سه شنبه 17 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشگران ويژه سازمان ملل به ايران: به بازداشت روزنامه‌نگاران پايان دهيد؛ بازداشت شدگان را آزاد کنيد

چهار گزارشگر سازمان ملل ابراز نگرانی کردند که دستگيری ۱۷ نفر تاکنون بخشی از اقدامی گسترده‌تر برای سرکوب روزنامه‌نگاران و رسانه‌های مستقل در ايران با اتهام همکاری با رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشر "ضد انقلابی" خارجی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيانيه عمومی جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر)

http://www.fidh.org/UN-experts-stop-journalist-arrests-12835?var_mode=calcul

۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ـ ۵ فوريه ۲۰۱۳

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر) چهار تن از گزارشگران ويژه سازمان ملل، شامل گزارشگر ويژه آزادی عقيده و بيان، رييس گزارشگران گروه کاری برای حبس و بازداشت خودسرانه، گزارشگر ويژه مدافعان حقوق بشر و گزارشگر ويژه وضعيت حقوق بشر در ايران، با صدور بيانيه ای در ژنو از حکومت ايران خواستند فوری به موج بازداشت گسترده روزنامه نگاران پايان دهد و بازداشت شدگان را آزاد کند.[۱]

نيروهای امنيتی هفته گذشته به دفاتر روزنامه ها حمله و حداقل ۱۷ روزنامه نگار را بازداشت کردند. اکثر اين روزنامه نگاران برای رسانه های مستقل خبری کار می کنند. حکم های بازداشت و جلب برای چند نفر ديگر نيز صادر شده است. پيش از اين دستگيری ها، بيش از ۴۰ روزنامه نگار در ايران در زندان به سر می بردند.

اين چهار گزارشگر حقوق بشری سازمان ملل گفتند: «موج اخير بازداشت روزنامه نگاران تنها به خاطر انجام فعاليت های حرفه ای آنها نقض آشکار تعهدهای ايران بر اساس حقوق بين المللی حقوق بشر است.»

چهار گزارشگر سازمان ملل ابراز نگرانی کردند که دستگيری ۱۷ نفر تاکنون بخشی از اقدامی گسترده تر برای سرکوب روزنامه نگاران و رسانه های مستقل در ايران با اتهام همکاری با رسانه ها و سازمان های حقوق بشر "ضد انقلابی" خارجی است. اين کارشناسان سازمان ملل گفتند: «حق ارتباط با سازمان های بين المللی، شامل سازمان های غيردولتی، وجه بنيادی آزادی بيان و استفاده از اين گونه اتهام ها برای انجام دستگيری های گسترده با تعهدهای حقوق بشری بين المللی ايران کاملا مغاير است.»

«دستگيری های گسترده برای مجازات استفاده از آزادی بيان نگران کننده است. روزنامه نگاران بايد بتوانند بدون ترس از آزار، دستگيری و ارعاب سخن بگويند و بنويسند.»

اين کارشناسان هشدار دادند: «دستگيری های اخير پيش از انتخابات خرداد ۱۳۹۲، در مقطعی مهم از توسعه سياسی ايران، می تواند باعث تشديد خودسانسوری و محدوديت زياد بر آزادی بيان و عقيده شود.»

عبدالکريم لاهيجی، نايب رئيس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رئيس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران با استقبال از بيانيه چهار گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل امروز گفت: «در جدول رده بندی سالانه آزادی مطبوعات که گزارشگران بدون مرز هفته گذشته منتشر کرد، جمهوری اسلامی ايران در سال ۲۰۱۲ در ميان ۱۷۹ کشور از حيث رعايت آزادی بيان و مطبوعات در رده ۱۷۴ قرار داشت. اما گويا اين هم برای دولتمردان کافی نيست. آنها می کوشند مقام آخر جهان را در اين رده بندی به خود اختصاص دهند. دستگيری های اخير روزنامه نگاران بخشی از چارچوب ايجاد رعب و وحشت از طريق افزايش حکم های اعدام ها، اجرای اعدام در انظار عمومی، محکوميت مدافعان حقوق بشر و ديگر آزادی خواهان است که با هدف بزرگتر جلوگيری از اعتراض های آتی مردم دنبال می شود.»

جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI)
(عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱] http://www.ohchr.org/FR/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=12967&LangID=F


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016