پنجشنبه 26 بهمن 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح يزدی: بايد با دزدان بيت المال شديدا و در ملاء عام برخورد شود

قم - خبرگزاری مهر: رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) با اشاره به اينکه مسئولان نبايد از مجازات علنی سارقان بيت المال واهمه ای داشته باشد گفت: بايد با کسانی که از بيت المال می دزدند شديدا و در ملاء عام مطابق با آموزه های اسلام برخورد شود تا درس عبرتی برای ديگران شود.

به گزارش خبرنگار مهر، آيت الله محمد تقی مصباح يزدی ظهر پنج شنبه در همايش و نمايشگاه ملی دستاوردهای نوآورانه سبک زندگی اسلامی که با حضور معاون پژوهشی وزير علوم در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) برگزار شد، با بيان اينکه ايرانی‌گری نبايد جای اسلام را بگيرد گفت: سبک زندگی اسلامی يعنی آنچه که عرضه می کنيم در قالب باورهای الهی باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انقلاب نکرده ايم که با رشد اقتصادی مسائل شرعی فرعی شود

وی با اشاره به اينکه اگر می خواهيم زندگی ما وابسته به ماديات باشد نيازی به سبک زندگی اسلامی نداريم اظهار داشت: ما انقلاب نکرديم که فقط از لحاظ رفاه و عمران و صنعت رشد کنيم.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينکه رشد و توسعه اقتصادی بايد در طول ارزش های اسلامی باشد گفت: اگر ما فکر می کنيم انقلاب کرديم تا انرژی هسته ای داشته باشيم، ماهواره پرتاب کنيم و يا در سد سازی حرف اول را بزنيم بدون اينکه اينها در ذيل سايه ارزش‌های اسلامی باشد در واقع وارد سبک زندگی غربی شده‌ايم و ازآنها تقليد می‌کنيم.

آيت الله مصباح يزدی يکی از آسيب های جدی سبک زندگی جامعه ما مال دوستی و زر اندوزی است اظهار داشت: بايد باور کنيم با خيل عظيم مشکلات اخلاقی و رفتاری که در جامعه وجود دارد نمی توانيم آسيب های موجود را ريشه کن کنيم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اينکه تا نفس عماره در وجود ما باشد همه عيوب اخلاقی می تواند به ما رخنه کند گفت: بايد رفتارهای افراد را آسيب شناسی کنيم ومعارف درست را توسعه دهيم.

وی يکی ديگر از آسيب های اخلاقی جامعه را جاه طلبی و شهرت خواهی عنوان کرد و گفت: ترويج گرايش های ناسيوناليستی می تواند منشاء خوبی های بسياری باشد و به هويت ملی و اجتماعی افراد يک جامعه شکل و قوام دهد.

رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) با تاکيد براينکه نبايد برای ملی گرايی اصالتی برابر با اسلام گرايی قائل شد گفت: ملی گرايی نمی توان به خلاء معنوی و اخلاقی جامعه پاسخ دهد و اين وظيفه و مسئوليت تنها از عهده ارزش های دينی برمی آيد.

آيت الله مصباح با بيان اينکه با اشاره به جمله حضرت سيد الشهدا(ع) که به دشمنان خود فرمودند اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد، گفت: امام حسين(ع) وقتی که ديدند سپاه يزيد به ارزش‌های دينی توجه ندارد، تصميم گرفت با اشاره به طايفه گرايی و غيرت عربی آنها را از خواب جهالت بيدار کند تا به حريم خصوصی و ناموس او رخنه نکنند.

وی افزود: امام حسين(ع) همين آزادگی را هم برای حفظ شعائر و حريم اللهی و نيز عدم آسيب به نسل بشر درخواست کردند و منظورشان اين نبود که حالا دين نداريد اشکالی ندارد همين که غيرت عربی داريد کافی است.

ضرورت برخورد علنی با سارقان بيت المال

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اينکه در کشور دزدان غير رسمی زيادی وجود دارند گفت: وقتی يک نفر در اداره از وقت، بيت المال، موقعيت اداری، حقوق ديگران کم می گذارد درواقع دزدی می کند.

آيت الله مصباح با تاکيد براينکه تغيير دررفتار معلول شناخت نيست اظهارداشت: خيلی ها می دانند کاری را که می کنند اشتباه است اما به روی خود نمی آورند و باز به کار غلط خود ادامه می دهند.

وی با اشاره به اينک مسئولان نبايد از مجازات علنی سارقان بيت المال واهمه ای داشته باشد گفت: بايد با کسانی که از بيت المال می دزدند شديدا و در ملاء عام مطابق با آموزه های اسلام برخورد شود تا درس عبرتی برای ديگران شود.

رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) با تاکيد براينکه انگيزه برگزاری همايش ملی سبک زندگی اسلامی فرمايشات مقام معظم رهبری است گفت: هر مسئله ای که اسلام حق اظهار نظر دارد جزو سبک زندگی اسلامی است.

وی با بيان اينکه بايد مشکلات اجتماعی را با دقت استقرا کنيم گفت: مطمئن باشيد مسئله سبک زندگی اسلامی خيلی مهم بوده که مقام معظم رهبری باوجود مشکلات عديده داخلی و خارجی به صورت جزئی و عينی بيست مورد مشکل اساسی جامعه را برشمرده است.

شايان ذکراست نخستين همايش و نمايشگاه ملی سبک زندگی اسلامی به همت موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) و پارک علم و فناوری قم از ۲۴ تا ۲۶ بهمن ماه سال جاری برگزار شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016