دوشنبه 18 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست شيرين عبادی از يونيسف برای بازديد از زندان های ايران

شيرين عبادی، مدافع حقوق کودک و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳ در نامه ای به آنتونی ليک، مدير اجرايی يونيسف با اشاره به کودکان خردسالی که همراه با مادرانشان در زندان بسر می برند، خواستار بازديد مسئولان يونيسف در تهران از زندان های ايران و بررسی اين موضوع شد. خانم عبادی در نامه خود با اشاره به بيماری بارمان و رسام، کودکان خردسالی که مادرانشان به جرم عقيدتی،‌ دوران محکوميتشان را در زندان سپری می‌‌کنند، از بی اعتنايی مسوولان ايرانی به تذکرهای مدافعان حقوق بشر در خصوص تاسيس مراکزی در کنار زندان ها برای نگهداری اطفال انتقاد کرده است. رونوشت نامه خانم عبادی برای دفتر يونيسف در ايران، دفتر آقای بانکی‌ مون- دبير کل سازمان ملل متحد-، احمد شهيد ـ گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در وضعيت حقوق بشر در ايران- و گزارشگر سازمان ملل در آزادی مذهب و عقيده نيز ارسال شده است. به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه شيرين عبادی به آنتونی ليک، مدير اجرايی يونيسف که در تاريخ ۶ ژانويه ۲۰۱۳ ارسال شده، به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جناب آقای آنتونی ليک، مدير اجرايی يونيسف
پيرو گزارش های قبلی‌ به اطلاع می‌‌رساند:
"بارمان"، کودک شش ماهه ترانه ترابی و "رسام"، کودک ۱۲ ماهه زهره نيک‌ آئين به علت تغذيه از شير مادر و نياز به مراقبت ويژه همراه مادران خود که به جرم عقيدتی‌ دوران محکوميتشان را در زندان شهر سمنان سپری می‌‌کنند، در زندان بسر می برند. اين کودکان به علت شرايط نامساعد زندان از جمله کمبود وسائل گرم کننده و عدم دسترسی به هوای آزاد به شدت بيمار و مبتلا به بيماری‌های عفونی‌ ريه و گوش شده که به علت وخامت حالشان در بيمارستان بستری شده اند.
البته لازم به ذکر است که در بخش زنان زندان سمنان غير از دو کودک فوق، هفت طفل زير شش سال همراه با مادران خود، حبس را تجربه می‌‌کنند که همگی‌ در شرايط نامساعدی از جهت تغذيه، بهداشت، درمان و دسترسی به فضای آزاد قرار دارند.
آنچه که گفته شد مخصوص زندان شهر سمنان نيست بلکه در اکثر زندان‌های ايران همواره تعدادی کودک خردسال همراه با ماداران خود در شرايط نامناسب زندان بسر می برند.
بارها توجه مقامات مسئول زندان و قوه قضائيه را به وضعيت اسفناک کودکانی که همراه مادران خود در زندان هستند، جلب کرده و درخواست کرده‌ام که با تاسيس مراکزی در جوار زندان‌ها جهت نگهداری اطفال، شرايط بهتری برای چنين کودکانی فراهم شود، اما متاسفانه تاکنون به درخواست‌های من و ساير مدافعان حقوق کودک توجهی‌ نشده و آنچه امروز در زندان سمنان و ساير زندان‌ها شاهد هستيم نتيجه بی‌ اعتنايی مسئولان حکومت جمهوری اسلامی به سرنوشت کودکان ايرانی است.
لذا با اعلام مراتب فوق خواهشمند است از مسئولان يونيسف در ايران بخواهيد تا با بازديد از زندان‌ها و ملاحضه شرايط نگهداری کودکان و ملاقات با مادران زندانی اقدامات لازم را نسبت به بهبود وضعيت چنين کودکانی، به ويژه از جهت تغذيه و بهداشت به عمل آورند و همچنين به دولت جمهوری اسلامی ايران لزوم اجرای تعهداتی را که بر اساس کنوانسيون بين المللی حقوق کودک متقبل شده است، ياد آور شوند.

با احترام
شيرين عبادی
مدافع حقوق کودک و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳
۶ ژانويه ۲۰۱۳

رونوشت:
دفتر يونيسف در ايران
دفتر آقای بانکی‌ مون-ـ دبير کل سازمان ملل متحد
دکتر احمد شهيد ـ گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در وضعيت حقوق بشر در ايران
گزارشگر سازمان ملل در آزادی مذهب و عقيده


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016