سه شنبه 1 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی وزارت خارجه: مصاحبه تلويزيون چين با رضا پهلوی اشتباه سهوی بود

• سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برگزاری دور بعدی نشست ايران و گروه ۱+۵ در قزاقستان تاکيد کرد که اقداماتی که طرفين می خواهند انجام دهند بايد هم سطح و متوازن و در شان اقدام طرف مقابل باشد.


به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که امروز سه شنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در رابطه با دور بعدی مذاکرات ايران و ۱+۵ و پيشنهاداتی که از سوی طرفين ارائه شده است،اظهار داشت: مذاکرات نمايندگان ما با نمايندگان گروه ۱+۵ قرار است برگزار شود. تا کنون پيشنهاد رسمی داده نشده است. مطالبی که اظهار می شود مطالب رسمی نيست و بايد ديد در طول نشست برخورد و رويکرد ۱+۵ با موضوع هسته ای صلح آميز ما چگونه است و آيا عزم و اراده حل مسئله را دارند يا خير.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با طرح مسئله سوريه و بحرين در اين مذاکرات، خاطر نشان کرد: درباره دستور کار قبلا اظهار نظر کرده ايم که گفتگوهای جمهوری اسلامی ايران و گروه ۱+۵ يک ظرفيت برای حل بحران های منطقه ای می تواند باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: ايران کشوری با ظرفيت و قدرت بالاست که می تواند نقش اساسی در حل بحران ها داشته باشد و اينکه گفته می شود مسئله بحرين و سوريه در اين نشست دنبال خواهد شد به اين دليل است که جمهوری اسلامی ايران برای حل بحران ها تلاش می کند که بهترين راه حل برای ثبات و امنيت در منطقه فراهم شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرنگاری در رابطه با ادعاهای برخی مقامات کشورهای منطقه در خصوص دخالت در امور داخليشان مطرح می کنند، سئوال کرد که مهمانپرست با بيان اينکه ادعاهای مختلفی ممکن است مطرح شود، يادآور شد: ريشه اصلی اين ادعاها فرافکنی نسبت به مشکلات داخلی اين کشورها است که به جای حل ريشه ای مشکلات سعی می کنند با طرح اتهامات صورت مسئله را پاک کنند.

مهمانپرست ابراز اميدواری کرد که اين کشورها به جای سرکوب مردم خود و اتهام زنی به ديگران زمينه را برای تحقق خواست مردم فراهم کنند.

پيشنهاد مرسی در دست بررسی است

يکی ديگر از خبرنگاران در رابطه با ادامه مذاکرات ايران، مصر و ترکيه پيرامون سوريه سئوال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به رايزنی های سه کشور در سطح سران و وزيران خارجه، بيان داشت: در حاشيه اجلاس سازمان همکاری های اسلامی در قاهره نشست سران ايران، ترکيه و مصر برگزار شد که آقای مرسی پيشنهادی را ارائه کرد و مقرر شد ايران و ترکيه نظراتشان را در رابطه با آن مطرح کنند.

دستيار ويژه وزير خارجه خاطر نشان کرد: پيشنهاد آقای مرسی دارای ويژگی های مثبت است و به طرح ايران برای حل بحران سوريه نزديکی دارد. اما بايد اين طرح به دقت بررسی شود که هم اکنون در دست بررسی است و به محض اينکه بررسی خاتمه يابد نظر جمهوری اسلامی به اطلاع مقامات مصری خواهد رسيد.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه با اشاره به برخی فضاسازی های رسانه های در خصوص پيشنهادات جديد گروه ۱ + ۵ به ايران، پرسيد که آيا ايران آمادگی دارد سايت فوردو را تعطيل کند و يا غنی سازی را به حالت تعليق در آورد، که مهمانپرست در پاسخ گفت: اين نشست ها به اين منظور برگزار می شود که ايران و ۱+۵ نظرات خود را به صورت رسمی اعلام کنند. حدس و گمانه زنی قبل از نشست کار موثری نيست. آنچه که توسط کشورهای غربی و برخی شخصيت ها جدا از نمايندگی کشورهای ۱+۵ اعلام می شود تا وقتی که به صورت مستقيم مطرح نشود قابل بررسی نيست.

مهمانپرست تاکيد کرد: مذاکرات خيلی سريع می تواند به نتيجه برسد که راهش رويکرد منطقی از سوی طرف مقابل است. اگر با تهديد و فشار باشد مذاکرات نتيجه ای نخواهد داشت.

وی تاکيد کرد که اقداماتی که طرفين می خواهند انجام دهند بايد هم سطح و متوازن و در شان اقدام طرف مقابل باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: راه حل موضوع هسته ای به رسميت شناختن حقوق کامل ما است و در مقابل اگر ادعاهای نگرانی است با توافق طرفين راه حلی برای رفع نگرانی ها ارائه خواهد شد.

ادعای مقامات بحرين واقعيت ندارد

دستيار ويژه وزير خارجه در رابطه با اظهارات وزير کشور بحرين در خصوص آموزش برخی افراد از سوی ايران و عراق برای اقدام تروريستی در اين کشور، تاکيد کرد: اظهاراتی که توسط برخی مقامات کشورهای منطقه که درگير مطالبات مردمی هستند مطرح می شود راه حل مشکلات داخلی اين کشورها نيست. ما اعلام کرده ايم اگر در اين کشورها مردم مطالباتی دارند بايد شنيده شود اتهام زنی به ساير کشورها مشکلی را حل نمی کنند و مردم اين کشورها را متوجه می کند که عزمی جدی برای حل مشکلات وجود ندارد.

وی عنوان کرد: اين کشورها به جای پرداختن به مسائلی که واقعيت ندارند بهتر است راه حل درست يعنی شنيدن صدای مردم را در دستور کار قرار دهند.

رابطه ايران و امريکای لاتين عليه کشوری نيست

يکی از خبرنگاران پرسيد وزير خارجه کانادا اخير از روابط ايران و ونزوئلا اظهار نگرانی کرده است که مهمانپرست در پاسخ گفت: روابط ايران و ساير کشورها از جمله کشورهای آمريکای لاتين بر عليه منافع هيچ کشوری نيست.

مهمانپرست گفت: ظرفيت های بزرگی در ايران و آمريکای لاتين وجود دارد که با همکاری های عميق ايران و اين کشورها منافع ملت ها بيشتر و بهتر دنبال خواهد شد و اين همکاری ها تهديد کننده منافع کشورهای ثالث نيست. اگر مقامات کانادا از اين همکاری ها نگران هستند مشخص می شود آنان منافع کشورهای مستقل را نمی خواهند و به دنبال تامين خواست خود به کشورهای ديگر هستند.

وی ادامه داد: بهتر است مقامات کانادايی به فکر روابط خوب با ديگر کشورها باشند و از دخالت در مسائل موجود ميان کشورهای ديگر خودداری کنند.

پارلمان عربی به مسائل اصلی جهان اسلام بپردازد

يکی ديگر از خبرنگاران در رابطه با ادعای پارلمان عربی در رابطه با جزاير سه گانه ايرانی سئوال کرد که سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پاسخ گفت: بهتر است پارلمان عربی، موضوعات جهان اسلام را مورد توجه قرار دهد و نمايندگان اين پارلمان خطر اصلی جهان اسلام يعنی رژيم صهيونيستی و فتنه های آن را دنبال کنند و در مسيری که خواست اين رژيم است قرار نگيرند.

سخنگوی وزارت خارجه ابراز اميدواری کرد که پارلمان عربی برای تقويت جبهه مقاومت در برابر رژيم صهيونيستی تلاش بيشتری داشته باشد.

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با احتمال بازجويی از مقامات ايرانی در چارچوب توافق ايران و آرژانتين برای حل پرونده آميا، گفت: توافق بسيار مهمی بين ايران و آرژانتين صورت گرفته تا پرونده ای که سالها در ابهام قرار گرفته در مسيری قرار گيرد که به واقعيت ها رسيدگی شود و در متن آن راه های حل مسئله پيش بينی شده است.

وی با اشاره به اظهار نگرانی شديد رژيم صهيونيستی از اين توافق، گفت: اين نشان می دهد که توافق اخير به حل مسئله کمک می کند و اقدام مقامات آرژانتينی که مسير حل مسئله را فراهم کرده مقامات رژيم صهيونيستی را نگران کرده است.

وی با بيان اينکه رژيم صهيونيستی در صحنه سازی های تروريستی، سوابق متعددی دارد، گفت: اينکه اين رژيم تهديد می کند که ممکن است حادثه جديدی اتفاق بيفتد نشان می دهد که اظهار نگرانی از حل مسئله آميا از طرف مقامات رژيم صهيونيستی و حاميان اين رژيم مطرح می شود و هيچ نگرانی بين مقامات ايران و آرژانتين وجود ندارد.

خوش بينی نسبت به همکاری ايران و آژانس

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با مذاکرات اخير ايران و آژانس بين المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: آنچه که ما دنبالش هستيم يک توافق کامل است و يک مداليته جديد که حقوق ما را تامين و نگرانی های آژانس را برطرف می کند.

وی تاکيد کرد: پيشرفت خوبی صورت گرفته و توافقاتی حاصل شده و دو طرف عزم جدی دارند و با خوش بينی بحث را دنبال می کنند.

موضع رسمی ايران نبود

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در رابطه با نامه اخير ۱۷ تن از انديشمندان ايرانی برای رئيس جمهور مصر و واکنش دفتر مرسی به اين نامه سئوال کرد و پرسيد آيا اين نامه موضع رسمی جمهوری اسلامی ايران بوده است، که مهمانپرست گفت: نامه ای که به انديشمندان ايرانی منتصب است برای در اختيار گذاشتن تجربيات ما بعد از انقلاب اسلامی بوده که به هيچ وجه جنبه نامه رسمی از طرف مقامات ما را ندارد و برخی افراد به ذهنشان رسيده چنين اقدامی داشته باشند که اقدامی مستقل است و از جانب مقامات رسمی داده نشده و موضعی نيز لازم نيست اتخاذ شود. ممکن است خيلی افراد پيشنهادات و ايده هايی داشته باشند و بخواهند صادقانه در اختيار ملت مصر بگذارند که ارتباطی با موضع دولت ما ندارد.

وی اضافه کرد: ظرفيت ايران و مصر به عنوان دو کشور بزرگ منطقه اگر در کنار هم قرار بگيرد به نفع دو کشور و دولت است.

رئيس مرکز ديپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه در خصوص فرستاده ويژه امير کويت که گفته می شود حامل دست نوشته ای برای احمدی نژاد بوده است، گفت: سفر مقامات کشورها به جمهوری اسلامی ايران يک مسئله طبيعی است و ايران روابط دوستانه با کشورهای منطقه دارد و دائما با اين کشورها در حال رايزنی است و اينکه بين مقامات ارشد پيام هايی مبادله شود نيز امری طبيعی به شمار می آيد که می تواند به رشد و توسعه همکاری ها کمک کند.

خبرنگاری در رابطه با مکاتبه يکی از نمايندگان مجلس ايران با يکی از نمايندگان پارلمان آذربايجان سئوال کرد که مهمانپرست گفت: نمايندگان پارلمان به عنوان نمايندگان ملت می تواند مکاتبات مختلفی داشته باشند و دليلی ندارد در قبال اظهارات نمايندگان پارلمانی اعلام موضع بخواهد صورت بگيرد.

اشتباه سهوی بود

مهمانپرست در پايان اين نشست خبری در خصوص اقدام تلويزيون دولتی چين در گفتگو با فرزند شاه مخلوع، گفت: ما اين مسئله را هم از طريق سفارت چين و هم از طريق سفارت ايران در پکن پيگيری کرده ايم. ظاهرا اين اقدام موضع رسمی و تصميم تلويزيون دولتی چين نبوده و سهوا از دست مديران تلويزيون چين خارج شده است.

وی تاکيد کرد: اين هوشمندی در رسانه ها از جمله رسانه ملی چين وجود دارد که به شخصيت هايی که بين ملت ما جايگاهی ندارند نپردارند.

به گفته مهمانپرست اين اتفاق در نتيجه عدم کنترل و نظارت کافی در تلويزيون چين صورت گرفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016