چهارشنبه 11 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منصوره بهکيش نامزد دريافت جايزه «مدافعان حقوق بشر در معرض خطر» در سال ۲۰۱۳ اعلام شد

حاميان مادران پارک لاله، دورتموند ـ آلمان ـ فهرست نامزدهای مدافعين حقوق بشر در خطر از ايران، کامبوج، کنيا، ازبکستان، کلمبيا و موريتانی برای جايزه ی سال ۲۰۱۳ مدافعين خط مقدم برای دفاع از حقوق بشر اعلام شد.

هر سال موسسه مدافعان خط مقدم از حقوق بشر در معرض خطر به يک نفر که سهم برجسته در دفاع از مبانی حقوق بشر داشته جايزه می دهد. برندگان قبلی جايزه مدافعان حقوق بشر از سوريه، فدراسيون روسيه، افغانستان، گواتمالا، جمهوری دموکراتيک کنگو، ازبکستان و سودان بوده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ۲۸ ژانويه هيئت منصفه ای از اعضای پارلمان ملی ( متشکل از اتحاديه ی اروپا و پارلمان ايرلند): امر کاستلو (Emer Costello) عضو پارلمان اروپا، سيمون کوونی (SimonCoveney) وزير کشاورزی، غذا و فرآورده های دريايی از پارلمان ايرلند، سناتور آوريل پاور (Averil Power)، روآيری کوئين (Ruairi Quinn) وزير آموزش و مهارت از پارلمان ايرلند، و عضو هيئت مديره مدافعين خط مقدم، نوئلين بلک ول (Noeline Blackwell)، اسامی ۶ تن از مدافعين حقوق بشر را برای جايزه امسال اين موسسه اعلام کردند. اين اسامی عبارتند از:

مام سوناندو (Mam Sonando)- کامبوج
منصوره بهکيش (Mansoureh Behkish)- ايران
روث مومبی (Ruth Mumbi)- کنيا
ديويد رابلو کرسپو (David Rabelo Crespo)- کلمبيا
باتيور هامرائف (Bahtiyor Hamraev)- ازبکستان
بيرام دا اولد عبيد (Biram Dah Ould Abeid)- موريتانی

مدير اجرايی مدافعين خط مقدم ماری لاولور (Mary Lawlor) در سخنرانی هنگام اعلام اسامی در دوبلين گفت: اين افراد از بين ۹۰ نامزدی انتخاب شدند که هر يک نمونه ای از شجاعت و تعهد مطلق به مبانی حقوق بشر در اقصی نقاط دنيا بودند. هر يک از اين شش تن با تهديدها و ارعاب مواجه شده اند و در حال حاضر دو نفر آنان: مام سوناندو و ديويد رابلو کرسپو در زندان به سر می برند.

هم چنين وی ادامه داد: همواره انسان هايی بوده اند که تلاش برای ترويج و دفاع از حقوق بشر را انتخاب می کنند. آنها در اين راه تلاشی خستگی ناپذير دارند و هر کدام در راه مبارزه با بيعدالتی از پا درآيند ديگری هست که به راهشان ادامه دهد. مهم نيست اين تلاش برای چند سالی باشد يا برای تمام عمر، آن چه دولت ها نمی فهمند آن است که هرگز نمی توانند روح مدافعين حقوق بشر را سرکوب کنند. اين تلاش در خون آنان و در نفس کشيدنشان است.

برنده اين جايزه بعدا در مراسمی در دوبلين معرفی خواهد شد.

در معرفی نامزدها در مورد منصوره بهکيش چنين آمده است:

يک فعال حقوق زنان و از بنيانگذاران مادران خاوران و مادران پارک لاله . او به عنوان يکی از حاميان مقاومت غير خشونت آميز و مدافع حقوق بشر سه دهه گذشته را صرف بازتوانی بازماندگان و قربانيان نقض حقوق بشر نموده است. به طور خاص او به دنبال کمک به مادران، خواهران و همسران هزاران زندانی يا اعدامی جمهوری اسلامی و به دنبالبرقراری عدالت از طريق کانال های قانونی و انسانی است. در نتيجه تلاش هايش به عنوان يک مدافع حقوق بشر، او خود به طور مداوم دچار آزار و اذيت، مصادره گذرنامه و نقض حق سفر بوده است. سه دوره زندان را پشت سر گذاشته و با اعدام يا ناپديد شدن خواهر و همسر خواهرش و چهار برادر مواجه بوده است.

دادياری اجرای احکام دادسرای شهيد مقدس به خانم منصوره بهکيش اخطار کرده است که برای گذراندن حکم شش ماه زندان خود را حداکثر تا ۹ بهمن ۱۳۹۱( ۲۹ ژانويه ۲۰۱۳ ) برای اجرای احکام معرفی کند. اين حکم به اتهام «تبليغ عليه نظام» صادر شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016