چهارشنبه 4 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسلواکی خواستار توضيح ايران درباره اتهام جاسوسی تبعه خود شد

راديو فردا ـ اسلواکی جاسوسی تبعه خود در ايران را تکذيب کرد و از تهران خواست تا درباره اتهام های وارده توضيح دهد. ايران می گويد که تعدادی «جاسوس سيا» را دستگير کرده که يک تبعه اسلواکی نيز در ميان آنهاست.

رسانه های اسلواکی روز دوشنبه، ۲۱ ژانويه، پس از چهار روز اين خبر را انتشار دادند و وزارت امور خارجه اين کشور نيز تاييد کرده که تبعه اسلواکی در ايران بازداشت شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سايت «اسلواک اسپکتاتور» در گزارشی نوشته که وزارت امور خارجه اسلواکی از ايران خواسته است تا درباره بازداشت تبعه خود توضيح دهد ولی «ايران هنوز هيچ پاسخی به اين درخواست نداده است.»

تلويزيون جمهوری اسلامی ايران چهارشنبه شب، ۲۷ دی ماه، فيلمی با عنوان «شکارچی در دام» را پخش کرد که در آن اعترافات شخصی که خود را «متی والوک»، اهل اسلواکی و جاسوس آمريکا معرفی کرد، نشان داده شد.

اين شخص گفت که از طرف سازمان سيا، «مامور شناسايی نخبگان علمی ايران در حوزه بيوتکنولوژی و فريب آنها با دادن پيشنهادهای شغلی و مالی بوده است.»

بوريس گاندل، سخنگوی وزارت امور خارجه اسلواکی به تلويزيون «مارکيزا» در اين کشور گفته است که اين وزارتخانه تلاش کرده است تا اطلاعات بيشتری درباره تبعه خود به دست آورد و خواستار اجازه مقام های ایرانی برای ملاقات با وی شده است.

وی افزوده است: «به رغم تماس های مکرر تلفنی و درخواست های متعدد، هنوز با اين درخواست موافقت نشده است. ما به تلاش های خود ادامه می دهيم و در حال برنامه ريزی برای اقدامات بعدی هستيم.»

يک سايت اسلواکی با نام «اس ام ای»، هويت تبعه بازداشتی اين کشور را «ماتئی والوخ» عنوان کرده و گفته است که وی «۲۶ ساله است».

بر اساس اطلاعاتی که اين سايت منتشر کرده است، ماتئی والوخ در تابستان گذشته به تهران رفت و مشغول کار در بخش مخابراتی شد. آخرين تماس وی با اسلواکی در اوايل ماه دسامبر ۲۰۱۲ بوده و از آن زمان ارتباط او قطع شده است. آقای والوخ به زبان انگليسی صحبت می کند و از دانشگاه «ماتی بل» در بانسکا بيستريکا فارغ التحصيل شده است.

ياروسلاو بورش، کارشناس موسسه مطالعات بين المللی در پراگ، گفته است که بازداشت اين تبعه اسلواکی احتمالا می تواند اقدامی برای انحراف افکار عمومی ايران پيش از برگزاری انتخابات رياست جمهوری اين کشور باشد و دولت ايران قصد دارد تا همانند چهار سال پيش با انگشت اشاره رفتن به يک «دشمن»، از بروز اعتراض ها و نا آرامی ها جلوگيری کند.

در مستند پخش شده توسط تلويزيون دولتی ايران که به نظر می رسد توسط وزارت اطلاعات تهيه شده است، ماتئی والوخ می‌گويد که به عنوان «مجری طرح جديد سازمان جاسوسی آمريکا» اطلاعات ارزشمندی را از پيشرفت‌های علمی ايران به دست آورده که می‌توانسته در دستان ماموران اطلاعات ايالات متحده به ابزاری برای «خرابکاری» در ايران تبديل شود.

او ادعا می‌کند که برای به دست آوردن چنين اطلاعاتی با يک پژوهشگر ايرانی ارتباط برقرار کرده و با پيشنهادات شغلی و مالی مناسب توانسته است او را فريب دهد.

مستند «شکارچی در دام» ادعا می‌کند که طرح «ماتئی والوخ» تنها يکی از طرح‌های جاسوسی سازمان سيا در ايران است و اين سازمان با فرستادن مامورانی ديگر از کشورهای آفريقای جنوبی، مالزی، مراکش و آمريکا قصد به دست آوردن اطلاعاتی درباره فعاليت‌های اتمی ايران را داشته است، اما ماموران امنيتی ايران در نهايت توانسته‌اند با شناسايی همه اين طرح‌ها، جاسوسان سازمان سيا را بازداشت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016