پنجشنبه 28 دی 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش‌گران بدون مرز: منصوره بهکيش، صدای مادران عزادار را زندانی نکنيد

پاريس ٢٨ دی ماه ١٣٩١- گزارش‌گران بدون مرز نگرانی خود را از احضار منصوره بهکيش، شهروند وب‌نگار و فعال حقوق مدنی، برای سپری کردن حکم شش ماه زندان اعلام می‌کند. وی تا ١٠ بهمن ماه فرصت دارد که خود را به دادياری اجرای احکام زندان اوين معرفی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


" ما از مقامات مسئول می‌خواهيم که از زندانی کردن منصوره بهکيش خوداری کنند. وی سال‌هاست قربانی آزارهای قضايی – امنيتی‌ست، که خود نشان‌گر اعمال فشارهای نظام‌مند رژيم بر خانواده‌های زندانيان اعدام شده‌ای‌ست که سکوت و روايت رسمی در اين باره را نمی‌پذيرند. تنها جرم آنها تلاش برای روشن شدن حقيقت و خواست عدالت برای عزيزان خود است، که يا خودسرانه اعدام و يا در گورهای جمعی ناپديد شده‌اند. کسانی چون منصوره بهکيش که در باره‌ی اين رويداهای دهشتناک اطلاع رسانی می‌کنند به جرم "تبليغ عليه نظام" محکوم و زندانی می‌شوند.

اين شهروند وب‌نگار که مقالات بسياری برای روشن شدن همه حقايق در باره‌ی اعدام‌های زندانيان سياسی بر روی اينترنت منتشر کرده است، به شکل مستمر از سوی نهادهای امنيتی احضار و مورد بازجويی و يا بازداشت قرار گرفته است. در تاريخ ١٨ دی ١٣٨٩ به همراه سی و سه مادر عزادار ( مادران عزادار، گروهی از خانواده‌های قربانيان اعدام و سرکوب از دهه شصت تا امروز هستند ) در پارک لاله بازداشت شده بود، که بعد از چند روز ازاد شد، مجددا در تاريخ ٢٢ خرداد ١٣٩٠ در تهران بازداشت و به بند ٢٠٩ زندان اوين انتقال يافت، که پس از يک ماه با سپردن وثيقه به شکل موقت و تا برگزاری دادگاه آزاد شد. در تاريخ ١٦ آذر ماه ١٣٩٠ از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال و نيم زندان برای " اجتماع و تبانی عليه نظام از طريق تشکيل گروه مادران عزادار " و تبليغ عليه نظام" محکوم شد. اين حکم در تيرماه ١٣٩١ از سوی شعبه ٥٤ دادگاه تجديد نظر تهران به شش ماه زندان قطعی و سه سال و نيم زندان تعليقی ( به مدت پنج سال) تعديل يافت.

منصوره بهکيش همچنين از فعالان "مادران خاوران" است، نامی برگرفته از گورستان خاوران که محل دفن زندانيان سياسی اعدام شده‌ و گورهای جمعی کشتار زندانيان در سال ١٣٦٧ است. خانواده‌های اين قربانيان که خواهان دادخواهی و برگزاری آزادنه‌ی مراسم يادمان و سوگواری هستند، از سوی مسئولان ايرانی شديدا تحت فشار قرار دارند. شش تن از اعضای خانواده منصوره بهکيش از سال شصت تا شصت و هفت کشته شده‌اند. وی هم اکنون مسئوليت نگاهداری از مادر پير و بيمار خود را نيز برعهده دارد.

با ٢٨ روزنامه‌نگار و ٢٠ وب‌نگار زندانی ايران يکی از ٥ زندان بزرگ جهان برای حرفه‌کاران رسانه‌هاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016