چهارشنبه 2 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمدرضا عارف: تداوم فضای امنيتی حضور مردم در انتخابات را تحت الشعاع قرار می‌دهد

• به دولت تفاهم ملی معتقدم
• فضای فعلی دانشگاه‌ها به نفع نظام نيست
• نسبت به شرايط کشور احساس خطر می‎کنم
• وضعيت معيشت مردم نگران کننده است
• برخوردهای تند و ساختار شکن به صلاح کشور نيست
• در حوادث انتخابات ۸۸ مسئولين و سياسيون می‌توانستند بهتر عمل کنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام امنيتی و اطلاعاتی شدن فضای کشور را واقعيت جامعه امروز دانست و تاکيد کرد: اگر اين فضا ادامه پيدا کند خوشبين به حضور جدی مردم در انتخابات نيستم.

به گزارش ايلنا،محمدرضا عارف در ديدار جمعی از فعالان دانشجويی دانشگاهای تهران،علامه و صنعتی شريف به فعاليت‌های دانشجويی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و با اظهار تاسف از ناديده گرفتن پتانسيل دانشجويان گفت: بارها اين مطلب را مطرح کردم که امنيتی کردن فضای دانشگاه‌ها قطعا به ضرر نظام است و نتيجه‌اش اين می‌شود که عده ای فارغ التحصيل بی‌انگيزه و کسانی که تحليل روشنی از شرايط و اوضاع نمی‌توانند داشته باشند از دانشگاه فارغ التحيصل می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بيان اينکه بايد بپذيريم که دانشجويان مديران آينده کشور هستند،اظهار داشت: به تقويت جايگاه تشکل‌های دانشجويی اعتقاد دارم.بخشی از گرفتاری‌های امروز ما اين است که وقتی ۳۴ سال عملکرد انقلاب را تحليل می‌کنيم مشاهده می شود که برخی از مسئولان گاهی يا به خاطر بی‌حوصلگی يا ملاحظه کاری و توجيه اقدامات خود با دانشجويان برخورد حذفی و تند می‌کنند در صورتی که وظيفه ما اين است که جنبش دانشجويی را تقويت کرده و اشکالات را در يک فضای دوستانه و با هدف رشد و تعالی آينده سازان کشور گوشزد کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عارف خاطرنشان کرد: مهمترين مساله‌ای که به دانشجويان يادآوری می‌کنم اين است که جنبش دانشجويی بايد در داخل دانشگاه و با تفکر خود دانشجويان، فعاليت کندو نبايد از بيرون خط بگيرد. آفتی که متاسفانه با آن رو به رو هستيم اين است کهجريانات بيرون دانشگاه تلاش می‌کنند به مجموعه‌های دانشجويی خط بدهند ونتيجه‌اش اين شد که در دهه چهارم به جای اينکه يک جريان قوی دانشجويی داشته باشيم که نسبت به همه امور حساسيت داشته باشد بی‌انگيزگی را در بدنه دانشجويی شاهد هستيم که بسيار خطرناک است.

وی با تاکيد بر اينکه دانشجو بايد پرسشگر و بعضا پرخاشگر باشد،خاطرنشان کرد: البته شرط اين رفتار دانشجويان سعه صدر مديران دانشگاه است و بايد بپذيريم که دانشجو دلسوز استو هيچ انگيزه‌ای جز اعتلای کشور و اصلاح امور ندارد، بنابراين بايد تحمل کند. در زمان مديريتم در دانشگاه تهران که شرايط ويژه‌‌ای هم حاکم بر دانشگاه بود، اصل را بر اين گذاشتيم که با سعه صدر برخورد کنيم و دانشجو را به خاطر اعتراض به مديريت و برگزاری تحصن به کميته انضباطی نکشانيم.

عارف با بيان اينکه اعتراض حق طبيعی دانشجو است در پاسخ به سوال يکی از دانشچويان که چرا در انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ کانديدای رياست جمهوری نشد،اظهار داشت:شرايط سال ۸۴ به سمتی رفت که اصلاح طلبان با نامزدهای متعددی به صحنه آمدند و من احساس تکليف نکردم که در کنار نامزدهای متعدد بيايم. اعتقاد داشتم که معاون اول سابق بودن از نامزد شکست خورده رياست جمهوری تاثيرگذارتر است. در سال ۸ ۸ هم بنا بر اين بود که بيايم کهآقای خاتمی کانديداتوری خود را اعلام کردند بعد هم آقای مهندس موسوی و آقای کروبی وارد عرصه انتخابات شدند که چون نمی خواستم در مقابل آنان قرار بگيرم از حضور در انتخابات به عنوان کانديدای رياست جمهوری منصرف شدم.

وی به شرايط فعلی کشور اشاره کرد و گفت: در شرايط فعلی احساس خطر کردم. احساس کردم شرايط کشور در بخش‎های مختلف با چالشهايی رو به رو است. فکر می‌کنم برگشت به قانون و ساختارهای قانونی راه حل مشکلاتمان است. نمی‌توانيم شاهد باشيم که نظام که مردم هزينه‌های مادی و معنوی زيادی برای شکل گيری و تثبيت آن متحمل شدند، با گرفتاری و مشکلات عديده و بعضا لاينحل رو به رو شود.بايد از همه توان و ظرفيت و تجارب اندوخته شده برای سامان امور و حل مشکلات بهره مند شد.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام به فعاليتهای اجرايی خود در سمت‌های مختلف اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم در سمت‌های مختلفی که کار کردم ناموفق نبوده‌ام و خودم را قانون‌مدار می دانم. در طول اين سی سال خلاف قانون عمل نکردم و بر اين باورم که بايد قانون ملاک عمل قرار بگيرد. اگر قانون اشکال دارد برويم قانون را اصلاح کنيم و اين توانايی را بايد دولت داشته باشد که با هماهنگی وتعامل با مجلس قانون را اصلاح کند اما اگر قانون اصلاح نشود، فصل الخطاب قانون است.

وی ادامه داد:از يک طرف اعتقاد به قانون دارم و از طرف ديگر اعتقاد به برنامه. برنامه يعنی خرد جمعی برای پيشرفت کشور.خوشبختانه در کشور برنامه‌های خوبی داريم. قوانين و مقررات و برنامه‌های توسعه ای که وجود دارند عموما ايرادی ندارند، بايد باور به اجرا وجود داشته باشد و تلاش برای اجرای آن شکل بگيرد. ادعانمی‌کنم که سر کار بيايم بعد از شش ماه يا يک سال درآمد ملی را بالا ببرم. اما ادعا می‌کنم که اگر توفيق نصيبم شد و برنامه‌هايم مورد اقبال و توجه مردم قرار گرفت در ابتدا هزينه های ملی را پايين بياورم و سپس با افزايش درآمد ملی و استفاده بهينه از منابع،شاخص های رشد و توسعه وضعيت مناسبت‌تری پيدا کنند.

معاون اول دولت اصلاحات به وضعيت ايران در عرصه بين‌الملل اشاره کرد و گفت:متاسفانه در تعامل با دنيا با مشکلاتی رو به رو هستيم حتی کشورهای دوست که با ما در يک جبهه بودند در قطعنامه‌هايی مانند حقوق بشر، يا غايب هستند يا رای ممتنع می دهند. مهمترين مسئله ما در سياست خارجی، ارتقا سطح روابط است و برای اينکه اين اتفاق بيافتد بايد گام نخست در انتخابات رياست جمهوری رساندن پيام صلح به دنيا باشد.

عارف ادامه داد:رييس جمهور بايد کسی باشد که بتواند در چارچوب سياست های کلی کشور تعامل مثبت و سازنده ای را با دنيا داشته باشد و کشورهای مختلف با انتخاب شدن او پيام صلح و دوستی و تفاهم احساس کنند. اتفاقی که به نوعی در سال ۷۶ رخ داد. در سال ۷۶ برخی از سفيران کشورهای اروپايی از کشور رفته بودند ولی با آمدن آقای خاتمی بدون اينکه دولت کاری جديانجام دهد، بخشی از مسايل حل شد و آنان به تدريج به محل ماموريت خود بازگشتند.

وی وضعيت معيشت مردم را نگران کننده دانست و گفت: به خاطر بی‌تدبيری‌ها و ساختار شکنی‌هايی که انجام شد وضعيت اقتصادی کشور با چالش‌های زيادی رو به رو است.نهادهای نظارتی و برنامه‌ريزی و نهادهايی که بايد به صورت بهينه اين منابع محدود را توزيع کنند، کجا هستند؟ سازمان مديريت کجاست؟ شورای اقتصاد کجاست؟ نقش شورای پول و اعتبار چيست؟ بانک مرکزی بدون اجازه بانک‌ها و بدون مجوز قانونی از حسابآنها پول برداشت می کند. نقدينگی از ۶۵هزار ميليارد تومان درسال ۸۳- ۸۴ به ۴۵۰ هزار ميليارد تومان رسيده است. نتيجه‌اش تورم لجام گسيخته است.

عارف آثار روانی تورم را خطرناک توصيف کردو اظهار داشت:بخشی از تورم گرانی است و بخش ديگر آن کم فروشی برخی کالاهای بسته‌بندی شده است. نکبت کم فروشی اگر ادامه پيدا کند، دامن کشور را می گيرد. هيچ فردی اعتماد ندارد که يک ساعت ديگر قيمت‌ها چه خواهد شد، بدون اينکه نيازی به کالايی داشته باشد آن را می خرد وتعادل عرضه و تقاضا را به هم می‌زند. دولت بعدی اولين کاری که بايد انجام دهد برگرداندن آرامش اقتصادی به کشور است.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه آرامش اقتصادی مهمترين مساله در خصوص معيشت مردم است به نوسانات نرخ ارز در بازار اشاره کرد و گفت:الان در خانه‌هايی اسکناس دلار است که شايد پدر يا مادر خانه برای اولين بار رنگ اسکناس دلار را می‌بيند. در حالی که نيازی به دلار ندارد. ولی برای نگه داشتن ارزش پول مجبور به خريد دلار شده است.به جای اينکه سرمايه‌های محدود مردم در بانک‌ها باشد و صرف سرمايه‌گذاری و توليد شود، بهره‌اش را ديگران می‌برند و يا در کارهای دلالی و واسطه‌گری افتاده است.

وی با بيان اينکه اگر در انتخابات وارد شوممی‌خواهم يک الگوی اخلاقی را به نمايش بگذارم،اظهار داشت: به اندازه کافی سياسی هستم اما سياسی کار هيچ وقت نبوده‌ام.معتقدم در دهه چهارم انقلاب مردم به جای توجه به شعارها بر اساس عملکردها رای می دهند. کشور گرفتار برخوردهای شعاری است.نه تنها شرعا و اخلاقا خودم را موظف به اجرای قانون اساسی می دانم بلکه قوانين عادی را لازم الاجرا می دانم و هيچ قانون عادی را کنار نخواهم گذاشت.باورم به قانون است و فکر می کنم بيشترين گرفتاری ما هم ناشی از بی اعتقادی به قانون يا حرکات فراقانونی است.

عارف در پاسخ به پرسشی درباره دولت وحدت ملی،گفت:به دولت تفاهمملی معتقدم و فکر می کنم که در بدترين شرايط تفاهم بالای ۵۰- ۶۰ درصد را با رقبای خود داريم و اگر تفاهم مبنای حرکت دولت باشد،خيلی از مشکلات و چالش‌هايی که با آن رو برو هستيم مرتفع خواهند شد.

وی با بيان اينکه شايد يکی از مزيت‌های من در انتخابات اين باشد که مشکلی در برنامه‌ريزی و انتخاب نيرو ندارم،در واکنش به سوالی يکی از دانشجويان که به امنيتی شدن فضای کشور اشاره داشت،گفت:امنيتی و اطلاعاتی شدن فضای کشور متاسفانه تا حدودی واقعيت جامعه امروز است، اگر اين فضا ادامه پيدا کند خوشبين به حضور جدی مردم در انتخابات نيستم.اميدوارم دست اندرکاران بخش های مختلف ساز و کار لازم را برای مشارکت حداکثری مردم فراهم سازند.

رئيس اسبق دانشگاه تهران به وضعيت دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت:فضايی که در دانشگاه ها مشاهده می شود به هيچ وجه زيبنده جامعه دانشگاهی ما نيست.درحالحاضردانشجوجراتبيانيککلمهحرفرانداردچونفرداکميتهانضباطی با اوبرخوردخشنمی‌کند. جلوی اين فضا بايد گرفته شود.ادامه اين فضا قطعا به نفع نظام نيست.

عارف همچنين درباره انتخابات آزاد نيز گفت:متاسفانه برخی افراد و رسانه‌ها بعد از سخنان رهبری در اتباط با انتخابات آزاد به نيت خوانی از سخنان ايشان پرداختند و برخی چهره‌ها و شخصيت‌های سياسی را مورد هجمه خود قرار دادند و به گونه ای وانمود کردند که مخاطب سخنان رهبری اين عده از افراد هستنددر حاليکه اخيرا رهبری انقلاب اينگونه برخوردها را مورد نکوهش قرار دادند.

وی در همين ارتباط خاطرنشان کرد:انتخابات آزاد تعريف روشنی دارد يعنی انتخاب بر اساس قانون. همه دست اندرکاران انتخابات شرعا و قانونا موظف هستند از رای مردم که امانتی است نزد آنها محافظت کنند.رای مردم امانت است. خيانت در امانت هم تکليفش در اسلام مشخص است.ممکن است جايی خطايی رخ دهد، بايد خطا را بپذيريم. نمی توانيم ب بين باشيم. نظام از خودماست، می خواهيم داخل نظام کار کنيم. ضعف اجرايی را هم بايد خودمان برطرف کنيم و بايد هم از خودمان شروع کنيم.بايد انتخابات را که يک اصل مترقی در حکومت مردم سالاری است بپذيريم و اشکالات اجرايی آن را هم مسئولين ذيربط حل کنند.

معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه آرزويم اين است که دوستانم در جبهه اصلاحات به اجماع برسند، به شرايط کشور در آستانه انتخابات اشاره کرد و گفت:فضای کشور هنوز فضای شادابی برای انتخابات نيست، البته ممکن است اتفاقاتی در انتخابات بيافتد ولی راهکارش را راهکار انتخابات سال ۸۸ نمی‎دانم. هم دستگاه‌های مسئول و هم سياسيون می توانستند بهتر عمل کنند.برخوردهای تند و چالشی و ساختار شکن به هيچ وجه به صلاح کشور نيست بايد با رفاقت و تحمل رفتار کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016