چهارشنبه 11 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی‌اکبر صالحی: طوری القا می‌کنند که انگار ايران از مذاکرات با ۱+۵ فرار می‌کند

ايسنا ـ وزير امور خارجه کشورمان گفت: تاکنون زمان و مکان جديدی برای مذاکرات ايران و ۱+۵ بين دو طرف توافق نشده است.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه کشورمان، ظهر چهارشنبه در کنفرانس خبری با همتای عمانی خود درباره مکان و زمان مذاکرات ايران و۱+۵، اظهار کرد: اطلاع دقيق و رسمی از اين که محل و زمان جديدی برای مذاکرات ايران و ۱+۵ تعيين شده باشد، ندارم.

او در پاسخ به اين که منابع ديپلماتيک در رسانه‌های غربی اعلام کردند هفته آخر فوريه مذاکرات در قزاقستان برگزار می‌شود، اظهار کرد: تا اين لحظه هنوز مکان و زمانی به طور دقيق و روشن توافق نشده است، البته رايزنی‌ها ادامه دارد و اميدوارم هر چه سريع‌تر در اين‌باره توافق حاصل شود.

وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به اين که غربی‌ها انعطاف لازم در تعيين مکان مذاکرات را نشان نمی‌دهند در عين حال ايران را متهم به عقب‌ انداختن مذاکرات می‌کنند؟ گفت: درباره مکان و زمان مذاکرات معمول بوده است که بين نمايندگان دو طرف رايزنی و سپس توافق بر سر يک مکان و زمان مشخص صورت گيرد، طبيعی است دو طرف پيشنهاداتی داشته باشند.

صالحی خاطرنشان کرد: همان‌طور که بارها گفته‌ام و آقای جليلی هم اعلام کرده‌اند ما هيچ‌گاه خواستارتوقف مذاکرات نبوده‌ايم و همواره بر ادامه آن تاکيد داشته‌ايم تا به نتيجه مرضی‌الطرفين برسد؛ اما اين طرف مقابل بود که به دلايل مختلف مذاکرات را معلق کرده است. متاسفانه آن‌ها با استفاده از قدرت رسانه‌يی به طوری القا می‌کنند که انگار ايران است که از مذاکرات فرار می‌کند در صورتی که در حقيقت اين‌گونه نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۱+۵ تا به امروز با برگزاری مذاکرات در قاهره موافقت نداشته است

وی اضافه کرد: معمول بود که مذاکرات در سوييس برگزار می‌شد تا اين که ايران يک‌بار استانبول را پيشنهاد کرد و دو دور مذاکرات در آن‌جا مطرح شد و بعد از آن در بغداد و سپس مسکو. در حال حاضر کشورهای متعددی برای ميزبانی اين مذاکرات از جمله قزاقستان، ترکيه، سوئد، سوييس و کشورهای ديگری اعلام آمادگی کرده‌اند.

وزير امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: وقتی قاهره بودم درآن‌جا با همتايان خود مطرح کردم که اگر آمادگی دارند ما فکر می‌کنيم با توجه به جايگاه مصر در منطقه و جهان می‌تواند مکان مناسبی برای برگزاری مذاکرات باشد و اين درخواست را از طرف آقای جليلی مطرح کردم و دوستان ما هم در مصر آن را پذيرفتند و با خوشحالی اعلام کردند که آمادگی دارند اما ضرورت داشت تا ۱+۵ هم اين پيشنهاد را بپذيرد اما گويی طرف ۱+۵ تا به امروز با اين پيشنهاد موافقت نداشته است.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اوضاع سوريه، اظهار کرد: درباره سوريه در حال رايزنی مستمر و فراگير با تعداد زيادی از کشورها هستيم. در سفر اخيرم به اتيوپی با برخی از مسوولان کشورهای مختلف رايزنی داشتم و هم‌چنان فکر می‌کنيم هيچ راه‌حلی جز گفت‌وگو ميان معارضه و دولت سوريه و تشکيل دولت انتقالی وجود ندارد.

او ادامه داد: نزديک به دو سال است که از بحران سوريه می‌گذرد و در اين ميان مردم هستند که متحمل مشکلات بسياری شده‌اند. بر کسی پنهان و پوشيده نيست کسانی که در سوريه جنايت می‌کنند مزدورانی هستند که از خارج از سوريه آمدند و مسلح شدند و در برابر حکومت سوريه می‌جنگند. تمام نيروگاه‌ها، سيلوهای گندم، کارخانجات، نهادها و موسسات که خدمات به مردم می‌دهند توسط اين تروريست‌ها نابود شده است. در عين حال وضعيت به گونه‌ای است که در حال حاضر مردم در مقابل مزدوران ايستاده‌اند و هر جا که دولت آن‌جا را پس می‌گيرد مردم خود از آن حمايت می‌کنند.

شاهد رشد معارضه مسالمت‌جو در سوريه هستيم

صالحی گفت: در سوريه امروز سره از ناسره جدا شده است و حقيقت برای مردم روشن است. ما شنيديم که بخش عمده‌ای از معارضه واقعی در ژنو جلسه‌ای داشتند و به دنبال راه‌حلی مسالمت‌آميز برای حل بحران سوريه هستند. ما امروز شاهد رشد معارضه مسالمت‌جو در سوريه هستيم که به دنبال راه‌حل عقلانی و عملگرا و در جهت منافع مردم سوريه است. اميدواريم روند به گونه‌ای پيش رود که افکار و آرای آن‌ها در اين مسير محقق شود.

وزير امور خارجه کشورمان خطاب به کشورهای منطقه و درگير در بحث سوريه، اظهار کرد: اگر بخواهيم از واقعيت عملگرايی خارج شويم و وقايع را آن‌طور که هست نبينيم، دچار اشتباهات محاسباتی در تصميم‌گيری‌های سياسی می‌شويم.

وی در پاسخ به اين پرسش که چرا ايران آن‌گونه که به بحث سوريه وارد شده است به بحث بحرين وارد نمی‌شود، گفت: آن چه که درباره سوريه می‌گوييم درباره بحرين هم می‌گوييم مبنی بر اين که دولت‌ها بايد خواسته‌های مشروع ملت خود را برآورده کنند. ما نگفتيم حکومت‌ها بايد ساقط شوند، ما گفتيم بر حاکميت ملی، امنيت و سيادت کشورها اعتراف داريم، چه برای سوريه و چه بحرين. حکومت‌ها بايد خواسته‌های مشروع مردم را محقق کنند اما در سوريه يک بسيج بين‌المللی بنا بر اغراض سياسی صورت گرفته است که بايد حکومت سوريه برکنار شود.

معارضه سوری که به طور مسالمت‌جويانه رشد پيدا می‌کند در نهايت دست بالا را خواهد داشت

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان درباره رايزنی‌های ايران و ترکيه بر سر سوريه، گفت: با مسوولان ترکيه در اين باره در حال رايزنی مستمر هستيم و هم‌چنين با کشورهای مجاور و اطراف خودمان و در حال حاضر هم با همتای عمانی خود رايزنی داشتيم. ما فکر می‌کنيم آرام آرام افکار عمومی منطقه به حقايق امور واقف می‌شوند و تصورمان اين است که معارضه‌ای که به طور مسالمت‌جويانه رشد پيدا می‌کند در نهايت دست بالا را خواهد داشت.

صالحی درباره رايزنی‌هايش با اخضر ابراهيمی، افزود: با ايشان و برخی کشورهای اروپايی هم صحبت داريم. به نظر، آن‌ها هم به اين جمع‌بندی رسيده‌اند که معارضه و دولت بايد راه‌حلی سوری سوری را در پيش گيرند.

وی با اشاره به رايزنی‌هايش با همتای عمانی، خاطرنشان کرد: ايران و عمان روابط ويژه و در بعد سياسی بهترين رابطه را دارند و اين رايزنی‌ها در بعد منطقه‌يی و بين‌المللی استمرار دارد.

وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: البته در خيلی از موارد اتفاق‌ نظر وجود دارد هر چند مثل هر دو کشور ديگری ممکن است در برخی مسائل نظرات متفاوتی داشته باشيم. ما تا به امروز شاهد روزافزون روابط سياسی و نيز روابط اقتصادی و تجاری بين دو ملت بوده‌ايم.

صالحی در ادامه از پادشاهی عمان در رابطه با آزادی تاجيک، ديپلمات ايرانی که شش سال در انگلستان در زندان بود، ‌قدردانی کرد و افزود: پادشاه عمان در مواردی که بنا به درخواست ما ورود پيدا کرد، توانسته‌ برخی از مسائل و پرونده‌های مزمنی که وجود داشته است را با درايت خود و دولت‌شان حل و فصل کند که آخرين آن آزادی آقای تاجيک بود. الان هم بحث مفصلی با همتای خود درباره مسائل منطقه و بين‌الملل داشتم.

استقبال از گشايش پرواز مستقيم بين مسقط - تهران

او خاطرنشان کرد: تحولات منطقه بسيار حساس است و به رايزنی و مشورت‌های مستمر بين کشورهای دوست در منطقه نياز دارد تا خدای ناکرده حادثه‌ای خارج از توقعات و انتظارات کشورهای منطقه رخ ندهد که آثار سلبی آن بر کل منطقه و جامعه بين‌الملل اثر بگذارد. ما تلاش داريم اين تحولات به گونه‌ای پيش رود که به همراه خود صلح و ثبات را تضمين کند. کشورهای منطقه قادرند بدون نياز به کشورهای خارج از منطقه، مشکلات‌شان را در درون خود حل و فصل کنند.

وزير امور خارجه کشورمان هم‌چنين از گشايش پرواز مستقيم بين مسقط - تهران استقبال کرد و آن را در راستای توسعه مناسبات خواند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016