یکشنبه 8 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن هاشمی: در شرایطی هستیم که قطعاً دیگر سکوت جائز نیست

محسن هاشمی رفسنجانی در گفت وگو با آرمان تاکید کرد:

*همانطور که گفتم تعداد کاندیداهای مفروض به مرز 50 نفر هم رسیده است و باید فکری شود که تعداد کاندیدا‌ها از مرز حداکثر 5 نفر تجاوز نکند. تفکرات مطرح با هم ائتلاف کنند و از بین خود، کاندیدای مناسب را انتخاب تا از همه افکار مطرح ، فردی وجود داشته باشد و با رقابت سالمی که فراهم می‌شود، انسجام بیشتری بوجود آید. مشکلات ان‌‌شاءا... در دولت یازدهم حل شود.


*ارتباط ما با جهان در حد قابل انتظار نیست. حتی با کشورهای دوست و نزدیک مانند ترکیه و ... نیز مشکل پیدا کرده‌ایم. شوروی و چین هم در 1 + 5 با برگ ایران بازی می‌کنند و با منفعت طلبی به نفع خود در قراردادها روبرو می‌شویم. با کارت ایران مسائل خود را با غرب حل می‌کنند. این بار مشکل با نوچه‌های غرب نیست بلکه مستقیماً با آمریکا و اروپا و کشورهای توسعه یافته وابسته به بلوک غرب مانند ژاپن، کره جنوبی، کشورهای عربی و ... درگیر هستیم. به صورتی که با چند تحریم بین‌المللی شورای امنیت و قوانین تحریمی اتحادیه اروپا و آمریکا ، فشار را زیاد کرده‌اند. دشمنان از سه جهت مبارزه با تروریسم، اعتماد سازی هسته‌ای و بالاخره حقوق بشر مستقیماً و نه مانند گذشته ایران را تحت فشار قرار داده‌اند. سعی می‌کنند که به هر طریق ممکن عرصه را بر جمهوری اسلامی تنگ کنند، حتی احمدی‌نژاد که چند سال پیش از تحریم‌ها به عنوان کاغذ پاره یاد می‌کرد و می‌گفت این قدر قطعنامه بدهند که قطعنامه‌دانشان پاره شود. این بار در مجلس علی‌رغم تأکیدات که همه مشکلات را به گردن تحریم نیندازید، تمام مشکلات را به گردن تحریم‌ها انداخت و درخواست‌هایی برای عبور از آن مطرح کرد که به نظر انتخاباتی بود.


*وظیفه ما این است که حتماً سعی شود که شور انتخاباتی با حضور تمامی تفکرات نظام جمهوری اسلامی با سعه صدر ایجاد شود. به تذکرات دلسوزانه آیت‌ا... هاشمی که سابقه قابل تقدیری در طول 60 سال گذشته از خود به جای گذاشته است و از این حرف‌ها کلاهی برای خود در نظر نگرفته است، گوش دهیم. در این صورت به صورت جدی امید به آینده در کشور افزایش یافته و به صورتی بازسازی امید می‌کنیم. این جمله بسیار مهم است. بازسازی امید در جامعه، اگر درست عمل نکنیم فرصت را حداقل برای 4 سال آینده از دست داده‌ایم. در زمین بازی دشمن بازی کرده‌ایم و آن موقع است که احیاناً برای آنها امید جدید ایجاد کرده‌ایم.


*مسلماً هدف انتخاباتی مردم باید از بین بردن مشکلات در تعاملات سیاسی، اجتماعی، بین‌المللی باشد لذا باید با افرادی که می‌توانند در این جهت مفید واقع شوند و به انسجام بیشتر جامعه کمک کنند، همراه شویم. مسلماً آنها باید ویژگی‌های مربوط به نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله اعتقاد قانون اساسی و راه امام خمینی(ره)، ارزش‌های اسلامی و مبانی انقلاب اسلامی، شناخت روحانیت، اعتقاد جدی به آزادی‌‌های مشروع اجتماعی و مدنی و باور جدی به توسعه پایدار، قانون و برنامه‌ریزی، تعامل با مجلس و قوای دیگر، وجود داشته باشد.


*البته اینکه گفته می‌شود اوضاع خوب نیست، به دلیل نسبی درآمد ارزی حجیم دولت‌های نهم و دهم است. روشن است که درآمد ارزی دولت در 5/7 سال از مرز 800 میلیارد دلار یعنی حداقل 6 برابر دولت‌های قبلی گذشته است. اگر صادرات غیر نفتی را که به دلیل درآمد ارزی نفتی و آماده بودن زیر بناهای کشور در دولت‌های گذشته به دست آمده است حساب شود می‌توان گفت که درآمد دولت در این سال‌ها به مرز 1000 میلیارد دلار می‌رسد. لذا طبیعی است که همه توقع داشته باشند که وضعیت نیز نسبت به دولت‌های گذشته که فقط به طور متوسط کمتر از 150 میلیارد دلار درآمد ارزی در طول سال‌های صادارت خود داشته‌اند، به مراتب بهتر باشد. در صورتی که علی‌رغم این درآمد هنگفت و آماده بودن زیر بناهای کشور برای یک جهش جدی اقتصادی و اجتماعی و حل مشکلات اساسی کشور نه تنها وضع بهتر نشده است بلکه آمارها به صورتی که است که در حوزه اقتصاد از سند چشم انداز دور شدیم و مردم سوال می‌‌کنند که این همه درآمد واقعاً چگونه هزینه شد؟! لذا به نظر به دلیل افراط و تفریط در طول تمامی این سال‌ها نمی‌شود، همه مشکلات را تقصیر تحریم‌ها انداخت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* قبلا هم گفته ام آقای علی مطهری گفته‌اند که رئیس جمهور آینده بهتر است از ساکتین باشد، به نظرم حرف عاقلانه‌ای است! باید گفت که در این دوره فقط عقل گرایان و عمل‌گرایان می‌توانند هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان را از مشکلاتی که هر یک به ترتیبی با آن مواجه شده‌اند، نجات دهد.


*در شرایطی هستیم که قطعاً دیگر سکوت جائز نیست. به شرایط مهم انتخاب مردم وارد می‌شویم و همه باید نقش روشنگری خود را بازی کنند. در این میان نقش دانشگاهیان، روشنفکران، نویسندگان، روحانیت و حتی اصناف و گروه‌های مرجع از بقیه آحاد مردم مهمتر است. لذا لازم است که همه در ارائه پیشنهادها و برنامه‌هایی که منجر به شکوفایی کشور در دولت آینده می‌شود، فعال شوند و حتی پیگیری مطالبات را در بعد از تشکیل دولت آینده داشته باشند. مسلماً این روش، تقویت دولت بعدی در جهت حمایت از مردم است و امکان بازسازی جدی‌تر در نظام اجتماعی و مبارزه با بیکاری، توسعه پایدار و در نهایت رسیدن به ایرانی واقعاً اسلامی در تمامی ابعاد را خواهد داشت لذا طبیعی است که فردی مانند هاشمی رفسنجانی و حتی خانواده او نیز نمی‌توانند بی عمل باقی بمانند.

*باید در ابعادی که قانون انتخابات اجازه می‌دهد، تمام تلاش خود را برای تغییر شرایط موجود که بر سرنوشت مردم تاثیرگذار است ، به کار گیریم. می‌بینیم که کشور به هر دلیل که فرصت طرح آنها نیست، با مشکلات اقتصادی، مالی و... مواجه است. جالب است در زمانی که با نخبگان صحبت می‌کنیم و اخیراً حتی با صحبت کوچه و بازار مردم این احساس می‌شود که جامعه باید به سمت تعادل پیش برود.


*ایشان (آیت ا... هاشمی رفسنجانی) قطعاً قصد ندارند که از مشکلات پیش آمده به هر دلیل برای کشور کلاهی برای خود بدوزند. از طرف دیگر هم نمی‌توانند منفعل باشند، کاری هم نکنند. در نتیجه به نظر سعی می‌کنند که جریان‌های دوستدار نظام را به هم نزدیک کنند تا مسئولین و دلسوزان کاری کشور، بتوانند ابراز وجود و عقیده کنند و کشور را در راه پیشرفت و حل مشکلات یاری دهند. آنچه مهم است این است که نباید گذاشت در دوره جدید این وضع ادامه پیدا کند. لذا لازم است که گاهی برای بهبود اوضاع نیاز به صدای بلند است .


*ببینید مردم واقعاً منتظرند که میان سیاستمداران و نخبگان اجتماعی و سیاسی توافق‌‌هایی صورت گیرد که می‌شود نام آن را همان وحدت خواسته شده از طرف هاشمی رفسنجانی دانست تا ارزش‌های انسانی و اسلامی در ایران شکوفاتر گردد. مسلماً ایرانیان می‌خواهند که در فضایی وحدت هم زیستی و زندگی کنند. شاید در شرایط فعلی هاشمی بتواند با توجه به نفوذ خود در جامعه چه در بین اصولگرایان واقعی و چه اصلاح‌طلبان معتدل و چه در بین مردم کوچه و بازار با نقش مثبت وحدت مانع تسری مشکلات به جامعه شود. او می‌تواند با اتحاد این نیروها در مقابل افراط و تفریط بایستد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016