دوشنبه 16 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش تلويحی جواد لاريجانی به اتفاقات ديروز: هر رئيس جمهوری در ايران پس از مدتی می خواهد همه را نجات بدهد!

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) - معاون بين الملل قوه قضائيه با بيان اينکه کارآمدی گمشده نظام مديريتی ماست، افزود: مديريت جهانی اصطلاح اهل بيت ( ع) نيست و مديريت جهانی اصلا معنايی ندارد.

به گزارش انتخاب، محمد جواد لاريجانی در مراسمی که به مناسبت ايام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در سالن همايش های مرکز پژوهش های شورای اسلامی برگزار شد در جمع کارکنان اين مرکز، گفت: خدا را شاکرم که نظام جمهوری اسلامی ايران و مجلس شورای اسلامی رويش‌های خوبی دارد چراکه وقتی امروز که به مجلس شورای اسلامی نگاه می کنيم نمايندگان چهره های جديدی هستند اما هيچ از نسل ما کم ندارند بلکه زرنگ تر و با انگيزه تر هسستند.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با بيان اينکه مرکز پژوهش ها با رشد خود به منبع بزرگی برای کشور تبديل می شود، افزود: زمانی که صحبت های تاسيس مرکز پژوهش ها مطرح شد در جمع هيات رئيسه مجلس گفتم کار ما قيام و قعود است ولی نمايندگان بايد بدانند که با قيام و قعود خود چه کار می کنند که لازمه اين کار ايجاد مرکز پژوهش های مجلس به عنوان پشتوانه تحقيقاتی بود.

وی با بيان اينکه مناقشات مطرح شده در مجلس بد نيست، تصريح کرد: اينها نشانه سرزندگی سيستم سياسی کشور است چراکه در دموکراسی های غربی چندين برابر کشور ما از اين موضوعات دارند حال اينجا تنها يک نوار مطرح شده در حاليکه در بسياری کشورهای غربی تعداد زيادی از اين نوارها پخش شده است.

لاريجانی با تاکيد بر اينکه مرکز پژوهش ها موتور فکری مجلس و نظام خواهد بود، توضيح داد: دل من همواره با اين مرکز است و امروز خوشحالم که کاظم جلالی به عنوان رئيس اين مرکز انتخاب شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معاون بين الملل قوه قضائيه با بيان اينکه انقلاب ما حادثه عظيمی در قرن بيستم بود، تاکيد کرد: اين حادثه سرمنشا دو تجربه بزرگ شد که اين تجربه ها در حال جريان هستند و مورفوژنز يا تطور خود را دارند که تجربه اول تاسيسی نظام کامل مدنی سياسی در سرزمين ايران بر اساس عقلانيت سياسی است که غرب آن را تاسيس مدنی بر اساس عقلانيت سکولار ليبرال دارد و ظرف اين تجربه ميهن ماست و تجربه ديگر بيداری اسلامی است که با انقلاب ما راه افتاد ظرف آن مرزهای ايران يا کشورهای اسلامی نيست بلکه هرجا امت اسلامی هست اين تجربه به راه افتاده است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با بيان اينکه بين اين دو تجربه ارتباط وسيعی وجود دارد، تصريح کرد: بيداری اسلامی يک جريان فکری است که بايد به جريانی اجتماعی تبديل شود که از آن حکومت زائيده می شود.

وی با بيان اينکه بيداری اسلامی همزاد با انقلاب است، ادامه داد: ما بايد نگاه کنيم اين دو تجربه چگونه تطور پيدا کرده اند و به چشم انداز آنها توجه کنيم.

لاريجانی با بيان اينکه تجربه انقلاب اسلامی ايران را از يک کشور عقب افتاده به کشور قدرتمند تبديل کرده است، گفت: توفيقات ايران بسيار چشمگير است به طوری که هيچ کشور نمی تواند در منطقه سطح علمی و فنی ايران را ندارد در حاليکه افراد ناباور می گفتند جمهوری اسلامی نمی تواند ايران را پيشرفته کند.

وی ادامه داد: از بيرون که نگاه می کنيم می بينيم که ايران پس از انقلاب به کشوری پيشرفته تبديل شد و امروز ميليون ها خانه در ايران با برق اتمی روشن می شوند و اين تجربه ای که از انقلاب اسلامی به دست آمده تجربه ساده ای نبود.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با بيان اينکه اکنون ايران از نظر مدنی هم نسبت به کشورهای منطقه پيشرفته تر است، افزود: در کشوری که شاهان حکومت می کردند بيش از سه دهه است که مسئولان با رای مردم انتخاب می شود که اين در حال نهادينه شدن است در حاليکه در کل خاورميانه حتی ترکيه هم مانند ايران نيست.

معاون بين الملل قوه قضائيه با تاکيد بر اينکه فرهنگ مدنی بايد در کشور رشد پيدا کند، تصريح کند: ما در نحوه زندگی معقول عقب افتاده تر از ساختن خودرو هستيم و امروز بايد هنر زندگی خوب را تمرين کرد تا در زندگی خوب دستمان روان شود.

لاريجانی تاکيد کرد: در مرکز پژوهش ها بايد کار کارشناسی انجام بگيرد تا نظام جمهوری اسلامی ايران روان کار کند.

نماينده اسبق مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه هر رئيس جمهوری در کشور پس از مدتی می خواهد همه را نجات بدهد و کارهای بزرگ بکند، يادآور شد: من می گويم که اگر کارهای کوچک را خوب انجام دهيم بهتر از اين است که کارهای بزرگ تر را بد انجام دهيم که در اين ميان معيار کارآمدی نياز است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با بيان اينکه حزب بايد مقدم بر رئيس جمهور باشند، توضيح داد: بايد از احزاب رئيس جمهور بيرون بيايد که اين پديده ها قابل مطالعه است.

وی با بيان اينکه دهه فجر برای مرکز پژوهش های می تواند محل يکسری از مطالعات و پژوهش ها جديد باشد، گفت: پيشرفت مدنی ايران نسبت به کشورهای منطقه بسيار بالاتر است و تجربه انقلاب برای ايران بسيار موفق بوده است.

لاريجانی در نگاه به تجربه درونی انقلاب اسلامی افزود: اين تجربه نشان می دهد که برخی به آنچه که در آن بوديم واقف نيستند در حاليکه در کشورهای آمريکا يا فرانسه کتاب های درسی بخش زيادی از سيستم های دموکراسی اين کشورها را نشان می دهند اما ما هيچ گاه به بچه های خود تجربه را ياد نمی دهيم و لذا مهم است که تجربه و نگاهی ساختاری از درون هم داشته باشيم.

معاون بين الملل قوه قضائيه با بيان اينکه تجربه بزرگ انقلاب ما معمار بزرگ و خوش فکری مانند امام خمينی ( ره) داشت، تصريح کرد: سه ايده اساسی موتور تجربه انقلاب است که ايده اول آن بر اين اساس است که اسلام و عقلانيت مبتنی بر اسلام يک بخش جامع در حوزه خصوصی و عمومی است و اين صحبت که سکولارها می زنند که دين اگر خوب است بايد برای بخش خصوصی باشد به هيچ وجه در کتب و مکتب اهل بيت نيست.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با بيان اينکه اسلام زنده است، تاکيد کرد: اسلامی بوی کهنگی نمی دهد و همواره تازه و جهانشمول است.

وی با بيان اينکه اسلام تنها در حد بخش های خصوصی زندگی نيست، يادآور شد: خصوصی ترين بخش زندگی دوست داشتن است و در مکتب اهل بيت و اسلام حب و بغض بايد فی الله باشد چراکه اسلام در خصوصی ترين بخش ها را در عمومی ترين بخش ها و عمومی ترين بخش ها را در خصوصی ترين حوزه ها برده است و مرزبندی در اين ميان وجود ندارد.

لاريجانی با بيان اينکه دين بايد اقامه شود، گفت: اقامه دين در زندگی فردی و جمعی بوده و از ضروريات است و رسالت پيامبراکرم و اهل بيت اين بوده که دين را اقامه کنند.

نماينده اسبق مجلس شورای اسلامی درباره موضوع مديريت جهانی افزود: مديريت جهانی اصطلاح اهل بيت نيست و مديريت جهانی اصلا معنايی ندارد چراکه جهان در تعارض با عوامل به سوی تعادل می رود.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه تصريح کرد: وظيفه امام زمان ( عج) مديريت جهانی نيست بلکه اقامه دين است و چون اسلام جهانشمول است اين فراگيری در همه جای عالم می شود که اين فراتر از مديريت جهانی است.

وی با بيان اينکه مدعيان مديريت جهانی، اول اسلام را کنار می گذارند، تاکيدکرد: اگر خود را در موضوع مديريت جهانی بگذاريد بايد با تمام اديان قرار مديريتی بگذاريد در حالی که اين وظيفه امام زمان نيست ( عج) نيست و وظيفه امام عصر با ساير ائمه اطهار فرقی نمی کند و در ذيل وظيفه رسول اکرم قرار دارد.

لاريجانی با بيان اينکه اقامه دين اصل است، يادآور شد: وظيفه عمومی ما اين است که برای اقامه دين در زندگی فردی و جمعی تلاش کنيم.

وی با بيان اينکه تاسيس حکومت برای اقامه دين از ضروريات است، توضيح داد: امکان ندارد دين بدون تاسيس حکومت اقامه شود که اين سه فکر مبنای نظری تجربه ای است که ملت ما ۳۴ سال در آن وارد شده است.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با بيان اينکه در چنين شرايطی بايد درباره ايده حکومت کار شود، گفت: حکومت سه جزء اصلی دارد که جز اصلی آن مشروعيت سيطره است که در نظام ما بحث ولايت فقيه است يعنی تمام مسئوليت ها بايد از مسير ولايت فقيه مشروعيت پيدا کند حتی آنها که انتخاب می شوند و مشروعيت تبعيت از منتخب به تائيد ولی فقيه نياز دارد.

وی درباره صحبت يکی از مسئولان که من منتخب ملت هستم و بايد حرف من را گوش کنيد، افزود: اين استدلال درست نيست و صحبت هر شخص را بايد در حوزه مسئوليت بايد گوش کرد.

لاريجانی در بيان رکن دوم حکومت، تصريح کرد: رکن دوم حکومت نحوه استقرار سيطره است که می توان در نظام ما دموکراسی و نمايندگان و انتخابات را نام برد و رکن سوم مربوط به کارآمدی نهادهاست.

وی ادامه داد: کارآمدی يعنی ما چگونه مسئوليت خود را با ضابطه های کارآمدی خوب انجام دهيم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با بيان اينکه بهتر است در معاونت ها يک معاونت مخصوص حکومت باشد، تاکيد کرد: بهتر است اين معاونت شامل سه بخش باشد که يک بخش نظری آن روی مشروعيت کار کند و آن را عمومی کند چراکه مشروعيت يک قسمت فلسفی و يک قسمت اجتماعی دارد.

وی با بيان اينکه يک دپارتمان هم بايد در بخش دموکراسی تشکيل شود، توضيح داد: اين اصلاحيه قانون انتخابات قانون خوبی بود که روی آن کار شده است و البته خيلی هم کار لازم دارد و آن قسمتی که مربوط به احراز صلاحيت هاست نياز به سازوکاری دارد و می توان آن را بهتر کرد و بايد بگويم که مرکز پژوهش ها بايد به طور دائم سنگری برای حفظ دموکراسی در کشور باشد.

لاريجانی با بيان اينکه انتخابات ما انتخابات خوبی است، يادآورشد: آنچه که مردم می خواهند از درون صندوق در می آيد اما بايد سازو کار آن را بهتر کنيم چراکه ما يک انتخاب خوب می خواهيم.

معاون بين الملل قوه قضائيه در تبيين انتخابات خوب، گفت: انتخابات خوب يعنی افراد شايسته خود را در معرض انتخاب قرار دهند و اين افراد به خوبی معرفی شوند که در کل بايد ساختاری در اين زمينه داشته باشيم.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با بيان اينکه بايد کمک کنيم فرهنگ انتخابات عمومی شود، افزود: نظارت بر انتخابات در کل خوب است و بايد بهتر شود چراکه به طور مثال اگر در آمريکا کسی به نظام سکولار – ليبرال معتقد نباشد اجازه نمی دهند به انتخابات وارد شود اما در انتخابات ما در زمان انتخابات ۱۵۰۰ نفر در انتخابات رياست جمهوری ثبت نام می کنند و شورای نگهبان هم مجبور می شود آنها را رد صلاحيت کند.

وی ادامه داد: نظارت استصوابی در انتخابات بسيار خوب است اما بايد مکانيسم های آن را هوشمندانه تر شود.

لاريجانی با بيان اينکه مجلس لنگر دموکراسی در کشور است، تصريح کرد: مجلس لنگر مردم سالاری بر اساس عقلانيت اسلامی است.

وی در تبيين مسئله کارآمدی گفت: نبوغ ما بايد در اين زمينه باشد که نقاط ضعف خود را پيدا کنيم چرا که آدم باهوش شخصی است که خود را خوب می شناسد و خود را اصلاح می کند.

لاريجانی با بيان اينکه کارآمدی گمشده نظام مديريتی ماست، يادآور شد: کارآمدی تئوری پيچيده ای است که مرکز پژوهش ها می تواند کارآمدی يک نهاد، مجلس و دولت را ارزيابی کند که البته بايد شاخص های کارآمدی داشته باشيم و کارهای در مرکز پژوهش ها بايد دقيق پيش برود.

معاون بين الملل قوه قضائيه با ابراز اميدواری مبنی بر اينکه اميدواريم مرکز پژوهش ها به مرکزdبالنده تبديل شود، توضيح داد: اميدوارم در اين مرکز کيفيت کار و تحقيق به يک اصل تبديل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016