تدريس زبان و ادبيات خود محروم هستند؛ اين در حالی است که در ماه گذشته، مدير کل آموزش و پروش استان کرمانشاه نيز در بخشنامه ای نه فقط تدريس بلکه محاوره گويش محلی را در محيط های آموزشی ممنوع اعلام کرد.
اقليت های قومی که اکثرا در استان های مرزی ايران به سر می برند، از تبعيض اقتصادی و اداری نيز گله مند هستند که متاسفانه پاسخ درخواست های بر حق آنان گلوله و زندان است.
ادامه اين شرايط می تواند بر بحران های موجود در ايران بيافزايد، به خصوص آنکه غالب اقليت های قومی در ايران، سنی هستند. بنابراين ادامه اين وضعيت می تواند در شرايطی که به اختلافات بين شيعه و سنی در منطقه خاورميانه دامن زده می شود، مورد سوء استفاده های سياسی نيز قرار گيرد. از همين رو با اعلام خطر نسبت به رشد جوانه های جدايی طلبی که خود می تواند باعث بروز تنش های شديد اجتماعی و سياسی شود، توجه مقامات مسئول جمهوری اسلامی ايران را به حفظ و رعايت همه جانبه حقوق اقليت های قومی جلب می کنم و يادآور می شوم که کشور ايران فقط متعلق به شيعيان فارس زبان نيست بلکه به تمامی ايرانيان اعم از کرد، ترک، عرب، بلوچ، فارس و لر تعلق دارد.
علاوه بر مطالبی که در بالا بيان شد، خلاصه ای از وضعيت نقض حقوق بشر در ايران در دی ماه ۱۳۹۱ در پی می آيد. اين گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سايت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسيده است و در سه بخش و به ۲ زبان فارسی و انگليسی منتشر می شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وضعيت حقوق بشر در ايران در ماه دی ۱۳۹۱
بخش اول – حقوق مدنی و سياسی و فرهنگی
الف- وضعيت فعالان سياسی – اجتماعی دگر انديش

۱) در اين ماه ۱۱ نفر بازداشت شدند که برخی پس از چند روز با وثيقه آزاد شدند. بازداشت شدگان عبارتند از: سيروان حسين پناهی- فعال مدنی- وروير آوانسيان- کشيش کليسای خانگی-، منصور دشتبان- شهروند اصفهانی-، محمد توکلی- عضو کانون صنفی معلمان کرمانشاه-، منيژه بهلولی- وکيل دادگستری-، امير چمنی- فعال دانشجويی-، شيرزاد حسين پناهی، فايق حسين پناهی، محمد خطيبی، آيت مهرعلی بيگلو- فعال مدنی-، آزاد رسول نژاد- معلم و دانشجو-.
۲) مهدی تحققی- عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران- برای گذراندن يکسال زندان، مسعود لدنی- عضو شورای فعالان ملی – مذهبی در خوزستان برای گذراندن دوسال زندان و يوسف ندرخانی- شهروند مسيحی- برای گذراندن ۳ سال زندان، روانه زندان شدند.
۳) محمد حسين کروبی- فرزند مهدی کروبی- به ۶ ماه حبس تعزيری که برای پنج سال به حال تعليق درآمده است، مختار الياسی، کمال خضری و يوسف عبدی هر يک به يک سال حبس، دلاور بادکان به شش ماه حبس، کيوان احمدی به چهارسال حبس، عزيزه شفيعيان (حيدرزاده) به يک سال حبس تعزيری، ۵ سال حبس تعليقی و ۵ سال ممنوعيت خروج از کشور، علی اکبر باغانی-دبير کل کانون صنفی معلمان ايران- به يک سال حبس تعزيری و ۱۰ سال تبعيد به شهرستان زابل،سيدحسين رونقی ملکی به دو سال حبس تعزيزی، بهروز علويب به دو سال و سه ماه حبس تعزيزی، حميدرضا مسيبيان به دو سال و شش ماه حبس تعزيزی، واحد خلوصی به دو سال حبس تعزيزی، بهرام شجاعی به دو سال حبس تعزيزی، فريد روحانی، سيدحسن رونقی ملکی، شايان وحدتی، مسعود وفابخش، هومن طاهری، سپهر صاحبان، دانيال حسنی، علی محمدی، مرتضی اسمائيل‌پور، محمد ارجمندی راد، محمداسماييل سلمان‌پور، محمدامين صالحی، محسن صامعی، ميلاد پناهی پور و امير روناسی هر کدام به به شش ماه حبس تعزيزی محکوم شدند. همچنين دادگاه تجديد نظر حکم يک سال حبس در زندان مشهد و پانزده سال نفی بلد (تبعيد) به مشهد را برای هانی يازرلو و حکم ۹ ماه حبس امين روغنی- فعال دانشجويی- و حکم ۸ ماه حبس علی شريعتی - وبنگار و فعال اجتماعی- را تاييد کرد.
۴) وضعيت برخی زندانيان سياسی- عقيدتی همچنان نامناسب گزارش می شود که از جمله می توان به موارد زير اشاره کرد: محمد سيف زاده- عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر-، محمد صائمی، اسدالله هادی و اصغر قطان به دليل خودداری از پوشيدن لباس فرم زندان، با ممانعت مسئولان زندان از اعزام به بيمارستان روبرو شدند. ادامه درمان مصطفی تاج زاده- عضو جبهه مشارکت ايران اسلامی و مصطفی دانشجو- زندانی سياسی- در مراکز درمانی معتبر، به دليل مخالفت مقام های مسئول ناتمام ماند. همچنين اسماعيل برزگری در اعتراض به چگونگی رسيدگی به وضعيت درمانش، اعتصاب غذای خشک کرد. محمد صادق هنرور شجاعی نيز با وجود نياز به تکميل درمان، به زندان بازگردانده شد.
۵) صالح‌الدين مرادی، بهزاد نوری، فرزاد درويش و فرزانه نوری-۴ تن از دراويش- و سعيد مدنی- عضو شورای فعالان ملی- مذهبی محاکمه شدند.
۶) مهدی خزعلی بار ديگر از بند عمومی ۳۵۰ به انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوين منتقل شد. او همچنان حسب اطلاع خانواده اش در اعتصاب غذا و در وضعيت جسمی نامناسبی بسر می برد.
۷) فائزه هاشمی که در زندان بسر می برد، پس از پس از تفهيم اتهام جديد به مدت دو روز به زندان انفرادی فرستاده شد.
۸) نيروهای امنيتی از برگزاری مراسم های ختم برای مادر نسرين ستوده و پدر زهرا رهنورد در مساجد مرکز تهران، ممانعت به عمل آوردند.
۹) تعدادی ازمعترضان به نتايج آزمون وکالت بازداشت و پس از مدتی با قيد وثيقه آزاد شدند.
۱۰) يکی ديگر از موارد نقض حقوق بشر، تهديد و مجازات غيرعادلانه بستگان زندانيان سياسی است که مبادرت به اطلاع رسانی در خصوص عضو زندانی خانواده خود کرده اند. زهرا و محمد صالح خزعلی، فرزندان مهدی خزعلی برای بازجويی و ارائه پاره‌ای توضيحات به دادسرای مقدس زندان اوين احضار شدند.همچنين همچنان مأموران امنيتی مانع تماس تلفنی دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد با پدر و مادرشان می شوند.
۱۱) محمد تقی کروبی- فرزند مهدی کروبی-، سيد احمد رونقی ملکی، جمال عاملی، علی عباسی، اکبر امينی و محمد فريد به دادسرا احضار شدند.
۱۲) بيت آيت الله سيد صادق شيرازی پس از سخنرانی او در عزاداری امام حسين تحت فشار نيروهای امنيتی قرار گرفت. بر اين اساس جعفر غفوری، نماينده آيت الله شيرازی در مشهد به همراه فرزند ۷ ساله اش و عاصی- نماينده آيت الله شيرازی در يزد-، فدايی، نماينده موسسه رسول اکرم (موسسه تنظيم و نشر آثار آيت الله سيد صادق شيرازی) بازداشت شدند. همچنين مصطفی محمدی مدير شبکه تلويزيونی امام حسين (وابسته به بيت آيت الله سيد صادق شيرازی) به دادسرا احضار شد.
۱۳) ابوالفضل قديانی، عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی ايران بر خلاف قوانين، برای ادامه تحمل حبس، به زندان قزل حصار منتقل شده است و در بين زندانيان عادی بسر می برد.

ب- وضعيت فعالان فرهنگی، کتاب و مطبوعات، نويسندگان و روزنامه نگاران
۱) رحيم سرکار و محمد کيميايی، سردبير و همکار هفته نامه حديث قزوين بازداشت شدند. همچنين دفتر هفته نامه حديث قزوين پلمپ شد و برخی از همکاران اين نشريه برای مدت سه ساعت بازداشت شدند.
۲) آريا آرام نژاد- هنرمند- جهت اجرای حکم ۹۱ روز حبس، به زندان منتقل شد.
۳) رئيس ستاد اجرايی و مدير مسئول روزنامه يالثارات به دادگاه احضار شدند. همچنين هيات منصفه دادگاه مطبوعات، مديران مسوول روزنامه‌های «بامداد» و «اتفاق نو» را مجرم دانست.
۴) شيوا ارسطويی، نويسنده و مترجم گفت که مسئولان وزارت ارشاد از سال ١٣٨۶ تاکنون برای هيچ يک از آثارش مجوز انتشار صادر نکرده‌اند.
۵) نام بهرام بيضايی از مجموعه مستند «فرش ايرانی» حذف شد.
۶) اجرای کنسرت گروه «آوای مهربانی» لغو شد.
۷) رئيس پليس نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی آذربايجان‌شرقی گفت که ۴۱ باب مغازه به دليل فروش محصولاتی که ضد فرهنگی می ناميد در تبريز پلمب شد.
۸) معاون اجتماعی پليس امنيت اخلاقی ناجا مدعی شد که باندی متشکل از پنج نفر به اتهام فعاليت‌های زيرزمينی که غير فرهنگی می ناميد، دستگير شدند. همچنين برای آزادی روزبه بمانی، افشين مقدم، عليرضا افکاری، افرادی که به اتهام سرودن ترانه و آهنگسازی برای خوانندگان مقيم امريکا بازداشت شده بودند، قرار وثيقه صادر شد.
۹) معاون فرهنگی ستاد احيای امر به معروف و نهی از منکر استان اصفهان از تفکيک جنسيتی حدود ده هزار کلاس در دانشگاه‌های استان اصفهان تاکنون خبر داد.

پ- ساير موارد نقض حقوق بشر
۱) در ماه دی تعداد ۱۹ نفر اعدام شده اند: بهرام احمدی، اصغر رحيمی، بهنام رحيمی، محمد ظاهر بهمنی، کيوان زند کريمی، هوشيار محمدی اعدام شدند. رسانه های خبری از عضويت اين افراد در يک گروه سلفی خبر دادند. عليرضا مافيها و محمد علی سروری در تهران و در ملاء عام اعدام شدند. رسانه های وابسته به ايران اتهام آنها را سرقت همراه با زورگيری اعلام کردند. «م ـ ش» و «م ـ ف» در سمنان، «م ـ ع ـ الف» در يزد، «م- م»، اهل افغانستان و «محمد- ا» و «موسی- ش»، در اروميه اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ايران اتهام آنان حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کردند. «ع ـ ب»، «ر ـ د» و «ن ـ ب» در يزد اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ايران اتهام آنها را تجاوز به عنف اعلام کردند. همچنين دادستان عمومی و انقلاب مشهد از اجرای حکم اعدام يک نفردر مشهد و يک نفر ديگر در سبزوار خبر داد. دادستان عمومی و انقلاب مشهد اتهام افراد اعدام شده را تجاوز به عنف اعلام کرد.
۲) حکم اعدام هاشم شعبانی نژاد- وبلاگ نويس و دبير-، هادی راشدی- دبير-، محمد علی عموری نژاد- وبلاگ نويس-، سيد يابر البوشوکه و سيد مختار البوشوکه ابلاغ و حکم اعدام رضا ملازاده- زندانی سياسی کرد- از سوی ديوان عالی کشورتاييد شد. همچنين رئيس شعبه دوم دادگاه انقلاب کرمان از صدور حکم اعدام برای هشت نفر خبر داد. اين مقام قضايی اتهام آنان را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرد. روابط عمومی دادگستری استان اردبيل نيز از صدور حکم اعدام برای يک نفر خبر داد. دستگاه قضايی اتهام اين فرد را تجاوز به عنف اعلام کرد.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
۱) وضعيت اقتصادی در ايران همچنان نامناسب گزارش می شود. بر اساس محاسبات بانک مرکزی، نرخ تورم در آذرماه با رشد ۱.۳ درصدی نسبت به آبان ماه به ۲۷.۴ درصد افزايش يافته است. اين در حالی است که براساس آمار مرکز آمار ايران، ميانگين قيمت هر متر مربع زمين يا زمين ساختمان مسکونی کلنگی در تهران دو ميليون و ۶۲۹ هزار تومان است و رئيس انجمن انبوه سازان کشور نيز از افزايش ۳۰۰ درصدی قيمت مصالح ساختمانی خبر داده است.
۲) در خصوص وضعيت کارگران می توان به موارد زير اشاره کرد: حقوق ۲۴ کارگر رسمی کارخانه ابر صنعتی ايران، مدت ۲۱ ماه به تعويق افتاده است و ۳۰۰ کارگر کارخانه «همگام خودرو آسيا» که کارگران شاغل در آن، چهار ماه حقوق معوقه دارند و۵۰ کارگر کارخانجات آلومتک و آلومراد قزوين اخراج شدند. همچنين در پی بيکاری ۲۰۰ کارگر مشمول مقرری بيمه بيکاری کارخانه ذوب آهن غرب ايران (کوره بلند)، ۱۶۲ کارگر تعديل شده اين واحد هنوز موفق به دريافت مقرری بيمه بيکاری نشده‌اند. دبير و نائب رئيس کانون سنگ ايران نيز از تعديل ۱۵ هزار نفر نيرو در صنعت سنگ خبر داد.
۳) محمد مولانايی، عضو کميته هماهنگی برای کمک به ايجاد تشکل های کارگری بازداشت شد.
۴)علی نجاتی، عضو هيات مديره سنديکای کارگران نيشکر هفت تپه مورد بازپرسی و محاکمه قرار گرفت.
بخش سوم- ميراث فرهنگی و محيط زيست
اخبار منتشر شده از ميراث فرهنگی و محيط زيست در دی ماه نيز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعيت اين حوزه دارد.
۱) مشاور وزير بهداشت و مديرکل دفتر وزارتی از مرگ ۴۴۶۰ نفر در يک سال گذشته بر اثر آلودگی هوای تهران خبر داد.
۲) سايت رسمی مجلس شورای اسلامی ايران با هشدار نسبت به خشک شدن کامل درياچه اروميه٬ از تخليه ساکنان ۵۰ روستای اطراف اين درياچه خبر داد.
۳) آب شرب و کشاورزی در ۲۴ روستای چهارمحال‌بختياری به نفت آلوده شد.
۴) رئيس کميته محيط زيست شورای شهر تهران از تحت فشار بودن افرادی که دلايل شيوع سرطان را اطلاع رسانی می‌کنند، خبر داد.

خاتمه
در پايان اين گزارش ماهانه توجه مقام های مسئول جمهوری اسلامی ايران را به اين نکته جلب می کنم که توجه به وضعيت اقليت های قومی و فرهنگی، اولين گام برای رفع بحران های اجتماعی و خروج از بن بست سياسی در شرايط کنونی است.

شيرين عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جايزه صلح نوبل ۲۰۰۳
اول بهمن ۱۳۹۱

توضيح: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بيشر در خصوص اين گزارش به سايت ها و خبرگزاری های زير مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاری رسمی ايران (ايرنا)، خبرگزاری کار ايران (ايلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سايت های کانون مدافعان حقوق بشر، جرس، الف، کميته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نيوز، سنی آنلاين، کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکريان، ندای سبز آزادی، راديو زمانه، راديو فردا و بی بی سی.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016