شنبه 14 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات يک طرح جديد برای فيلترينگ سايت ها، بررسی رفع فيلتر فيس‌بوک

مهر - دبير شورايعالی فضای مجازی با تشريح سياستها و برنامه‌های اين شورا برای فيلترينگ گفت: يکی از مهمترين برنامه‌های شورا رفع مشکلات موجود در زمينه فيلترينگ سايتهای اينترنتی است در همين زمينه اجرای طرحی به نام هوشمندسازی فيلترينگ آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی اخوان بهابادی در نشستی در خبرگزاری مهر، در مورد برنامه های شورايعالی فضای مجازی درخصوص فيلترينگ سايتهای اينترنتی به سئوالات خبرنگاران مهر پاسخ گفت.

* خبرگزاری مهر: از زمانی که شورايعالی فضای مجازی با حکم رهبر معظم انقلاب تاسيس شده است يکی از مواردی که پياپی از آن صحبت شده موضوع تغيير در اجرای روند فيلترينگ سايتهای اينترنتی بوده، در اين زمينه چه برنامه هايی مدنظر است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- مهدی اخوان بهابادی: يکی از دغدغه هايی که در خصوص موضوع فيلترينگ وجود دارد، مربوط به اين است که بعضا اعتراضهايی را می شنويم که دسترسی به برخی از سايتهايی که از نظر نظام می توانند مجاز تلقی شوند به دليل نحوه اعمال فنی فيلترينگ امکان پذير نيست و برای حل اين مشکل طرحی برای هوشمند سازی فيلترينگ کشور شروع شده که اميدواريم به نتيجه برسد.

* اين روش چه تفاوتی با عملکرد سامانه فيلترينگ فعلی دارد؟
- در حال حاضر فيلترينگی که در داخل کشور اعمال می‌شود فيلترينگ روی URL – آدرس- است که سعی می کنيم اين فيلترينگ را هوشمند کنيم؛ روش فعلی فيلترينگ جزء روشهای مقدماتی و ابتدايی است و هرچقدر مکانيزم نرم افزار فيلترينگ از نظر فنی پيشرفته تر شود احتمال خطا و اشتباه در تصميم گيری کمتر خواهد شد.

* يعنی با اجرای سامانه فيلترينگ هوشمند حجم فيلترينگ از نظر کمی کمتر می‌شود؟
- بله؛ براساس اين طرح درصد خطای سامانه فيلترينگ کشور کاهش پيدا می‌کند؛ به عنوان مثال هم اکنون اگر درون سايتی که دارای چندين صفحه است يک محتوای مجرمانه وجود داشته باشد با استفاده از نرم افزار فعلی فيلترينگ، ناگريز کل سايت فيلتر می‌شود اما اگر اين هوشمند سازی اجرايی شود می توان تنها بخش مدنظر را فيلتر کرد و دسترسی به مابقی محتوای سايت امکان پذير باشد؛ براين اساس اين موضوع، باعث کاهش قابل توجه حجم فيلتر خواهد شد.

* زمان کامل اجرای اين پروژه چه موقع است و فکر می کنيد چه زمانی کاربران ديگر مشکلی با نحوه فعلی فيلترشدن سايتهای اينترنتی نداشته باشند؟
- اجرای کامل اين پروژه زمان بر است اما شروع کار از چند روز گذشته آغاز شده و اميدواريم فاز مقدماتی آن در ۳ ماه آتی به بهره برداری برسد.

* ديدگاه شما در مورد مقوله فيلترينگ سايتهای اينترنتی چيست و تا چه حد اجرای مسدوديت سايتهای اينترنتی را صحيح می دانيد؟
- اصل وجود فيلترينگ داخل کشور ضروری و حتمی است و اگرچه انتقاداتی به اين موضوع در اجرا وجود دارد اما اصل وجود فيلترينگ برای کشور لازم است و نمی توانيم اجازه دهيم که به هر نوع محتوايی مضر برای فرهنگ کشور بدون هيچ محدوديت دسترسی وجود داشته باشد؛ هر کشوری از کيان خود صيانت می‌کند و اين هم يکی از حوزه ها است.

* با اين وجود اگر کاربری اعتراضی به محدوديت و مسدوديت سايتهای اينترنتی داشته باشد راه حلی برای اعلام اعتراض وجود نخواهد داشت؟
- اگر کاربری به مسدوديت سايتی اعتراضی داشته باشد يا بايد از طرف حاکميت به آن کاربر پاسخ داده شود که به اين دليل اين سايت فيلتر است و يا بايد سايت مورد نظر رفع فيلتر شود؛ با اجرای اين طرح جديد، از اين پس شاهد اين نخواهيم بود که فردی شکايت کند که به اشتباه سايتی فيلتر شده است و بدون اينکه پاسخی دريافت کند خيلی آرام از کنار اين درخواست عبور کنيم؛ البته هم اکنون نيز سامانه ای برای اين موضوع وجود دارد اما سرعت پاسخ دهی آن آنطور که مدنظر است نبوده و بايد اين موضوع ارتقا پيدا کند.

* در اين زمينه کاربران برای اعلام اعتراض خود بايد به کجا مراجعه کنند؟
- در چند روز آينده يک نقطه تماس معرفی می کنيم که کسانی که فکر می‌کنند به اشتباه سايتی فيلتر شده می توانند درخواست خود را از اين طريق اعلام کنند و در زمان بسيار کوتاه پاسخ خود را بگيرند.

* آيا نحوه سياستگذاری و اجرای فيلترينگ سايتهای اينترنتی در طرح هوشمندسازی فيلترينگ تغيير می يابد؟
- در زمينه فيلترينگ سايتهای اينترنتی سياستگذاری توسط شورای عالی فضای مجازی و تعيين مصداق فيلترينگ مانند گذشته توسط کميته تعيين مصاديق و اجرای آن توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام خواهد شد.

* آيا آماری وجود دارد که چند درصد کاربران اينترنتی برای دور زدن سامانه فيلترينگ از ابزارهای فيلترشکن استفاده می کنند؟
- به طور قطع تعداد کاربرانی که از فيلترشکن استفاده می‌کنند تعداد قابل توجهی نيست و براساس بررسی های صورت گرفته کمتر از ۱۰ درصد کاربران از فيلترشکن استفاده می‌کنند.

* پس با اين وجود آمارهايی که گفته می شود نزديک به ۲۰ ميليون ايرانی عضو شبکه فيس بوک هستند را تاييد نمی کنيد؟
- عضويت ۲۰ ميليون کاربر ايرانی در شبکه اجتماعی فيس بوک به هيچ وجه صحيح نيست و تعداد کاربران ايرانی داخل کشور که عضو شبکه اجتماعی فيس بوک هستند بسيار بسيار کمتر از اين تعداد است.

* در همين حال پيش از اين از طرف شما نقل قولهايی برای رفع محدوديت دسترسی به شبکه اجتماعی فيس بوک عنوان شد بود، آيا فيلترينگ فيس بوک برداشته می شود؟
- مسدوديت دسترسی به شبکه اجتماعی فيس بوک در کوتاه مدت به هيچ وجه برداشته نمی شود.

* در بلند مدت چطور؟
- رفع محدوديت فيس بوک در بلند مدت قابل بررسی است.

* به طور کل ارزيابی شما از شبکه های اجتماعی چيست و برنامه ای برای ايجاد شبکه اجتماعی بومی نداريد؟
- به شبکه های اجتماعی اعتقاد داريم و از شبکه های اجتماعی داخلی حمايت می کنيم و معتقديم که شبکه های اجتماعی داخلی بايد تقويت شوند چرا که با تقويت آنها مراجعه مردم به شبکه های اجتماعی خارج، کمتر می‌شود.

* به عنوان آخرين سوال درباره برخی اخبار و آمارهايی که در مورد استفاده کاربران ايرانی از سايتهای مستهجن و کليد واژه های غيرمجاز در اينترنت مطرح می شود نظرتان چيست؟
- ما به هيچ وجه اين آمار را تاييد نمی کنيم چرا که اطلاعاتی که راجع به کاربران ايرانی منتشر می‌شود توسط دستگاهها و شرکتهای خارجی کاملا مغرضانه است و طبق آماری که در دست است حتی افرادی که از فيلترشکن استفاده می‌کنند و سامانه فيلترينگ را دور می زنند هدف اصلی شان دسترسی به سايتهای مستهجن نيست.

گفتگو از ندا نظری و معصومه بخشی پور


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016