چهارشنبه 11 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نامه شيرين عبادی به احمد شهيد: اعتراض به تشديد سانسور و بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران

شيرين عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳ در نامه ای به احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در وضعيت حقوق بشر در ايران نسبت به تشديد سانسور و بازداشت های گسترده روزنامه نگاران اعتراض کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کانون مدافعان حقوق بشر ـ شيرين عبادی در نامه خود به آقای شهيد، اين شرايط را نه تنها محدود کننده بيشتر در امر اطلاع رسانی بلکه اين اقدام را گامی ديگر برای ايجاد ارعاب در بين ساير شهروندان عنوان کرده است. رونوشت اين مدافع حقوق بشر برای دفتر ناوی پيلای، کميساريای عالی‌ حقوق بشر، گزارشگر ويژه آزادی عقيده و بيان، گروه کاری بازداشت های خودسرانه سازمان ملل و آقای بان کی‌ مون، دبير کل سازمان ملل متحد نيز ارسال شده است. به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه شيرين عبادی به احمد شهيد که در تاريخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۱ برابر با ۳۰ ژانويه ۲۰۱۳ ارسال شده به شرح زير است:

جناب آقای دکتر احمد شهيد

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در وضعيت حقوق بشر در ايران

از تاريخ هشتم بهمن ماه ۱۳۹۱ يورش مجدد مأموران امنيتی به محل کار و منازل روزنامه نگاران آغاز شد و طی چند مرحله دست کم ۱۴ روزنامه نگار بازداشت شدند. هرچند تعداد معدودی از بازداشت شدگان از جمله خانم مطهره شفيعی بعد از چند روز آزاد شدند اما در حال حاضر ۱۳ روزنامه نگار به نام های خانم ها اميلی امرايی، نسرين تخيری، صبا آذرپيک و نرگس جودکی و آقايان علی دهقان، ساسان آقايی، اکبر منتجبی، جواد دليری، ميلاد فدايی اصل، کيوان مهرگان، حسين ياغچی، سليمان محمدی، پژمان موسوی و پوريا عالمی در بازداشت بسر می برند.

نکته مهم در اين بازداشت ها آن است که طبق گفته مسئولان قضايی، بازداشت شدگان متهم به اقدام عليه امنيت ملی هستند و طی خبری که در خبرگزاری دولتی ايسنا در تاريخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۱ درج شده است، "اين بازداشت ها ادامه خواهد داشت." به عبارت ديگر، مأموران امنيتی با دستگيری های گسترده خبرنگاران و طرح اتهامات واهيف سعی دارند تا هر چه بيشتر، جو ارعاب را تقويت کنند و مانع از اطلاع رسانی آزاد شوند.

نکته حايز اهميت آن است که، کليه بازداشت ها بدون رعايت قوانينی که دولت ايران تصويب کرده، صورت گرفته است. همچنين حسب اطلاع خانواده روزنامه نگاران بازداشت شده، در بازداشت اين افراد تفهيم اتهامی به عمل نيامده و بازداشت ها بدون ارائه حکم و بصورت خودسرانه بوده است و متهمان از دسترسی به وکيل محروم مانده اند.

با اعلام مراتب فوق يادآور می شود که ادامه اين شرايط نه تنها ايجاد محدوديت بيشتر در امر اطلاع رسانی است بلکه گامی ديگر برای ايجاد ارعاب در بين ساير شهروندان است تا مانع از اعتراضات احتمالی آنان شوند.

با احترام

شيرين عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده نوبل صلح در سال ۲۰۰۳
۳۰ ژانويه ۲۰۱۳

رونوشت:
دفتر خانم پيلای، کميساريای عالی‌ حقوق بشر
گزارشگر ويژه آزادی عقيده و بيان
گروه کاری بازداشت های خودسرانه سازمان ملل
دفتر آقای بان کی‌ مون، دبير کل سازمان ملل متحد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016